Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Cee'd 2012 1,6 CRDi: trochu jiná i30
22.4.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Poprvé jsme lépe vyzkoušeli novou Kiu Cee'd a zdá se, že má jedinou podstatnou vadu - zatím se nedá koupit.
Přehled kapitol
Motor má chuť do života
Pod kapotou testovaného Cee'du se znovu nacházel motor 1,6 CRDi stejně jako dříve v i30, ale úplně stejný nebyl. Šlo o verzi s nejvýše 81 kW (110 koní) výkonu a projevoval se trochu jinak.
Především, za jízdy byl tišší. To skoro jistě nebude odhlučněním (na místě byl totiž jeho relativně jemný klapot slyšitelný spíše více), ale tím, že má na svůj objem přirozenější výkon. Ve středních a vyšších otáčkách méně duněl a rychle i velmi rychle se s vozem dalo jet tak, že vás motor hlukem prakticky neobtěžoval. To se u i30 v nejvyšších otáčkách říci nedalo.
Zatímco něco podobného je celkem očekávatelné (výkonově více „vyhoněné” diesely jsou spíše hlučnější než jejich slabší verze), charakter a projev motoru byl překvapivý - pocitově se totiž projevoval živěji.
Nemluvím nyní o tom, co ukážou stopky, to nevím a vzhledem k omezené době testování na zjištění přesné dynamiky obvyklými metodami na obvyklých místech ani nebyl čas, ale tenhle motor měl chuť do života. Rozsah použitelných otáček byl nahoře i dole větší alespoň o 500 ot./min (motor fungoval solidně už od 1 500 ot./min a i ve 4 000 ot./min stále pracoval s chutí) a v celém tomto spektru zabíral rychleji a subjektivně intenzivněji než silnější verze. Se zapnutým i vypnutým „ekorežimem” se motory chovaly o dost jinak.
Čím to je, nevím, ale musím říci, že se mi to líbilo. Byl to pořád „jen stodesetikoňový diesel”, ale chtělo se mu žít. V některých okamžicích mi naléhavostí dodávané porce nevelkého výkonu připomněl někdejší emisními limity skoro nedotčené motory 1,9 TDI se stejným výkonem. Jenže ty zabraly a zdechly. Tento zabral, asi trochu méně, ale přesto podobně naléhavě a držel se nad vodou ještě po většinu otáčkového spektra.
Zní to dobře, ale mám obavu, že zrovna naladění motoru nebylo konečné a v této podobě si jej nekoupíte. Uvidíme později, ale tenhle projev byl příliš „neevropský”, motor byl nemístně neudušený a to se dneska nenosí. Konec konců - jeho spotřeba byla ve všech režimech přinejmenším o 10 procent vyšší než u silnější i30, přičemž oficiální data nic podobného nenaznačují. Mám i proto obavu, že tohle Kia do Evropy nepustí...
Ovladatelnost na jedničku
Podobně jako motor bych mohl ve srovnání s i30 hodnotit ovladatelnost Cee'du. Snad jen brzdy byly až příliš naposilované (ale zvyknout se na to dalo rychle), jinak se ale vše zdálo být naladěné tak, aby s vámi vůz trochu více mluvil a také lépe ctil vaše přání.
I když řízení s elektrickým posilovačem je pořád odtažité, byl alespoň onen posilovač trochu jinak nastavený (opět má režimy Comfort, Normal a Sport s velmi podobným projevem) a dovoloval s přední osou zacházet o něco přesněji. O motoru již řeč byla a na spojku a převodovku bych mohl pět podobné ódy jako u i30. Zejména přiměřeně krátký, čistý a lehký chod řadící páky je skutečně líbezný. Zacházet s tímhle autem je radost a pokud vám za volantem o žádnou radost nejde, pak je prostě samozřejmé jak zavazování tkaniček u bot.
K modelům nižší střední třídy vždy patřily kompromisy - jsou to auta skoro pro každého. Vozy jako VW Golf musí uspokojit párek důchodců i nevyblázněného mladíka na studiích a je setsakra složité nastavit auto tak, aby tyto naprosto protichůdné požadavky a zvládalo a tyto cílové skupiny byly alespoň relativně spokojeny.
Cee'd i i30 z mají hlediska ovladatelnosti (a nejen z tohoto hlediska) tyto protikladné vlohy vyšponované neobyčejně daleko, i30 ale dává spíše přednost komfortu, Cee'd pak spíše ovladatelnosti. Nakonec to není tak, že by i30 naštvala někoho, kdo chce řídit a Cee'd toho, který naopak nechce o autě vědět. Ten mírný rozdíl je ale patrný - třeba už v onom zmíněném řízení.
Určitě v minulosti vznikla auta zásadně ovladatelnější, oba Korejce jsem porovnal s první generací Focusu a v této společnosti jsou zcela nekonkurenceschopní. Jenže žijeme v roce 2012, kdy se něco jako Focus první generace zdaleka nevyrábí a není mu schopen konkurovat ani jeho první, natož pak druhý přímý následník. A s ohledem na možnosti (ukažte mi třeba nový kompakt s hydraulickým posilovačem řízení) dotahuje Cee'd ovladatelnost hodně daleko. Uspokojoval v tomto směru i mně a myslím, že mnoho v tomto ohledu náročnějších řidičů v této zemi nebude. A co je nakonec nejpodstatnější, dovoluje tím řidiči bez problémů rozeznávat meze jeho možností, což považuji za mnohem významnější bezpečnostní prvek než všemožné elektronické výmysly, které přijdou ke slovu až tehdy, kdy to nepoznáte...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch