Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Mitsubishi Outlander PHEV: bez zásuvky ani ránu
16.12.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Jeden z nejlepších plug-in hybridů dneška umí jezdit úsporně, jeho akcie však s rostoucí vzdáleností od zásuvek velmi rychle klesají.
Přehled kapitol
Tři motory a „hybridní“ příslušenství dělají divy
Outlander PHEV testujeme zejména kvůli jeho pohonnému ústrojí, které by mělo být schopné ukázat své skutečně výhody už záhy, a tak se na něj pojďme podívat pořádně. Bez příslušné instruktáže, která naznačí, co všechno je v útrobách hybridním crossoveru skryto, a jak to zhruba funguje, se však neobjedeme...
Možná si vzpomenete na dřívější příspěvek, v němž byla soustava díky průhledovému modelu dobře viditelná a pokud ne, přikládám jí na následujícím odkazu s videem. Ti, kdo jí vidět nechtějí, ať pokračují volně dál. Mnozí už ostatně budou vědět, že se jedná o dvoulitrový zážehový atmosférický (přesně čtvercový) čtyřválec Mivec o výkonu 121 koní (89 kW) a točivém momentu 190 Nm, jemuž asistují dva třífázové elektromotory, přičemž každý z nich zajišťuje pohon jedné nápravy, což z Outlanderu děla permanentní, i když převážně elektrickou čtyřkolku.
Spalovací motor zde totiž zdaleka nehraje hlavní roli a sám se o roztáčení předních kol stará opravdu jen výjimečně. Ve většině ostatních režimů je buď zcela vypnutý nebo funguje jako pohon generátoru elektrické energie pro dobíjení lithium-iontových akumulátorů. Z tohoto pohledu by vás spíše mělo zajímat, že hlavní hybnou silou je přední elektromotor s točivým momentem 137 Nm a na zadní ose pak jeho stejně silný kolega se shodnými 82 koňmi (60 kW), ale vyššími 195 Nm. Bylo by hezké, kdybychom poznali souhrnné parametry celé soustavy, avšak vzhledem k tomu, že maximální výkon nikdy není k dispozici všem motorům naráz, nelze je ani přesně stanovit. Udává se tedy jakýsi systémový výkon v paralelním režimu, který dosahuje v ideálních podmínkách na 202 koní (149 kW), tedy zatím nejvíc, co Outlander pamatuje. Jakmile přijde řeč na převodovku, je nutné dodat, že ta má pouze jediný převod a že k motoru se připojuje prostřednictvím vícelamelové mokré spojky.
V čistě elektrickém režimu, v němž se vůz snaží operovat po maximum možného času, spalovací motor vůbec neběží a tento stav při citlivějším, nikoli urputně citlivém řidičském stylu blízkému Lexusům a Toyotám, vydrží až do 120 km/h. Soustava je rovněž schopná operovat v sériovém hybridním režimu, při němž spalovací motor běží, avšak jen za účelem dobíjení elektrické energie, a nakonec je tu naznačený paralelní hybridní mód, kdy čtyřválec spolu s primárně zadním elektromotorem žene celý vůz vpřed a z přebytku výkonu (pokud mu nějaký zůstane) opět roztáčí generátor.
Jakýsi centrální mozek vozu přitom regulaci jednotlivých režimů bere na sebe, přičemž vždy dbá na stav nabití akumulátorů a aktuální požadavky řidiče na výkon. Kromě toho jsou v kabině u voliče převodovky dvě tlačítka, kterými lze buď elektrickou energii šetřit na „horší časy do města“ (SAVE) nebo dobíjet baterie spalovacím motorem (CHRG). Zřejmě už jste s ohledem na zmíněné přídavky začali uvažovat pomalu nad tím, o kolik je taková verze těžší než klasické bez drátů a cívek, a proto vězte, že oproti naftové verzi 2,2 D-ID s automatickou převodovkou registrujeme nárůst nemalých 225 kilogramů, respektive při poměřování s benzinovým dvoulitrem obohaceným o CVT s nadváha vyšplhá dokonce na 320 kilogramů.
Jediné štěstí je, že Outlander sám o sobě nepatří k nejtěžším SUV na trhu a že tedy ve finále s hybridní technikou na váze ukazuje ještě relativně snesitelných 1 810 kg. Co víc, oproti ostatním verzím dosáhl dle automobilky zástavbou baterií s kapacitou 12 kWh o tři centimetry nižšího těžiště a také ideálnější rozložení hmoty na nápravy (55:45 ve prospěch přední). Přitom všem se musíte smířit s 15litrovým úbytkem benzinové nádrže, která nyní disponuje skromným objemem 45 litrů. To jsou všechno jen suchá a málo záživná fakta, měli bychom tedy přejít k praxi.
Já vám nevím, ale vzhledem ke komplikovanosti celé hybridní enklávy tří motor, generátoru, drátů a řídicích jednotek nemohu říci, že by mě vůz hned od počátku jakkoliv odpuzoval nebo připomínal něco neobvyklého. Pokud umíte dát voličem podobnému řešení z Priusu pozicí D povel vozu k akci, pak už se nemusíte o nic starat a vyrazit na cestu tak, jako byste jeli klasickým vozem s automatickou převodovkou. V první chvíli vás tak může zaskočit jen absence jakéhokoliv zvuku motoru, která dává jízdnímu zážitku stejnou dimenzi, jakou zažijete v čistě elektrických vozech. Po městě se Outlander dokáže rozjíždět ze semaforů svižně i bez užití spalovacího motoru (elektromotory jsou na to silné dost) a ani odezva na sešlápnutí plynu či brzdy se nezdá být typicky hybridní, tedy jakkoliv volšová či nepřirozená.
Patříte-li mezi fandy způsobu eco-rally šampionů, zjevně také propadnete touhám tahat při dojíždění na červenou za levou páčku za volantem, kterou lze regulovat v šesti stupních (B0-B5) míru rekuperace kinetické energie. To vás samozřejmě bude zpomalovat podobně, jako když u vozu s manuální převodovkou volíte nižší stupně pro brzdění motorem, ale dokážete tak i při troše tréninku podstatně zlepšit plynulost jízdy. Jedinou vadou je, že vás asi nebudou milovat ti za vámi, protože při tomto procesu, který se skutečně rovná mnohdy i razantnější deceleraci než dosáhnete lehtáním brzdy, nesvítí brzdová světla. Až tedy uvidíte PHEV s nabouranou zádí, nebude to s až tak velkým podivem. Pravým pádlem však můžete brzdnou sílu zpětně snižovat, a to až do stavu, kdy Outlader rekuperuje jen nepatrně.
Jisté rezervy, respektive jinakosti začnou na povrch vyplouvat až ve chvíli, kdy zatoužíte po větší dávce potenciálu soustavy. Ne snad že by spalovací motor naskakoval pomalu, ale doba, od jeho spuštění po akceleraci plnou silou není až tak blesková a rovná se jisté prodlevě jako u přeplňovaného motoru, kdy čekáte na plný tlak turba. Kouzelný je však tah relativně vysokého výkonu z nízkých otáček, díky němuž budete schopní spolu s dobrou trakcí pohonu všech kol ukázat záď i silnějším vozům, jejichž řidiči budou nepřipraveni.
Popravdě zrychlení z klidu na stovku za 11 sekund sice nepůsobí na papíře zázračným dojmem, ale v realitě je nějaká akcelerace nakonec tím posledním, co by mohl Outlander postrádat. Skutečný potenciál však ukáže až na nájezdu na dálnici, kde pod plným plynem - řekněme úderem 100 km/h - spalovací motor nabere ty správné obrátky, ručička ekonometru zastupující otáčkoměr vyletí do „území Power“ a Outlander vyrazí navzdory velké čelní ploše a světlosti 190 milimetrů s pozoruhodnou razancí kupředu. Že pak úderem 170 km/h zvadne na omezovači jako květina, to asi člověka trápit nebude, spíše ho bude rušit, že vyjde najevo málo důmyslné odhlučnění kabiny a sice tlumený, ale stále přítomný zvuk pracujícího benzinového agregátu. Tohle auto není na zdolávání dlouhých vzdáleností po dálnici, nicméně vždy a to i ve městě bude platit, že s vybitými baterkami se ztrácejí veškerá kouzla.
Efektivita klesá se vzdalujícími se zásuvkami
Ptám se, proč by si člověk měl chtít kupovat Outlander za jeden a čtvrt milionu korun, když už snad stejně vybavená verze s osvědčeným turbodieselem o výkonu 180 koní a automatem ušetří 350 tisíc korun a nabídne přitom podobné jízdní parametry? No pravděpodobně zřejmě proto, že tací více než často jezdí po velkoměstě a nebaví je po absolvování první série delších kolon stavět na první čerpací stanici. Anebo zkrátka jen chtějí být originální a vyjadřovat svůj postoj k životnímu prostředí. Každopádně právě ty bude zajímat, s jakým apetitem se Outlander PHEV pohybuje.
Začnu u toho nejlepšího, a sice provozní efektivity, která je mu vlastní ve městě a po jeho nejbližším okolí když máte v baterkách „šťávu“. S vybitými akumulátory jsem přijel do nákupního střediska, abych si zašel s rodinnými příslušníky do kina, a měl jsem to štěstí, že v jeho garážích byla dobíjecí stanice ČEZ. Zapíchl jsem tedy kabel do přístroje, který nejprve vyžadoval odemčení chipem a posléze začal zkoumat, jak na to. Asi po pětiminutové bitvě bylo vše, jak má, a nabíjení z klasického „domácího“ zdroje 230V/10A mohlo začít. Paradoxně se mi nepodařilo najít žádnou zajišťovací pojistku, která by rebelům znemožnila tuhle kratochvíli překazit pouhým vytažením konektoru, ale bylo to tím, že tu žádná není.
Celý tento proces měl údajně do plného dobití trvat pět hodin, což jsem mohl po skončení filmu a večeře po ní podle displeje stanice potvrdit. Plných 12 kWh bylo opět k dispozici, a tak jsem vyrazil na cestu večerním velkoměstem. Při dodržování veškerých platných pravidel silničního provozu, kterých jsem si vědom, se mi podařilo dosáhnout při maximální plynulosti ujet 45 kilometrů převážně jen na elektromotory (výrobce udává 52 km), spalovací motor přišel do akce jen při delším stoupání na strahovský kopec.
Zbytek trasy však vedl po Jižní spojce, kdy bylo možné jet po celou dobu ustálenou rychlostí 70-80 kilometrů v hodině. Na konci při zcela „vyšťavené baterce“ palubní počítač ukazoval spotřebu benzinu 2 l/100 km, což je jistě krásná hodnota, která se dokonce takřka shoduje s udávaným průměrem 1,9, ježale dále nedoplňuje - my to uděláme. Projetý litr benzinu za 36,5 koruny na necelých 50 km při dobití baterie za 58 korun (u domácí zásuvky při průměrné ceně 4,84 Kč za kWh) dává ve výsledku necelých sto korun na 50 km. Krásné by to zůstalo i nadále, avšak pouze za předpokladu, že bych následně zastavil u zásuvky, kde by bylo možné z fleku opět dobíjet. Jenomže to bych nesměl chtít pokračovat v jízdě... Poté mi teprve Outlander ukázal temnou stránku té „plug-in hybridní věci“. Mitsubishi udává, že s vybitou baterií je auto schopno jezdit se spotřebou 5,8 l/100 km, avšak já bych se spíše přikláněl k hodnotám kolem osmi až deseti litrů, alespoň tedy ve městě. Jenomže v reálu potkáte první kolonu a spotřeba roste dál, jakoby se nechumelilo.
Na dálnici tato hodnota ještě umí podstatně vyrůst (z původních 9 litrů - s ještě použitelnou elektrickou energií) daleko za desítku. Kdykoliv jen trochu spěcháte, dvanáct přijde coby dup, a ani patnáct nemusí být konečná hodnota. Když se nedej bože budete snažit něco dobít motorem za jízdy (funkcí CHRG), konzumace se nemusí zastavit ani nad pětadvacítkou. Navíc vám přitom vůz dává zobrazením šneka mezi budíky a hláškou „omezený výkon“ dost okatě najevo, že takhle se mu jezdit nechce. Totéž platí o situacích, kdy se rozhodnete baterii dobíjet spalovacím motorem na místě, což by měl zvládnout za 40 minut do 80 procent plné kapacity. Jenomže udělejte to a spotřeba bude ještě rapidně vyšší. Tohle není zrovna oslnivá efektivita.
Zkrátka a dobře, pokud hodláte těžit výhod této hybridní technologie, budete se muset spokojit s několika předpoklady, aby se vám to vůbec nějak vyplatilo. Jedním z nich je vyhýbání se hustému provozu, kdy se baterie vybije klidně na poloviční než udávané vzdálenosti, dále pak dlouhým cestám po dálnici, kdy jezdíte rychleji než 120 km/h (tehdy spalovací motor běží vždy), další podmínkou je pokud možno neustálý přístup k dobíjecímu místu, které by mělo být a) co možná nejrychlejší a b) hlídané a nakonec také kalkulačky, která vám prozradí, kolik peněz reálně spoříte oproti běžnějším modelům se spalovacím motorem...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před hodinou - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 5 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 15:08 - Truck Daškam
- BMW Divize 03.28. 14:53 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch