Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD: pan Nesmrtelný
13.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Říká se, že po nukleární apokalypse zůstanou na světě jen švábi a Mercedes G. Jeep Wrangler se hlásí, že k tomu má také co říci.
Přehled kapitol
Nabídka motorů značně okleštěná
Jeep Wrangler Unlimited dnes můžete mít s jedním ze dvou motorů. Amerikou políbený řidič by měl dát přednost zážehovému šestiválci, naneštěstí to má dvě významná proti. Jednak se u nás prodává starší verze 3,8 l s výkonem 199 koní a pouze čtyřstupňovým automatem, zatímco ve Spojených státech je vůz už k mání s novým agregátem Pentastar 3,6 V6 s 289 koňmi a automatickým pětikvaltem. Chce to asi počkat. A pak samozřejmě nelze ignorovat ani provozní náklady.
Čtyřválcový diesel 2,8 CRD od italské firmy VM Motori má v kombinaci s pětistupňovým automatem udávanou průměrnou spotřebu 8,8 l/100 km. Po dvanácti stech kilometrech relativně opatrné jízdy po zasněžených silnicích a v kopcích palubní počítač ukázal 9,2 na sto. Sedělo to též podle zůstatků v nádrži, takže Jeepu se dá při opatrném stylu jízdy vcelku věřit.
Vztaženo k papírové hodnotě V6, budete jezdit nejmíň za třináct litrů naturalu. Záleží ale na řidiči, takže klidně to může být i naopak, každopádně typu automobilu mi to přijde úměrné.
Kdo tohle neřeší, je šťastný člověk a ať rozhodně vyzkouší nejdříve benzín. Ani naftová jednotka ovšem není tragická. Za studena sice nechá vyniknout zemědělské rytmy, ale se stoupající teplotou se to trochu zlepší a ve vyšším tempu ustálenými rychlostmi se klapání spojí s dalšími zvuky, které jej téměř přebíjí.
Co turbodiesel s výkonem 200 koní a točivým momentem 460 newtonmetrů ztrácí na akustice, dohání skvělým sladěním s automatickou převodovkou. Než se při rozjezdu probudí všechna kolečka a hydraulický olej v měniči, uplynou staletí. I pak budete při změnách kvaltů šedivět stářím, ale vše probíhá tak hladce, že byste si mohli na palubce nerušeně stavět domečky z karet.
Dynamika hodně přes dvě tuny nakynutého Wrangleru nepatří k jeho silným stránkám. Na stovku se dostane za celkem solidních 10,7 sekundy, aerodynamika návěsu se pak postará o maximálku 172 km/h. Akorát neříkejte, že jsem vás nevaroval nezkoušet to, když zboku fouká.
Překvapivě použitelný i v asfaltové džungli
Tím se dostáváme k parketě, kde by se Wrangler neměl cítit silný v kramflecích. A víte co? Není to tak docela pravda. Jemnými asfaltovými vlnami Jeep proplouvá s grácií křižníku a v zatáčkách skoro až bohorovně odolává náklonům, i když spíše proto, že vás donutí zpomalit naříkající gumy než skutečná rychlost. Řízení s hydraulickým posilovačem, šnekovým převodem a citelnou vůlí ve středové poloze možná není řidičská srdcovka, ale jezdil jsem s novými pickupy, které na tom byly hůř, nemluvě o Defenderu.
Pokud se někde projeví limity tuhých náprav Wrangleru, pak určitě na ostrých příčných nerovnostech. Výroční verze 70th Anniversary dostala o palec větší osmnáctky, což samotné kvalitě jízdy asi neprospělo, sedmnáctky a navýšení profilu o pět procent by ovšem situaci nezachránilo. Zde rozhoduje spíše značná neodpružená hmota zavěšení konající protipohyb k rámu a karoserii a ta si nepříjemná škubnutí neodpustí. Celkově vzato ale Wrangler na asfaltu překvapil asi příjemně, ačkoli především proto, že jsem očekával něco mnohem horšího. Tohle hodnocení je nutné brát v intencích offroadů, komfort jízdy v SUV na normálních kolech je o třídu vyšší.
Poněkud méně sympaticky se jeví brzdy. Adekvátní účinek se při ráznějším sešlápnutí levého pedálu nakonec dostaví, ale nástup je poněkud rozpačitý. Jejich odolnost vůči vadnutí byla i v kopcích značná, ale teploty hluboce pod nulou takovému chování napomáhají a nemůžu slíbit, že to bude v létě stejné.
Prostý jako jeho prapředek
Jeep Wrangler Unlimited není permanentní čtyřkolka. Za normálních podmínek jsou poháněná pouze zadní kola a mějte na paměti, že by to tak mělo v takových chvílích i zůstat. Tento vůz totiž nemá mezinápravový diferenciál a předek se připojuje zkrátka natvrdo. Na kluzkém nebo sypkém podkladu můžete s druhou pákou vedle voliče kvedlat dosyta a kromě 4x4 řadit též redukci v poměru 2,72:1. S předními koly v rejdu a stejnou rychlostí otáček obou náprav gumy opisující jiný poloměr zatáčení prostě proklouznou, ale na suchém asfaltu můžou podobné hrátky vést až ke zničení diferenciálů nebo převodovky.
Na rozdíl od verze Rubicon s elektronickou uzávěrkou předního a zadního diferenciálu a vypínatelným předním stabilizátorem disponují zbylé verze pouze zadním samosvorem. Obvykle vám to bude stačit i v těch nejhorších podmínkách, ale dostat se do situace, kdy už ne, zase není tak složité. Z vlastní zkušenosti můžu popsat, jak na to. Stačí, aby vám přední náprava spadla před začínajícím stoupáním do menšího žlebu, příď zůstala viset za motor na sněhu a zadek se bezmocně protáčel na ledu.
Mít lepší pneumatiky než celoroční (a podle mě celoročně nepoužitelné) Bridgestone Dueler H/T, lano bych téměř určitě nepotřeboval. Při neúspěšném pokusu to samozřejmě mohlo být také o mém diletantství, každopádně berte to jako poučení z chyby druhého a špatné volby pneumatik.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024 - Dnes už neprodávaná vlajková loď Fordu v bazarech láká cenami, jsou až směšně nízké
21.3.2024 - Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva