Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek

Korejci postavili vůz na pomezí dvou segmentů. Zvlášť v provedení Exclusive ukazuje, jak je možné držet v šachu třeba Polo i Golf jedním tahem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek

17.1.2012 | Miro Mihálik | 4 příspěvky

Korejci postavili vůz na pomezí dvou segmentů. Zvlášť v provedení Exclusive ukazuje, jak je možné držet v šachu třeba Polo i Golf jedním tahem.

Naftové koně nezaujmou

V nejvyšší výbavě Exclusive je možné provést onu proceduru s oživováním s klíčem v kapse a pomocí tlačítka. Krátká prodleva říká, že jej nemusíte držet, ale chvíle čekání na žhavení jsou u některých naftových motorů holt nutnost i v teplotách nad nulou. V našem případě jsme dostali silnější ze dvou dieselů, přeplňovanou čtrnáctistovku CRDi s výkonem 90 koní a nejvyšším točivým momentem 220 newtonmetrů. Než se začnete zajímat o levnější tříválec 1,1 CRDi, rovnou říkám, že čtyřválcovou jednotku můžete považovat za naftové minimum. Ani s docela rozumnou hmotností 1,3 tuny se v Riu kopec srandy nekoná, tedy pokud za vtip nepovažujete zrychlení na stovku v čase přes čtrnáct vteřin.

Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 13 - test Kia Rio CRDi 43Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 14 - test Kia Rio CRDi 44Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 15 - test Kia Rio CRDi 31

Na volnoběhu motor chrochtá jen velmi decentně. Izolace pohlcuje nelibé zvuky a vibrace docela působivě, do věnce volantu se ale jisté chvění přenáší. Mizí až po prvním uvolnění progresivně zabírající spojky, které zároveň prozrazuje, že Rio s grácií zvládne rozjezdy na jedničku bez plynu. Tato na pohled malichernost není u malých dieselů samozřejmá a značně vylepšuje vnímání zátahu od nejnižších otáček a použitelnost ve městě. Odvrácenou stranou měsíce je v tomto případě skutečnost, že motor potřebuje k plnému probuzení kolem 2 200 otáček a ani pak se do vyšších otáček moc nehrne, ačkoli je schopen vystoupat k 4 500 ot./min. Odezva na plyn je vlažná a to může CRDi děkovat skvěle nakrátko poskládaným šesti kvaltům, které poněkud mátoživé chování oživují. Řadicí páka nepřekypuje mechanickou přesností, ale v kulise se pohybuje lehce, bez zadrhávání a gumových dorazů.

Dietám neholduje

Letargie naftové jednotky je pochopitelně překonatelná těžkou pravou nohou a navíc se zdálo, že s přibývajícími kilometry začíná být 1,4 malinko přičinlivější. Stejně tak ale žíznivější. Průměrná spotřeba 6,2 litru není na danou kubaturu žádný hit, už vzhledem k proklamovaným 4,1 l/100 km, ale jsem nakloněn věřit tomu, že, terminologií nutričního specialisty řečeno, je Kia Rio schopna upravit své stravovací návyky směrem k pěti litrům.

Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 16 - test Kia Rio CRDi 09Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 17 - test Kia Rio CRDi 08Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 18 - test Kia Rio CRDi 11

Bohužel ani celé lékařské konzilium by ji asi nepřinutilo jezdit tak, aby vás to trochu bavilo. Navzdory příjemnému a lehýnce dramatickému vzhledu se jedná o obyčejný hatchback, který nemá v popisu práce být za jízdy emotivní a tomu odpovídá také jeho nastavení. Podvozek by ještě do sebe možná i něco měl. Chová se předvídatelně, na limitu velmi pozvolna nastupuje bezpečná nedotáčivost a vypnutím stabilizace a záměrnou provokací ubraním plynu nebo ťuknutím do brzdy v zatáčce se na suché silnici nestane naprosto nic.

Mírně nepřesvědčivě působí pouze tlumiče vystavené v zatáčce příčným nerovnostem. Kolům odskočit nedovolí, ale udržet pohyby karoserie pod kontrolou také nedokáže a auto se začne rozpačitě pohupovat. Vyčítat korejské značce toto chování ale nelze. Působí přesně tak, jak od něj bude požadovat naprostá většina majitelů, kteří se na hranici schopností zavěšení sotva podívají a kteří primárně preferují komfort.

Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 19 - test Kia Rio CRDi 15Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 20 - test Kia Rio CRDi 14Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 21 - test Kia Rio CRDi 12

Primární kvalita jízdy je při překonávání větších hrbolů a terénních vln opravdu dobrá, ale sekundární, především pak ostré nerovnosti, Rio neodfiltruje a přenese do interiéru dutou ránu. Fiesta nebo měkčí Polo jsou v tomto směru lepší.

Ale i kdyby si někdo dal tu práci a šasí Kie Rio nechal jemně doladit, byla by to marná snaha. Ony vibrace od motoru jsou to první i poslední, co ve volantu ucítíte. Řízení kolem středu je velmi neurčité, v nízkých rychlostech přeposilované a tupé. Zvyšující se tempo vylepší vnímání jen do té míry, že se vám s předními koly podaří navázat aspoň vzdálenou mechanickou vazbu s adekvátním odporem, ale výskyt řidičsky povzbudivých signálů je častý asi jako prokázané kontakty s mimozemskou civilizací. Škoda, protože Rio mohlo získat další vítaný rozměr, který by běžné řidiče neurážel a ty zapálenější pro věc naučil vyhledávat Kiu i z jiných než praktických a rozumových důvodů.

Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 22 - test Kia Rio CRDi 21Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 23 - test Kia Rio CRDi 17Test Kia Rio 1,4 CRDi: třídní výrostek - 24 - test Kia Rio CRDi 18

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama