Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Kia Optima 1,7 CRDi AT 2014: optimum jak pro koho
21.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Z hlediska designu se inovovaná Optima ve střední třídě optimálně vyjímá. Ve zbytku ohledů by ale měla své jméno raději jen šeptat.
Přehled kapitol
K dosažení optima má kabina ještě co zlepšovat
Jakmile si vzpomenu na dřívější Magentis, přijde mi interiér Optimy rapidně modernější a honosnější než v kterémkoliv jiném modelu Kia. Tohle je podle mého maximum, kterého se alespoň prozatím podařilo dosáhnout. Asymetrická palubní deska s chromovým proužkem vyrobená z měkých plastů celkem příjemně obklopí řidiče. Žádná imitace dřeva, ale jen slušně vypadající dekory, stejně jako kvalitně působící kožené čalounění nejvyšší výbavy Exclusive - to vše vám jasně říká, ve voze jaké třídy cestujete. Přesto si neodpustím výčet některých zbytečných vrtochů. Větší čistotě a vyšší kvalitě zpracování by mohli tvůrci přispět například ukrytím portu USB třeba do loketní opěrky, kterou bohužel nelze nijak regulovat, dále změkčit plast středového tunelu a nakonec ještě pracovat na ovladačích.
Z nich nejvýraznější je sestava pod velkým dotykovým displejem. Sice jiná než dosud, ale stále složená z dosti lacině vypadajících tlačítek, které „korunuje“ dosti americká páka převodovky. Přitom po ergonomické stránce Optima nestrádá. Také mi nejde do hlavy, proč musí být pod obrazovkou rádia, navigace a připojeného mobilního telefonu tolik „mačkátek“ a hned dvě kolečka (jedno pro ladění rádia), když máte k dispozici jednak armádu na volantu a když si uvědomíte, že je celý systém zcela jednoduchý a prostý složitých funkcí. Není to komunikační rozhraní, jaké známe z vyšších tříd, ale základnímu účelu zvládá sloužit dobře.
Sedadla zasluhují nejvyšší pochvalu za adekvátní tuhost (spíše tvrdší) a boční vedení (celkem výrazné), neboť i po dlouhé cestě vystupujete svěží a bez stížností, že vás v té či oné zatáčce nepodržela. Před řidičem je nyní větší a přehlednější multifunkční displej a hlavně zbrusu nový volant. Oproti předchozímu vydání by měl dostat cenu za vynález roku, jenomže ouha - do Optimy nějak nezapadá. V rámci sportovního paketu dostal zploštělý věnec a pádla řazení, kterých si pomalu ani nevšimnete a než se zorientujete v jeho segmentech, to chce chvíli tréninku.
Podobná kormidla mají některé supersporty, sem se tudíž docela nehodí, přestože si za ním lze najít zcela ideálně napřímenou pozici. A když si všimnete páček světel a stěračů nebo ovladačů zrcátek na dveřích, zjistíte, že jde opravdu o Korejce. Stále to tu není tak čisté a přesné jako u Němců - na první pohled všechno pěkné, na druhý a každý další už s připomínkami, třebaže zásadně neuráží mě ani náročnější jedince. Kvalita zvuku vrcholné audiosoustavy Infinity a přístrojový štít jsou bez připomínek dobré. Pokud bych měl Optimu s odstupem srovnat s příbuznou i40, přijde mi v řadě ohledů lépe vymyšlená, má poněkud blíže k dražším autům. Ano, působí kvalitněji. Uvnitř se budete se srovnatelnou výbavou cítit o fous lépe - nic není potřeba dlouho hledat, vše je na očích a vždy je vše kam odložit.
Manažerské sedany by měly poskytovat dost místa na to, aby se v nich cestující mohli pěkně rozvalit a udělat si pohodlí. Je tu třeba Superb, kde si dáte vzadu pomalu nohu přes nohu, méně jezevčíkovitý Passat, v němž nepostrádám místo ani do šířky a kupa dalších - vpravdě o něco stísněnějších modelů. Kam tedy patří Kia? Optimě není co délky a ani do šířky vyčíst, v té se zmíněné dvojce prostorem pro nohy téměř vyrovná, v oblasti loktů dokonce předčí. Nevím jistě, jak si bude stát ve srovnání s nejnovějším Passatem, i když zřejmě myslíte na to samé, co já, ovšem jsem si jist, že už teď strádá v oblasti, na kterou byste zřejmě na první pohled nevsadili.
Problémem jsou až nepochopitelně vysoko uchycená sedadla a částečně vám milimetry (snad i centimetry) nad hlavou ubírá také panoramatická střecha (tu si ale dokupujete za 35 tisíc korun). Sedí se nepřirozeně vysoko, což pocítí překvapivě už průměrně rostlí šoféři. S výškou nad 180 centimetrů nad hlavou jim totiž nezbývá místo ani na klobouk a se stodevadesáti musíte začít přemýšlet o návštěvě kadeřníka za účelem nahrazení kštice dvoumilimetrovým sestřihem. Tohle je úděl nízké střechy a vysoké palubní desky. Rozvor bezmála 2,8 metru by přitom velmi snadno umožnil bez jakýchkoliv ústupků na komfortu umístit sedadla vhodněji, třebaže by se ještě zhoršil už tak designu lehce obětovaný výhled ven.
Jisté rezervy má nakonec i zavazadelník. Nejde snad o těch dvacet litrů, které scházejí na i40 sedan, vždyť k dispozici máme stále bohatých 505. Vzhledem k takové černé díře by ale Optima k lepšímu nakládání zavazadel zasloužila minimálně nižší nakládací hranu a skrytou výztuž karoserie, která po sklopení opěradel sedadel nebude zcela likvidovat průzor do kabiny a celkovou estetiku.
Ostatně ani uchycení víka není řešeno s elegancí, potažmo místo vzpěr jsou tu ocelové oblouky jako z laciných Chevroletů. Už si ani nepamatji, kde jsem naposledy viděl plnohodnotné rezervní kolo či táhlo pro otevírání víčka palivové nádrže. To první vítám se vztyčeným palcem, avšak smysl druhého jsem nepochopil. V každém případě nouze o prostor pro zavazadla celé rodiny nastane leda v úplném extrému. Půjdu už raději zkoumat, co nabídne zvláštní kombinace menšího turbodieselu a automatu v útrobách takového křižníku.
Malý motor má co dělat nejen s vyšší hmotností
Optima může být po všech stránkách vynikajícím vozem, ale politika pohonných jednotek v jejích útrobách se už z podstaty kritice nevyhne. Nabídka je totiž složena pouze z benzinového atmosférického dvoulitru, vznětové sedmnáctistovky a (kvůli vyšší ceně) poněkud stranou stojícího hybridu. Žalostný výběr by nemusel být až takovým problémem, jenomže tím je výkon nehybridních pohonných ústrojí vrcholící na 164 koních, v případě jediné nafty na rovných 136. V tomto ohledu je na tom jednoznačně lépe konkurenční Hyundai spolu s přímovstřikovými silnějšími motory, ostatní rivalové jakbysmet.
Více než 1,6 tuny težký testovací kus dostal na starost starší, i když potenciálně nejžádanější turbodiesel řady U2, který už jsme v minulosti testovali například v kombiverzi i40, slabší variantu třeba v crossoveru Sportage. Výkonové parametry v čele se stovkou kilowattů neslibují zrovna famózní svezení vrcholu střední třídy, ale vycházejme z toho, co snad všichni znají. Předchozímu koncernovému 2,0 TDI k rozumné dynamice stačil jen nepatrně vyšší výkon a identický točivý moment vrcholící na 320 Nm.
Jedna podstatná věc by nás už v tabulkách měla varovat, a sice zdvihový objem. Ten jednoduše nelze nahradit a dvojnásob to platí u dieselů, které jsou na turbech v podstatě životně závislé. A dokud se velké turbo Optimy řádně netočí, 1,7 CRDi se skutečně nikam nežene, což může být u takto velkého a těžkého auta docela problém. Do dvou tisíc otáček se neděje nejen nic zásadního, ale vůbec nic (opravdu nula). Pak přichází na řadu kopanec a Optima teprve vyráží do něčeho, co se dá slovy akce či drama popsat jen stěží.
Rozumný charakter má motor jen mezi dvěma a třemi tisícovkami, kdy se snaží prodat vše, co mu písty a common-rail povolí, aby už pod hranicí čtyř tisíců zase značně zvolnil a do omezovače za 4 500 už dolezl jak dehydratovaný poutník k oáze. Kvůli nízkému pásmu využitelných otáček se nejedná o žádné zázračně divoké zvíře pronásledující kořist. Zátahem a pružností nutnou k ještě rozumnému předjíždění vyhoví spíše klidnějším řidičům, náročnější s plně naloženým vozem už by se tak úsměvně tvářit nemuseli. Copak na dálnici, tam se dá s motorem pracovat, v nižších rychlostech je s ním ale život reálně složitější.
Do 180 km/h se nechala Optima rozjet s dvojicí hubených pasažérů docela svižně a udržet tuto rychlost jí nečinilo větší obtíže. S velkou zátěží a kufrem plným harampádí už by ale přišla zřejmě ke slovu dýchavičnost. Po nastartování a při plynulé jízdě byla jednotka tichá a působila i při startování kultivovaně, aby si následně mohla při značně uškrcené akceleraci pokazit reputaci celkově drsnějším projevem doprovozeným duněním. A to se údajně v rámci faceliftu dočkala většího množství izolačních materiálů. Nabývám dojmu, že dvoulitry ve voze této velikosti odvádějí lepší práci. Ale stále tu bylo něco, co ubližovalo a stahovalo obojek Optimy ještě víc.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před hodinou - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 2 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 4 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 5 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz