Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide

Z hlediska statických dojmů je nové GS špičkou třídy, při aktivní jízdě ale padá mnohem hlouběji. Motor či podvozek za to přitom nemohou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide

28.1.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z hlediska statických dojmů je nové GS špičkou třídy, při aktivní jízdě ale padá mnohem hlouběji. Motor či podvozek za to přitom nemohou.

Aktivní jízdu nehatí jen převodovka, ale i elektronika

I při podobné jako naposledy zmíněné jízdě ale cítíte limity vozu, které mu naprosto zbytečně naděluje převodovka, ta je s vámi zkrátka pořád. Jediným případem, kdy si užíváte sta procent schopností GS 250 bez omezení, je jízda tempomatovou stotřícítkou po dálnici. Tehdy pochopitelně nevíte o tom, co má auto za převodovku a prostě se kocháte kvalitou jízdy.

O interiéru řeč byla, ten se s rychlostí neztratil. Podvozek i v takovém případě parádně filtruje nerovnosti, třeba i na D1. A k tomu je tu parádní akustický komfort - o motoru v tu chvíli nevíte, aerodynamický hluk je minimální, i když z kopce prověříte omezovač (v 230 km/h, tolik by mělo auto jezdit po rovině) a hluk od kol ještě menší. Kvalita takové jízdy je skutečně mimořádná a pocity z ní jsou velmi podobné jako z interiéru na místě. Je to na poměry třídy opravdu více, než je obvyklé, ani Mercedes E není tak dobrý.

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 40 - Test Lexus GS 250 2012 063Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 41 - Test Lexus GS 250 2012 064Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 42 - Test Lexus GS 250 2012 071

No a všechny ostatní režimy kazí převodovka. Pomalu, rychle, aktivně, na tempomat, pořád autu ubírá, co by jinak normálně zmohlo. Kazí dynamiku, komfort, efektivitu, ovladatelnost, prostě veškeré relevantní pocity z jízdy. Ale snad aby v tom nebyla sama, má ještě jednoho vydatného pomocníka - bezpečnostní elektroniku.

Kupodivu tentokrát nebudu láteřit nad ESP. Tedy za způsob jeho vypínatelnosti by někdo zasloužil metál, musíte jej vypnout na místě, jinak už ho nevypnete nikdy. Ale i kdyby vypnout nešlo, křičel bych mírně. Ono je naladěné tak, že do řízení sahá až když chcete vážně hodně a i když nepochybně tady začíná to „řidičské auto”, většině zákazníků by to bylo stejně jedno. Ono navíc vypnout jde, takže problém žádný, vodit auto na hraně je, jak už bylo řečeno, věc náramně příjemná a podvozek by se musel pěkně zlobit, kdyby tohle nemohl za oponou elektroniky předvést.

Problém je tentokrát jinde, jmenuje se „systém zabraňující kolizi”. Tato řešení si říkávají precrash, já jsem tento překřtil na procrash. Nepomohl mi ani jednou, zato zabít mě chtěl dvakrát. A vypnout nejde.

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 43 - Test Lexus GS 250 2012 066Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 44 - Test Lexus GS 250 2012 067Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 45 - Test Lexus GS 250 2012 068

Podobné systémy jsou málokdy dokonalé, proto také vypnout obvykle jdou. Myslím, že většina lidí je ani nevypíná, protože ačkoli jim občas sáhnou do řízení, když se nic nestalo, pořád to berou jako přijatelnou oběť za záchranu v momentě, kdy o něco půjde. Proč ne, na obou miskách vah něco je. Jenže co dovede systém Lexusu tuhle hranici překračuje - dvakrát jsem byl systémem samým vystaven dost kritické situaci, i když by se bez jeho přičinění nedělo vůbec nic.

Lexus Procrash dělá v zásadě toto: jedete relativně klidně, ale jinak svižně po silnici první třídy, po které proudí auta v obou směrech. V tom vašem jich jede jakási „roztrhaná šňůra”, řekněme maximálně jedno auto na 200 metrů, spíše řídčeji. Jedou o něco pomaleji, než vy, a tak je krapet vyšší rychlostí, ale jinak v klidu postupně předjíždíte. Všechno probíhá normálně, máte auto ve svých rukou (žádný adaptivní tempomat), zařazenou pětku nebo šestku a s blinkrem se vždy přesouváte do levého pruhu a zpět.

Když na rovince mezi dvěma auty jedoucími ve vašem směru jede někdo proti, pochopitelně si vše naplánujete tak, aby protijedoucí auto minulo a vy jste pokračovali do levého. Nic těsného, žádný ostrý manévr, ale klidné přesunutí se do druhého pruhu desítky metrů za autem před vámi. Uděláte to, a jak se autu blížíte, ozve se procrash s příkazem Brake!, tedy brzděte. To samozřejmě neuděláte, proč také, před vámi jede jedno auto, které s ohromným nadhledem míjíte, proti nikdo, vy už jste navíc skoro úplně v levém pruhu. Přesunete se do něj zcela a v tu chvíli to přijde - už na úrovni auta napravo se vozu zmocní panika, nahodí plné brzdy, přitáhne bezpečnostní pás a myslím, že i sáhne do řízení. A k tomu ječí jak blondýna pod kudlou Normana Batese.

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 46 - Test Lexus GS 250 2012 044Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 47 - Test Lexus GS 250 2012 046Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 48 - Test Lexus GS 250 2012 047

Nechápajíc co se děje najednou bez vlastního přičinění ostře zpomalujete v levém pruhu vedle auta po pravé straně a nemůžete s tím dělat vůbec nic. Dáte plný plyn, opakovaně a nic se nestane. GS zabrzdí až na rychlost citelně nižší než u předjížděného auta a pak se vám znovu milosrdně svěří. V tu chvíli se tak akorát můžete vrátit do vlastního pruhu a přemýšlet nad obsahem sprostého dopisu v japonštině.

Když se mi to stalo poprvé, nikdo proti daleko nejel a maximálně jsem vypadal jako panikařící blbec pro všechny kolem. Hodně mě to ale vystrašilo, ta absolutní bezmoc... Okamžitě jsem hledal, kde se dá tenhle smrtící stroj vypnout, ale neuspěl jsem. Později jsem na vůz dával větší pozor, abych se tomuto riziku nevystavoval znovu, po pár dnech se to ale ve velmi podobné situaci stalo podruhé. Tentokrát ale jelo auto proti, třebaže zprvu dost daleko, ale než GS zpomalilo a vrátilo mi řízení, byl rázem hodně blízko a měl jsem skutečně co dělat, abych se včas vrátil zpět. A to ani nedomýšlím, co by se stalo, kdyby někdo předjížděl za mnou, něco podobného by nemohl čekat a jistě by do mě naboural. Kdo ví, jestli by pak byl prostor vůbec něco udělat před blížícími se auty v protisměru...

Děkuji pěkně, ale takový systém v autě prostě nechci. Pokud jedete ve stádu, může být fajn, ale znovu mířím k proklamované vlastnosti nového GS - má to být řidičské auto, tj. by snad nemělo ohrožovat majitele při banálním předjížděcím manévru. Ale ono to dělá a systém se vypnout nedá. Jediné řešení je tak nekoupit si ho, naštěstí není neodmyslitelnou součástí ani nejvyššího výbavového stupně. Vím ale, že si ho řada zákazníků v dobré víře koupila a také vím, že nejsem jediný, kdo se s jeho nesmyslným zásahem do řízení setkal. Pokud chcete jízdu v GS přežít, rozhodně si ho nekupujte - ušetříte 100 tisíc korun a možná i vaše blízké pár nepěkných vzpomínek na váš vlastní pohřeb.

Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 49 - Test Lexus GS 250 2012 108Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 50 - Test Lexus GS 250 2012 109Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide - 51 - Test Lexus GS 250 2012 110

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše