Test Kia Venga: cena není jediné plus

Kia Venga, první Kia vyráběná v Česku. Půdorys nižší střední třídy, vyšší střecha, velký kufr a příznivá cena, to jsou její hlavní trumfy. A podle zkušeností nasbíraných v průběhu 1 200 najetých kilometrů je jasné, že zájemce o praktický rodinný vůz by měl zpozornět. Venga totiž za málo peněz nabízí hodně muziky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Kia Venga: cena není jediné plus

15.3.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Test Kia Venga: cena není jediné plus

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kia Venga, první Kia vyráběná v Česku. Půdorys nižší střední třídy, vyšší střecha, velký kufr a příznivá cena, to jsou její hlavní trumfy. A podle zkušeností nasbíraných v průběhu 1 200 najetých kilometrů je jasné, že zájemce o praktický rodinný vůz by měl zpozornět. Venga totiž za málo peněz nabízí hodně muziky.

Přesun z bodu A do bodu B - s čím

Máme naloženo, můžeme vyrazit. Testovaná Venga byla poháněna benzínovým čtyřválcem o objemu 1,4 l a výkonu 90 k při 6 300 1/min, jehož točivý moment vrcholí na 137 N.m při 4 000 1/min. Na něj navazuje 5° manuální převodovka s relativně krátkými převody. Uvážíme-li, že provozní hmotnost Vengy včetně řidiče a náplní je cca 1 300 kg, lze prohlásit, že je tento motor pro ni slabý. Ano, pokud se s ním bude jezdit jen po městě a v jeho okolí v rámci limitů, nebude mít zásadní problém, ovšem plná zátěž či jízda po dálnici je na něj až příliš. Výrazně se to projevuje i na spotřebě, o které si povíme později.

Test Kia Venga: cena není jediné plus - 27 - Kia Venga test motor 01

Přestože se jedná o benzínovou jednotku, v případě potřeby nějakého zásadního zrychlení nijak zásadně nepomůže ani podřazení. Motor jen začne řvát, ale výraznějšího zátahu se nedočkáte. S tím je nutno počítat při předjíždění, které je ve Venze v dnešním hustém provozu záležitostí, nad kterou je potřeba opravdu přemýšlet. Obzvláště v případě, že je využita plná přepravní kapacita auta. Tento fakt je potřeba zvážit při výběru vhodné motorizace, některá z nabízených šestnáctistovek bude Venze zajisté slušet více.

Testovanou konfiguraci lze snad doporučit klidným řidičům, kteří budou většinou jezdit ve dvou a snaží se splynout s dopravním proudem. Na takový způsob tento motor stačí a odmění se i příznivou spotřebou.

Otáčky na jednotlivé převodové stupně při vybraných rychlostech

  50 90 130
2 3400    
3 2400 4300  
4 1800 3300 4800
5   2600 3900



Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně

  rychlost při max. otáčkách (cca 6600 1/min)
2 90
3 135
4 167
5 168



Z hlediska kvality řazení nelze mít k převodovce výhrady, ale ani nad ní nemůžeme jásat. Vadila nám ale pozice řadicí páky. Vzhledem k „autobusové” pozici za volantem bych ji přivítal výš a více vpředu.

Přesun z bodu A do bodu B - za kolik

Kapitola o spotřebě nesmí chybět. Asi nepřekvapí, že rozpyl naměřených čísel je velmi výrazný. Začnu těmi nejhoršími. Představte si, že spěcháte a tak to na dálnici budete trochu tlačit. Tachometr bude ukazovat rychlosti okolo 150 km/h (reálně dle GPS 143 km/h), občas vám tam někdo vjede, musíte ubrat, pak zase zrychlovat. Výsledkem bude spotřeba cca 12 l/100 km. Cestou zpět už tolik spěchat nebudete, zvolníte a budete se držet v rámci limitů. Takovou jízdou se mi na trase dlouhé 260 km podařilo při průměrné rychlosti 120 km/h dosáhnout spotřeby 9,3 l/100 km. Druhý den pak pojedete do sousedního okresního města, spěcháte a musíte předjíždět. Přestože se v podstatě budete držet v rámci limitů, spotřeba bude přes 10 l/100 km. Zpět už zase nespěcháte, přizpůsobíte se ostatním, pojedete defenzivně a Venga se vám odvděčí spotřebou okolo 6 l/100 km.

Jak lze vidět, Venga s motorem 1,4 CVVT umí být úsporná. Ale pokud budete chtít jen trochu rychleji, už to bude něco stát.

Přesun z bodu A do bodu B - jak

Co se jízdních vlastností je Venga stručně řečeno dopravní prostředek, na víc asi ani nehraje. Řízení je vybaveno elektrickým posilovačem řízení a je typickým produktem současnosti. Je přeposilované a dokonce i má žena si na to stěžovala. Konkurence na tom ale není jinak. Podvozek klasické konstrukce (vepředu McPerson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou) se na českých cestách snaží co může, na příčných nerovnostech mu ale rychle dojde dech. To se pak ozve velká rána a jinak nehlučné plasty v interiéru zachrastí. Podle mého názoru zvolili konstruktéři nepříliš vhodnou kombinaci tuhých tlumičů a měkkých per. Auto se tak neustále pohupuje, k čemuž přispívá i krátký rozvor. Nedivil bych se, kdyby toto pohupování mělo neblahý vliv na žaludek citlivějších jedinců.

Test Kia Venga: cena není jediné plus - 28 - Kia Venga test jizda 01

Pomineme-li zmíněné pohupování a nestabilitu při přejíždění větších nerovností, lze podvozek charakterizovat jako nezáludný. V zatáčkách se karoserie sice nakloní, ale za chíli to přestanete vnímat. Je otázkou, jak velký vliv měla přijatelné jízdní vlastnosti příplatková 16" kola s pneu 205/55 R16.

Test Kia Venga: cena není jediné plus - 29 - Kia Venga test jizda 02

Na palubě je s ohledem na třídu docela ticho, i při 130 km/h se lze s ostatními na palubě normálně bavit. Poněkud nepříjemný je jen zvuk motoru v „dálničních”otáčkách. Motor není přehnaně hlučný, ale podle mého názoru obsahuje jeho akustické spektrum vysoké hladiny na středních frekvencích.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.