Test Nissan GT-R: továrna na rychlost

(+ videa) GT-R je pro automobilové puristy noční můrou. Jedno mu ale upřít nelze - vzhledem ke svým parametrům i ceně je až nepochopitelně rychlý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost

31.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) GT-R je pro automobilové puristy noční můrou. Jedno mu ale upřít nelze - vzhledem ke svým parametrům i ceně je až nepochopitelně rychlý.

Rychlý pro každého, superrychlý jen pro lví srdce

Ale což, nemůžete očekávat, že si koupíte jedno z nejrychlejších aut světa a budete s ním jezdit se spotřebou naftové Octavie. Dynamika prostě něco stojí, ale jaká je vlastně ta dynamika?

O akceleraci v přímce už řeč byla, ale to jen věc výkonu. Konec konců, i dvoulitrová Octavie může jezdit hodně přes 350 km/h, na složitější trati než solná pláň byla převedla jedno velké nic. Tohle GT-R netrápí, to je ostatně zjevné i z jeho dechberoucích časů ze Severní smyčky Nürburgringu. Někteří říkají, že Nissan s časy podvádí a docela to chápu - okolo 500 koní a 1 800 kilogramů, to není kombinace na lámání rekordů na této spletité trati. Jenže tohle je právě to největší kouzlo tohoto auta - ono je hrozně rychlé, i když to nedává žádný smysl a ani vám takové nepřijde.

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 26 - Test Nissan GT-R 32Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 27 - Test Nissan GT-R 45Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 28 - Test Nissan GT-R 46

Přesto musím v prvé řadě důrazně popřít, že by superrychlá jízda s GT-R byla něco naprosto samozřejmého a snadno dosažitelného. Sportovnímu Nissanu se nadává do Playstationu a uznávám, že podobný první dojem udělá. Ale představa, že pošlete Marušku v GT-R z Nürburgu pro jahody kamsi do hor u francouzských hranic a ona se vám vrátí za 7 minut a 20 sekund je naprosto mylná.

Ano, GT-R se ani rychle nevodí těžko. Nebo jinak, ono je pocitově trochu těžkopádné vždy, ale pokud s ním jedete třeba na 80 nebo 90 procent jeho možností, nemáte pocit, že byste jej museli k něčemu přemlouvat a přesto je vzhledem k jeho potenciálu mimořádné rychlé. Podívejte se na přiložené video s jízdními momentkami, které jsem nazval „vycházkové”. Není to žádná drsná jízda, limitům možností auta se neblíží, přesto je rychlá jako čert a na záběrech se přitom neděje nic zvláštního. Samozřejmá dostupnost vysoké rychlosti, to je to, co GT-R v tomto režimu nabízí.

Věřím, že zajet Smyčku v čase okolo osmi minut zvládne více řidičů, než byste si byli s to bez přímé zkušenosti s vozem představit. Ale ukrojit těch dalších 40 sekund? To už bude sakra dřina pro piloty s hodně velkým srdcem.

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 29 - Test Nissan GT-R 61Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 30 - Test Nissan GT-R 62Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 31 - Test Nissan GT-R 63

Právě při jízdě blížící se hranici možností začnete pociťovat nejen výhody chytrého podvozku, který dokáže vůz směrovat kam potřebujete i v extrémních rychlostech, ale také druhou stranu mince. Vůz se pochopitelně snaží být za všech okolností trochu přetáčivý a snadno se nechá při jízdě na hranici přilnavosti poslat bokem pod brzdami i pod plynem. A to klidně v rychlostech okolo 150 km/h. Tohle už není nic pro Marušku a její trénink z Playstationu, tohle chce pořádné zkušenosti a odhodlání.

Když se to navíc spojíte s omezenou ovladatelností, hlavně nepovídavým řízením, začíná jít do tuhého. GT-R je extrémně rychlé, zatáčivé a přitom se s ním musíte tak trochu prát a ne úplně cítíte, co chce udělat, než to skutečně udělá. K tomu je tu pořád ona vysoká hmotnost a zní vyplývající setrvačnost, na kterou může být jednou každá kontra krátká. Ani brzdy pak nejsou z těch, které by (i přes solidní ovladatelnost) nebylo možné utahat. Musím na tomto místě opakovat podobná slova, která byla vyřčena v testu M5 - při takové jízdě auto dokáže být zábavné, je ale někdy těžké poznat, kdy se zábava mění v pouhý strach. Zcela ovládnout potenciál GT-R je vzhledem k jeho fyzickým proporcím a faktickým možnostem jednoduše obtížné.

Komfort čekejte jen ve vysokých rychlostech

O GT-R se často říká, jak komfortní auto se vzhledem ke své rychlosti nejedná. Já bych řekl, že je to trochu jinak. Možná před lety bylo v kombinaci těchto dvou vlastností hodně vysoko, dnes je ale jednoznačně roztrháno M5 a předpokládám i podobně laděnou M6 F13, jejich komfort je násobně větší a rychlost v mnoha ohledech srovnatelná. Navíc GT-R v určitých režimech nemohlo být jako vyloženě GT vnímáno nikdy.

Problém je hlavně zmíněná akustika převodovky a diferenciálů, které vám zaplavují kabinu hlukem, který přestali vnímat leda pravidelní účastníci seriálu DTM. Je to hrubé a intenzivní, v tomhle když zkusíte odvézt děti, rozpláčou se. Navíc ani podvozek si v nízkých rychlostech není s to s většími nerovnostmi poradit s bůhvíjakou bravurou - zatřese s vámi a již zmiňovaný interiér s omezenou kvalitou zpracování vám k tomu s chutí zarachtá. Jenže s rostoucí rychlostí tyto projevy ustupují do pozadí.

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 32 - Test Nissan GT-R 64Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 33 - Test Nissan GT-R 66Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 34 - Test Nissan GT-R 68

Prostě GT-R je jedno z těch aut, které s vámi ve 30 km/h na dilataci zalomcují jak orkán s topolem, ale ve 130 nebo 230 km/h se zachovají v podobné situaci mnohem jemněji. Navíc ony hluky začne přebíjet hlavně projev odvalujících se pneumatik (aerodynamický svist je až do 300 km/h neobtěžující) a kvalita rychlé jízdy je najednou úplně jinde. Ano, GT-R umí být dobré GT, ale spíše na německé dálnici než na pražské magistrále.

Tyto schopnosti ovlivňuje i dosud nezmíněný faktor - možnosti nastavení diferenciálu, odpružení a stabilizace. S komfortem souvisí hlavně to druhé (k dispozici jsou režimy normální, Comfort a R) a v komfortním režimu se opravdu snaží filtrovat nerovnosti relativně jemně, luxus eSkového Mercedesu ale vážně nečekejte. Nastavení diferenciálu poznáte jen při opravdu aktivní jízdě a i se stabilizací je radno si hrát až po zkušenostech. Je možné ji úplně vypnout, ale i poloomezený režim R dovolí s autem dělat věci, které by spodní prádlo méně otrlých jedinců nemuselo přežít bez poskvrny.

Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 35 - Test Nissan GT-R 18Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 36 - Test Nissan GT-R 19Test Nissan GT-R: továrna na rychlost - 37 - Test Nissan GT-R 20

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše