Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Cee'd SW 2012 1,6 GDI: chlapec z dobré rodiny
28.12.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Cee'd SW s lepší benzínovou jedna-šestkou doplňuje obrázek nabídky korejského koncernu. Neoslní tolik jako hatchback, ale ani nezklame.
Přehled kapitol
Kvalitní jízda s ručením omezeným
Koupě vozu je ve své podstatě vždy o kompromisech. Jen menšina českých řidičů si může dovolit vlastnit jeden vůz pro každodenní provoz a k tomu něco pro zábavu. Ještě méně je vyvolených, jež mají speciální auto pro každou příležitost. Zbytek z nás se jednoduše musí omezit na vlastnictví univerzálního přibližovadla. Při výběru pak musíme zvažovat, jestli je důležitější přepravní kapacita nebo jízdní vlastnosti. Buď dostaneme jedno nebo druhé, jen zcela výjimečně se podaří docílit tak dobrého naladění, že rozdíl mezi základní a kombi verzí není znát. To vše uvádím spíše jako rekapitulaci a současně jako argument do diskuze o tom, jestli je koupě prodloužené karoserie ospravedlnitelná. Samozřejmě, že je a to, že to v určitém směru představuje nějakou oběť, může být z pohledu mnohých zanedbatelné. Co tedy musíte u Cee'du obětovat, abyste do kufru nastěhovali o nějaký ten sud piva víc?
Nejdříve musím připomenout, že jízdní projev hatchbacku je na opravdu vysoké úrovni. Umí zajistit komfort i trakci na rozbitých cestách a kličkování mezi apexy patří mezi jeho oblíbené činnosti. První dojem z kombi je dost podobný. Sednete do něj, vyjedete a pokud jste pro auto nepřijeli v něčem na pneumatickém podvozku, budete se divit, kam zmizely všechny ty nerovnosti českých cest. Tlumiče polykají hrboly, silentbloky zase z toho plynoucí akustickou energii a karoserie se na obou koncích jen pohupuje. V první sérii zatáček budete obdivovat boční stabilitu, náklony karoserie jsou téměř zanedbatelné. Zní to ideálně? Počkejte, na jásot je ještě brzy.
Hranice ideálního světa se stávají tím zřetelnější, čím rychleji auto jede. Podvozek nejdříve ve válce s nerovnostmi přestane ohromovat a kouzlit, pak postupně začne vzdávat jednotlivé bitvy s většími hrboly, aby nakonec jen většinu času mával bílou vlajkou a tvářil se, že se ho to vůbec netýká. Paradoxem je, že svou roli nepřestane zvládat jen zadní náprava, u které se tužší naladění tak nějak očekává, s výpadky se potýká i ta přední. Nutno zmínit, že na rozdíl od krátké verze, která stála na 16" kolech s pneu 205/55 R16, kombík dostal sedmnáctky s nízkými pryžemi o rozměru 225/45 R17. Na těch šestnáctkách by to asi bylo lepší, bílá vlajka by se pravděpodobně objevila o poznání později. A dost možná by se neobjevila vůbec. Už zaslechl otázku, co na tom Cee'du vidíme, vždyť to na nerovnostech odskakuje. Není oním podstatným rozdílem velikost kol, popř. i volba tlaku v pneu, které vám dnes v každém druhém pneuservisu „preventivně” přefoukají?
Také v zatáčkách je to trochu jiný příběh než u pětidvířka. Už jsem zmínil, že se kombík téměř nenaklání. To mu vydrží i v docela vysokých rychlostech. Bohužel vám neřeknu, jestli je tomu tak i na limitu podvozku, tak daleko jsem se kvůli klimatickým podmínkám nedostal a hlavním omezujícím faktorem pro mě byla trakce pneumatik nejdříve na namrzlém a posléze dešťěm zkrápěném povrchu. Absenci náklonů bohužel nedoplňuje jistota na nerovnostech, zadní náprava si ráda odskočí. Dle mého názoru za tím stojí tuhý zadní stabilizátor, který sice udrží auto vyrovnané, současně ale přenáší impulzy mezi koly a z nezávislého zavěšení dělá tak trochu torzní příčku. Má ještě jednu vlastnost, on nejenže přenáší impulzy, on také odlehčováním vnitřního zadního kola snižuje adhezi. Ostatně podívejte se na fotky. Nejsou dělány v bůhvíjaké rychlosti, přesto se zadní kolo sotva dotýká asfaltu. Tohle je zkrátka znovu oběť karoserii kombi, u krátké verze není nic takového potřeba.
Nečekaně aktivistická záď
Má to jeden nečekaný důsledek, Cee'd SW je rozený mistr smyku. Stačí lehká práce s volantem a plynem a záď má za mokra či na sněhu docela přetáčivé tendence. To spolu se setrvačností batohu vytváří poněkud nebezpečný koktejl. Automobilka si toho je dle mého názoru vědoma, stabilizační systém Cee'du SW sice lze „vypnout”, ovšem i tak na veškeré přetáčivé sklony reaguje bez jakéhokoliv zaváhání. Rozhodně to má své opodstatnění, protože když už se záď jednou urve, ani zásahy stabilizace nepomohou. Abych ale nešířil poplašné zprávy, urvat záď vyžaduje extrémní zacházení, použití ruční brzdy a hodně kluzkou vozovku.
Zmíněné chování zadní nápravy je celkem v protikladu k tomu, jak velké trakční schopnosti předvádí příď. Ta umí podržet v zatáčce a pak i na výjezdu po přidání plynu. Přenést dostupný výkon atmosférické šestnáctistovky jí nedalo příliš práce a jistě by zvládla a i větší porci točivého momentu.
Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že podvozek Cee'du SW je vlastně tragický. Omlouvám se za to, není. Pro většinu lidí bude velmi příjemný a leckdo se s ním i velmi dobře povozí. Pokud nepatříte mezi ty, kteří dokáží hatchback dotáhnout na limit schopností jeho podvozku, nebude pro vás pořízení většího kufru představovat velkou oběť. Tím nechci říct, že je kombi rovno hatchi, většina výše zmíněných neduhů se projevuje až při stylu jízdy, který bude zcela mimo zvyky většiny zákazníků tohoto auta. Navíc předpokládám, že si jen málokdo pořídí 17" kola s nízkoprofilovými pneu, na jejichž vrub dost možná půjde přičíst nezanedbatelnou část nežádoucí nervozity.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch