Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Range Rover Evoque SD4: na oltáři stylu
6.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Zkušenosti s Evoquem nechávají vyvstat především jednu otázku: co vše jste ochotni obětovat tomu, že budete mít tak cool a trendy auto.
Přehled kapitol
Dobrou ovladatelnost kazí jen řízení, zato pořádně
Že Evoque dokáže trochu více zaměstnat řidiče, to už jsme si řekli, je to ale opravdu dáno jeho podstatou, nikoli samotným ovládáním. To je totiž až na jednu výjimku velmi přívětvé.
Začít mohu třeba u všech tří pedálů, které dovolují ovládat adekvátní části vozu bez většího nasazení. Spojkový pedál je přesný a má lehký chod, ten brzdový je rozumně naposilovaný a ovládá velmi schopné a odolné brzdy. Plyn pak v rámci možností dovoluje dělat s motorem, co uznáte za vhodné. Řazení šestistupňové manuální převodovky má trochu nepřirozenou kulisu, když její levá polovina (1. a 2. stupeň) je od středové polohy vzdálena méně než ta pravá (stupně 5 a 6) ale dá se na to zvyknout a po chvíli to nebudete považovat za problém. Její chod je jinak krátký, přesný, lehký, dokonce i odstupňování poněkud „neekologické” (rozumějte nikoli nepřirozeně dlouhé), zkrátka velmi dobré.
Bohužel je tu ještě řízení a jeho fungování má k dokonalosti daleko. Není to v maximálním rejdu nebo ostrosti, zde je vše v pořádku, ale zřejmě v nastavení posilovače, samozřejmě elektrického. Na „necit” v řízení už nás doba donutila si zvyknout a zvlášť u vozu tohoto typu bych ho snad ani nekritizoval. Jenže je tu něco jiného - řízení Evoqu se kolem neutrální polohy chová ve vyšších rychlostech mimořádně nepřirozeně. Nevím, čím to je, možná posilovač v těchto momentech úplně vypíná, ale při menším zatočení, které vyžaduje poměrně dost síly, nemá tendenci vracet se na střed. Jinými slovy, musíte volantem vydávat příkaz nejen k zatočení, ale i k vrácení vozu do přímého směru. A co více, jde při tom všem ztuha jako reznoucí kohoutek nad umyvadlem - je nezbytné přemoci menší odpor a pak se najednou vše pohne o větší kus, než jste chtěli. Je to tak trochu namáhavé a opravdu nepříjemné. Musím sice uznat, že jsem si na to po nějakém čase začal zvykat (on si člověk zvykne na vše), na realitě podivného stavu to ale nic nemění.
V terénu si nechá líbit hodně
Od auta vypadajícího jako Evoque byste patrně žádné větší terénní schopnosti nečekali, ale to by byl omyl. On je to totiž také Range Rover a výrobce zřejmě nechtěl dopustit, aby toto jméno náleželo nějaké rtěnce na kolech. A tak se v terénu chová naopak velmi přesvědčivě.
Po čemsi jako polní cesta se můžete prohánět stylem Sebastiana Loeba (skoro...), zde opravdu na meze možností vozu nepřijedete. Jeho schopnosti prověří až skutečný terén. Sáhnu-li opět ke srovnání s podobným BMW, pak tam, kde „iksko” končí, Evoque teprve začíná. Zejména kontrukce podvozku má zjevně dostatečně dobré vlohy na to, aby si poradila i s hlubokým bahnem vyžadujícím vyšší světlou výšku nebo náročnými terény, kterými se nepropletete bez adekvátní křižitelnosti náprav. Limitem se ukáže být až chybějící redukce, sofistikovanější řešení nápravových diferenciálů (Evoque je s to se „zaseknout” s protáčejícími se pravými či levými koly) nebo pochopitelně i silniční pneumatiky. Přesto jsem byl překvapen tím, co vše svede do chvíle, než boj s přírodou vzdá.
Nevím, do jaké míry jim napomáhají zvláštní jízdní režimy pro jízdu po trávě, blátem nebo pískem, neboť si hrají jen s elektronickými systémy a ty v takovém případě nejsou všemocné. Když už nic jiného ale pohyb v těžším terénu zpříjemňují - třeba asistent pro jízdu z kopce vám při pomalém klesání rozblácenou lesní cestou dovolí v podstatě lelkovat, krom základních pokynů kam a jak jet se o všechno postará sám.
Terénní schopnosti tohoto britského benjamínka jsou vskutku sympatické a docela chápu, že jej jimi u Range Roveru obdařili - jistě by se jinak dočkali mnoha kritických ohlasů zmiňujících cosi o svatokrádeži. Otázkou ovšem je, jestli pro tyto možnosti Evoqu bude mít někdo ze zákazníků využití, zda si někdo vůz koupí s tím, že jej v tak náročném terénu, který ještě zvládne, alespoň nárazově využije. Mám obavu, že na větší množství kladných odpovědí nenarazíme a vůz přitom není těmito schopnostmi obdařen bez negativního vlivu na schopnosti jiné. Já ale v tomto případě pouze konstatuji fakta - jak moc tato realita odpovídá vašim potřebám už si musíte říci sami.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 12:12 - pavproch