Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Lexus GS 250 2012: Ultra Static Electra Glide
28.1.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Z hlediska statických dojmů je nové GS špičkou třídy, při aktivní jízdě ale padá mnohem hlouběji. Motor či podvozek za to přitom nemohou.
Přehled kapitol
Nedostatky za hranicí pochopitelnosti
Nový Lexus GS 250 mě na jednu stranu nadchl. Je to v několika velmi důležitých směrech mimořádně povedené auto - má špičkový podvozek, snadno se řídí, kvalita interiéru je na vrcholu třídy, stejně jako kvalita jízdy, kdy od auta nic nechcete. Ve všech těchto směrech představuje GS i ohromný posun z hlediska avizované „řidičskosti” a nic na tom nemění ani pouze 210koňový motor - je zvučný, překvapivě živý i ovladatelný a velmi úsporný.
Tohle zní jako óda na radost, naprosto nepochopitelně je ale na tohle všechno nalepena převodovka s šíleně dlouhými převody, která vše zmíněné strhává níže. Nezabíjí auto zcela, poškozuje ho ale přinejmenším tak, že už není „řidičské” (řídit s tímhle prostě rázem není radost) a ani obyčejná jízda už není tak komfortní a pochopitelně ani kvalitní. A co pro aktivního řidiče nepokazí převodovka, to zhatí pronárazový systém, který vám místo bezpečné jízdy naservíruje nové, vzrušující situace do jinak nezáživných přesunů. Bohužel tak vzrušující, že při nich může jít i o život a jakoukoli další aktivní jízdu si rázem rozmyslíte. I já jsem to udělal, chci mít na parte napsáno třeba „zhynul v hořícím voze poté, co proťal cíl Severní smyčky v čase 6:59”, nikoli „nepochopitelně hodil plné brzdy v protisměru, až ho smetl kamion”.
Řeknu vám rovnou, že to nechápu. Ten procrash tedy ještě chápu, to je nemoc doby, pokus „prémiových značek” okouzlit náročnou klientelu úžasnou výbavou v momentě, kdy vyhřívaný volant má i Kia Cee'd za 400 tisíc. A tenhle prostě dělá chyby, on je časem někdo vychytá, snad do té doby systém nikoho nezabije. Ale ta převodovka? Bože, jak tohle mohlo vstoupit do prodeje? Copak nikomu nepřijde divné, že auto neudrží ani 200 km/h na pátý rychlostní stupeň a nebo že řadí na trojku do mírného stoupání v devadesátce? Že motor ztratí svůj přirozený švih, že jakákoli dynamika auta je těžce vynucená? A dalších ještě asi 58 špatných projevů, které má na svědomí jen tahle dlouhá převodovka a nic jiného?
Kdyby se GS 250 dělal s „normálním” manuálním šestikvaltem, bude i na seznamu aut, která bych chtěl. Klidně i s tímto motorem, trochu mi připomněl kdysi skvělou 325i (ta ovšem měla precizně zpřevodovaný pětikvalt), já nepotřebuji 300 koní, abych byl za volantem spokojen. Kdyby se dělal s „normálním” automatickým šestikvaltem (nebo více, to už je jedno), rád ho doporučím. Ale takto?
Chce to velké sebezapření, abyste tenhle nedostatek mohli ignorovat. Tradičním zákazníkům Lexusu to asi bude jedno, ale u těch, kteří dnes pějí ódy na BMW, Mercedes nebo Audi, se tahle nabídka těžko setká s pochopením. A přitom u těch chtěl Lexus zabodovat. Mohl by, udělal pro to mnohé, pak si to ale sám zkazil.
Navíc je otázkou, jestli to jiná verze řeší, no považte sami - GS 350 se dodává jen s pohonem všech kol a kvůli němu (limit mezinápravového diferenciálu) má omezovač na 210 km/h. To mi nezní o moc promyšleněji. A GS 450h? To už je prostě jiné auto, které jistě bude zase sakra rychlé, ale také o dost těžší, celkově jinak koncipované a některé pozitivní vlastnosti GS 250 mít už nemusí.
Tak vám nevím, ale mám pocit, že Lexus s GS spáchal harakiri. Všechny zmíněné špatnosti může vyčítat jen a jen sám sobě. A je to o to horší, že zbytek auta je opravdu hodně dobrý a co jej devastuje jsou vlastně docela prkotiny, hlavně pár koleček v převodovce, případně jeden řádek ve zdrojovém kódu palubního software. I proto onen příměr ke jménu klasického Harleye - z tohoto auta máte největší radost, když s ním nejedete. Není to smutné?
Proč ho chtít?
Je to výjimečně luxusní a kvalitní auto, které navíc disponuje i v mnoha ohledech povedenou technikou - zejména podvozek je na vrcholu třídy a zajišťuje vysokou míru komfortu i skvělé jízdní vlastnosti. Menší šestiválec má navíc příjemný zvuk, nízkou spotřebu a když mu to zrovna dovolí převodovka, pak překvapí i použitelnou dynamikou.
Proč ho nechtít?
Pokud budete chtít alespoň trochu řídit, nebo budete i maximálně nároční v jakémkoli jiném jízdním ohledu, nebudete schopni snášet vrtochy absurdního zpřevodování jediné dostupné převodovky. Její nesmyslné řešení škodí dynamice, komfortu i celkovému projevu vozu při jízdě. Pro aktivní řidiče pak obecně platí, že GS si musí pořídit bez systému zabraňujícímu kolizi, ve složitějších (ale ne až tak složitých) situacích pracuje ve zcela opačném duchu.
Cena
Základní cena vozu i vozu s testovanou motorizací (GS 250 2012 Comfort): 1 119 000 Kč
Cena testovaného provedení (GS 250 2012 Premium + příplatková výbava): 1 724 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 500 ccm
Největší výkon: 154 kW (209 k) při 6 400 ot./min
Největší točivý moment: 253 Nm při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 230 km/h (navíc el. omezena, pokud ji náhodou dosáhnete)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 8,9 l
Objem palivové nádrže: 66 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 850 mm
Šířka: 1 840 mm
Výška: 1 455 mm
Rozvor náprav: 2 850 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 735 kg
Užitečná hmotnost: 435 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 530 - 566 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 2 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 5 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva