Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Fiat 500X 1,6 MultiJet: neboduje jen vzhledem, bez chyb ale není
30.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
500X je šik, má příjemnou kabinu a ani jako předokolka není k zahození. Také je ovšem malý, drahý a vrže.
Přehled kapitol
Motor výkonem neoslní
Když se konečně usadíte v sedačce a rozjedete se, nelze si nevšimnout, že sice sedíte výš, ale ne zas tak vysoko, abyste se dívali přes střechy většiny aut. Ve výhledu také nepomáhá i na dnešní poměry vážně tlustý A-sloupek, díváte-li se dopředu, a pokud chcete něco vidět dozadu, mamutí C-sloupky nejsou to nejlepší. Ovšem, volant se velmi dobře drží v rukou, v sedačce se sedí pohodlně, před vámi je pohledná palubní deska, jak stojí i výše; kabina 500X je docela fajn místo k životu.
Dostal jsem k testování šestnáctistovku MultiJet o výkonu 120 koní a točivém momentu 320 Nm, nejsilnější turbodiesel, který je do 500X ve verzi „City Look“ k mání. Čas zrychlení na 100 km/h, udávaných 10,5 vteřiny, moc povzbudivě nevypadá, ale v rychlostech do 100 km/h je tohle auto docela svižné. Není to žádný blesk, co byste také po 120 koních chtěli, ale ani žádný lenoch.
Při „grands tours“, mého oblíbeného módu cestování autem, lze dosahovat slušných rychlostí ve slušném pohodlí, ale pořád slyšíte, že před vámi pracuje diesel. Zvuk není nijak nepříjemný ani hlasitý, ale je pořád přítomný. Alespoň do nějakých 120 - 130 km/h, zhruba v té rychlosti začne mít pomalu převahu aerodynamický hluk. Opět, není ho příliš, ale díky němu už neslyšíte zvuk motoru.
V dálničních rychlostech a i na okreskách je výkonu k předjíždění tak akorát, slabší motor by byl kdekoliv jinde než ve městě spíš k vzteku. Ne ale proto, že by člověk musel jezdit rychle; 95koňová třináctistovka MultiJet by byla příliš slabá na to, aby tohle 1 320 kg těžké auto rozhýbala tak, abyste nemuseli každé předjíždění plánovat týden dopředu.
Ovšem, na ostrou jízdu s 1,6 MultiJet zapomeňte, na vytáčení motoru také, k tomu tenhle motor stvořen nebyl. Nejlépe mu je v dolní půlce otáčkoměru, maximum točivého momentu je tu v 1 750 otáčkách a právě na něm se budete vozit. Co ale je u dieselu vždycky podstatné, je spotřeba. Při svižné jízdě je realitou 6 litrů na sto, ale když se snažíte o úspornou jízdu, dá se klidně jít na nějakých pět a půl.
Pozoruhodná je ovšem jedna věc. Fiat 500X je evropský automobil; je spřízněný s Jeepem Renegade, ale oba se vyrábí v Evropě. Pod kapotou tohoto kusu je dieselový motor vyvinutý v Evropě. A když ji otevřete, vidíte hromadu log Mopar, amerického výrobce náhradních dílů a příslušenství v rámci koncernu FCA. Vlastním dva Chryslery, oba z dob dávno před fúzí Fiatu s Chryslerem, oba vyrobené v továrně Belvidere v Illinois a tolik log Mopar pod kapotou nemají snad ani oba dohromady...
Měkčí podvozek by bodl
Motor ani celkové pojetí auta tedy sportovní jízdě příliš nehoví, ovšem co snad z nějaké budoucí sportovní verze pochází, jsou tlumiče. V kombinaci s pneumatikami s nízkým, ale ne zas úplně nepřijatelným profilem je totiž podvozek snad až příliš tvrdý. Cítíte každou nerovnost v silnici, celé auto se natřásá, a je-li hrbol větší, auto vám to dá pořádně znát. Co však při delších cestách po dálnici otravuje víc, je fakt, že si jen výjimečně můžete opřít hlavu o opěrku na delší dobu, jen je-li cesta dokonale hladká, protože pokud není, nerovnosti vám o ni hlavou mlátí.
S měkčím odpružením by jízda byla mnohem pohodlnější a jak posádce, tak šasi by se to mnohem více líbilo. Prostoru tu je docela dost, v podbězích je spousta místa a i podvozek je slušně vysoko nad asfaltem, takže by tu mohly být měkké tlumiče. Asi by pomohla i jen o palec menší kola; konkrétně tyhle osmnáctky Fiatu vážně sluší, ale kdyby měly o palec méně, pohodlí na palubě by to jistě prospělo.
Snad proto, že je 500X technicky spřízněn s Jeepem Renegade, nebo proto, že to mají Range Rovery, je na středovém tunelu kruhový ovladač jízdních režimů. Můžete si vybrat mezi módy pro sportovní jízdu, normální režim nebo pro jízdu na sněhu. Ten poslední jsem nezkoušel, protože mi k tomu chyběl sníh, a od normálního režimu nečekejte nic zvláštního.
Sportovní režim ovšem znamená znatelné změny a člověk by v něm klidně jezdil pořád, kdyby přinášel jen výhody. Tou hlavní je, že zlepší odezvu motoru na plyn, a to citelně a velmi příjemně; taková by měla být pořád. Druhá změna se týká řízení, které ztěžkne. Normálně bych si nestěžoval, jenže zrovna tady je „komfortní“ mód řízení příjemný a v režimu Sport působí odpor uměle, takže oželíte lepší odezvu na plyn a vrátíte vůz zpátky do normálu. Podvozek je v obou režimech stejně tuhý, bohužel. Ale naštěstí nikoho nenapadlo pouštět do reproduktorů zvuk motoru.
Umí i mimo asfalt, vrže všude
Nejen asfaltem živ je crossover, alespoň teoreticky, takže jsem si za týden, co jsem s tímhle Fiatem jezdil, dal dva úkoly - zašpinit ho a najít místo, kam bych se se svým klasickým sedanem neodvážil nebo kde by to fyzicky nešlo. Výsledek snahy o zašpinění auta je vidět na fotografiích na louce u přehrady - nic moc, ale také moc nepršelo a nikde nebylo bláto. Až do chvíle, než jsem se rozhodl vůz fotografovat.
Druhý úkol se podařilo splnit lépe. Se třemi trochu drsnějšími polními cestami, kam bych se s vlastním autem kvůli jeho nízkému podvozku - i na poměry běžných aut - rozhodně nevydal, se pětistovka poprala statečně a vyšla jako vítěz. Silniční pneumatiky neměly s přilnavostí vůbec problém, třebaže tu kromě ESP žádné vybavení pro jízdu za snížené trakce není, ale co by člověk také čekal na suchém štěrku a udusané hlíně.
Čeho si všimnete nejen mimo asfalt, ale také na nerovných silnicích, jsou zvuky vrzání v interiéru. Objevují se, když po karoserii chcete torzní tuhost. Je to druhá věc, o které nevěřím, že by byla normou, třeba za to může teprve nedávný start výroby, třeba je viníkem prosklená střecha, která je jinak fajn, ale na každé větší nerovnosti celý interiér vrzal, jak se mu nelíbilo, že se pod ním šasi kroutí. Něco takového z auta s najetými 23 tisíci kilometry slyšet opravdu nechci.
Další nevýhoda, kterou poznáte zejména za tmy, je pouze jedno couvací světlo na pravé straně a ještě k tomu docela malé. V kombinaci se zatmavenými zadními okny totiž není moc vidět, kam jedete, pakliže jste zvyklí toto světlo používáte i pro osvětlování prostoru za vozem. Kamera pomáhá, ale i tak by se víc světla hodilo; jinak je ale design zadních lamp na jedničku. Výhradu mám také k světlometům, konkrétně k automatickému přepínání dálkových světel. Nefunguje dokonale a občas, zejména když protijedoucímu špatně svítí světla, mu automat pustí fotonová děla přímo do obličeje. Ale to u těchto systémů není zase taková výjimka...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva