Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa

Už vím, co dnes dělají lidé, kteří kdysi pracovali v mnichovské divizi M. Hrají si s Mini a dělají z nich malé rakety.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa

18.5.2012 | Pavel Janda | 18 příspěvků

Už vím, co dnes dělají lidé, kteří kdysi pracovali v mnichovské divizi M. Hrají si s Mini a dělají z nich malé rakety.

Jede „jen” 240 km/h, ale všude

Pravda, nejede tak dobře, jak se vám může zdát, ale přesto jede mnohem lépe, než byste si předem dokázali připustit. Zásluhu na tom přitom nemá jen vskutku pozoruhodně fungující motor s nakonec ne až tak malým výkonem, ale také nízká hmotnost (něco málo přes 1 150 kg) a kraťoučké převody.

S touto informací vám teprve začne dávat smysl zmínka o touze držet otáčky motoru v posledních 1 500 otáčkách. To by u většiny aut nešlo, u Mini Coupe JCW to ale jde docela dobře. Odřadíte si delší jedničku a dvojku, pak ale musíte pořádně piglovat, abyste vůbec ustíhali asistovat motoru při jeho snaze se znovu a znovu dívat na dostřel k omezovači. Všech šest kvaltů je naprosto precizně rozloženo mezi 0 a 240 km/h maximální rychlosti, což nejen prospívá dynamice (zrychlení z 0 na 200 km/h jsme naměřili za velmi pěkných 25,2 sekundy), ale i dosažení oné maximálky jako takové.

Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 28 - Test Mini Coupe JCW 025Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 29 - Test Mini Coupe JCW 029Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 30 - Test Mini Coupe JCW 027

Ano, z 240 km/h asi nepůjdete do kolen, Coupe JCW tak ale může jet prakticky kdekoli. Stačí tak dva kilometry rovinky, klidně i do mírného kopce a motor se začne drze opírat o omezovač otáček kousek za tachometrovými 250 km/h.

A přesně o tom tento vůz je, o maximálním využití potenciálu, který má k dispozici. On prostě neplýtvá nikde ničím - má sice jen 211 koní, ale v málokterém jiném autě je okusíte fungovat právě takto. Přál bych vám zažít pohled na majitele Audi S3 (8P), jinak solidního to hatche s výkonem 265 koní, který se po výzvě ke srovnání s tímto Mini jen hloupě smál. Docela jinak se tvářil poté, co mu tento britsko-německý dráček visel metr za nárazníkem po takových dvacet kilometrů jízdy na silnicích všeho druhu a akorát v rychlostech přes 220 km/h mírně ztrácel. A chtít ho vidět plakat, snad by i na technické trati dostal za vyučenou.

Nějakých 54 koní rozdílu neznamená při dané hmotnostní propasti (přes 300 kg) a prakticky dokonalém zpřevodování zhola nic. Naopak ony stovky kilogramů znamenají na technické trati nekonečně mnoho...

Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 31 - Test Mini Coupe JCW 031Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 32 - Test Mini Coupe JCW 028Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 33 - Test Mini Coupe JCW 035Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 34 - Test Mini Coupe JCW 036

Tak funguje ten downsizing?

Motor Mini Coupe JCW vážně zní i jede skvěle a odpustit mu musíte i to, že je přeplňovaný. Pochopte, jde o auto, které váží méně než parta finalistek České Miss a do takového vozu nemůžete vecpat dvouapůllitrový šestiválec. Turbomotor k takovému autu patří a i když je na místě otázka, zda nemohl mít dva litry a být ještě lepší, špatný svým chováním prostě není, ani trochu.

Jinou otázkou je ale spotřeba paliva, která u turbomotorů zrovna silnou stránkou není. Někteří lidé se mě po vyslovení jistých pozitivních soudů na adresu tohoto agregátu či vlastní zkušenosti s ním ptali, zda tedy ten downsizing funguje (i proto jsem tuto část uvodil stejně), ale nemyslím si, že by tahle jedna-šestka měla evokovat podobnou otázku. Ale pokud na ni nějakou odpověď dává, pozitivní stejně není.

Mini Coupe JCW totiž nepředstavuje příklad auta s downsizovaným motorem. V souladu s výše zmíněnými nikdy nebylo na stole dilema, jestli vůz schytá velkou „atmosféru”, nebo si vyslouží přeplňovanou šestnáctistovku. On prostě mohl mít jen ji, a tak ji dostal. Není zde žádné srovnání, je to jedna možnost z jedné a ta nemůže být lepší nebo horší, maximálně dobrá, nebo špatná.

Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 35 - Test Mini Coupe JCW 043Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 36 - Test Mini Coupe JCW 045Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 37 - Test Mini Coupe JCW 046

Z hlediska chování je nesporně dobrá, z hlediska spotřeby paliva spíše špatná. Má tedy své přednosti, určitě je u podobného auta pozitivní, že dokáže jet bez větších problémů za 6 nebo 6,5 litru paliva při klidné mimoměstské jízdě. Ale k čemu je vám taková vlastnosti dobrá u auta, jenž bylo stvořeno k rychlé zábavě, které vás nutí do akce víc než Viagra? K ničemu, je to dobré jen pro evropské tabulky dosvědčující ohromující pokrok při snižování emisí CO2.

Prvních pár set kilometrů mě tohle auto hodně „bralo”, a tak jsem jezdil za 20. Později jsem si říkal, že zkusím jet volněji, ale za chvíli jsem byl zase v tom a jezdil za 20. A to je řekněme jen hodně rychlá kombinace, podívejte se opravdu k maximu a skončíte ještě o nějakých 6-8 litrů výše.

To nejsou nijak nehorázné hodnoty vzhledem k tomu, co auto dovede, ale je to více než o kolik by si kdy řeklo třeba někdejší BMW 325i s podobným výkonem, ale větší hmotností, ať už byste jej drásali jakkoli.

Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 38 - Test Mini Coupe JCW 055Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 39 - Test Mini Coupe JCW 056Test Mini Coupe John Cooper Works: malá silniční raketa - 40 - Test Mini Coupe JCW 058

Tím neříkám: nacpěte do Mini Coupe JCW „er-šestku”. Ne, mně se to auto líbí jak je, v nějakém dlouhodobějším horizontu s ním půjde za 13-15 litrů benzinu jezdit tak, jak si zaslouží, sám jsem dokázal i pár set kilometr ujet se spotřebou pod 11 litrů. Tím jen odpovídám na onu nevhodnou otázku s downsizingem. V autech, u kterých lze očekávat vysoké nároky na výkon - a tím Mini Coupe JCW nesporně je - nepředvádí malé turbomotory z hlediska spotřeby nic, pro co by je mělo smysl chtít. Opakuji ale, že tento se v žádném ohledu nechová tak, aby byl důvod jej nechtít.

Diskuze 18 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama