Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Range Rover Evoque SD4: na oltáři stylu
6.12.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Zkušenosti s Evoquem nechávají vyvstat především jednu otázku: co vše jste ochotni obětovat tomu, že budete mít tak cool a trendy auto.
Přehled kapitol
Stylový univerzál
Možná se nyní ptáte, kde že je ta oběť stylu. Však dosavadní hodnocení je víceméně obvyklým souhrnem kladů a záporů, které najdeme na každém autě. Jistě, není zde žádná jediná vlastnost, která by vyžadovala absolutní oddanost tomu, jaký Evoque je či jak vypadá - třeba že byste museli přijmout nahrazení čelního skla plechem a hledět na cestu střešním oknem. Jenže je zde spousta menších obětí, které musíte podstoupit, pokud se rozhodnete pro koupi vozu této koncepce a zpracování především proto, že se vám líbí.
Nemohu se totiž ani při nejlepší vůli oprostit od globálního pohledu na věc a srovnávat Evoque jen s jeho přímými konkurenty. Při každé zkušenosti s podobným vozem totiž chtě nechtě narazím na zjištění, že funkčních předností přináší SUV tohoto ražení ve srovnání kvalitním kompaktním hatchbackem minimum. V případě Range Roveru platí, že je schopný něco předvést i v terénu, ale je to spíše výjimka. A krom toho už jsem zmiňoval, že z majitelů vozu tuto přednost využije pravděpodobně málokdo. V silničním provozu na celou koncepci vozu prakticky jen doplácíte - máte auto, které je vysoké, těžké, v důsledku toho i méně efektivní, méně dynamické, mající horší jízdní vlastnosti a kvůli nutně tvrdšímu podvozku eliminujícími vyšší stavbu si příliš nerozumí s „terény” jako je centrum Prahy. V případě Evoqu navíc platí, že kvůli jeho specificky střižené karoserii musíte snést i pár dalších kompromisů jako je omezený výhled nebo skromný prostor na zadních sedadlech.
To všechno musíte být ochotni akceptovat jako čistou ztrátu, pokud se rozhodnete, že toto auto zkrátka chcete. A soudě podle diskusí s potenciálními zájemci o Evoque jako o stylový off-road skoro nikdo nestojí, zákazníci ho chtějí prostě proto, že je to SUV a hezké SUV.
Vůbec nic proti tomu nenamítám, jen konstatuji, co vše je volbě kompaktního SUV namísto konvenčně pojatého auta nutné obětovat. Mohl bych stejně hovořit i v souvislosti s jinými vozy této třídy, tak proč jsem si vybral právě Evoque? Inu, až u něj jsem nabyl pocitu, že se celé pojetí auta stalo více než funkčním řešením spíše marketingovým nástrojem. Do posledního detailu se snaží zaujmout tím, že je absolutně „in” a využívá k tomu i popularity své třídy. SUV pro něj není funkční kategorie, je to ten typ auta, který se líbí. A se stejnou oddaností líbivosti je u tohoto auta stvořeno kde co. Je to zkrátka do značné míry módní doplněk, u kterého se jeho původní funkce (třebaže u Evoqu není zanedbaná) posunula do role nutného přídavku. Hlavní náplní práce je reprezentace majitele.
Nevím, jak se tento pohled na věc bude zamlouvat lidem od Land Roveru, ale věřím, že mi jej nebudou vyčítat - však tento vůz sami stvořili s tím, že jeho hlavní devízou je právě styl postavený na kombinaci kompaktního SUV a výjimečného designu. Já tento přístup respektuji, jen konstatuji, že výsledný efekt nepřichází jen tak, výměnou za nic.
Pokud zvolím užší pohled na věc a budu předpokládat, že koupi Evoqu zvažují hlavně ti, kteří nějaké to SUV podobného ražení tak jako tak chtějí, pak říkám, že jde rozhodně o povedené a plně konkurenceschopné dílo. Budu-li se držet funkčních vlastností, pak se od svých typických soupěrů od Audi nebo BMW liší hlavně svou větší univerzálností, což je ve spojení s jeho zřejmě nejoslnivějším stylem dosti pozoruhodná záležitost. Pokud se vám Evoque líbí a aspoň trochu oceníte jeho nadstandardní terénní schopnosti, pak s chutí pro něj. Jestliže ale víte, že mimo silnici nesjdete, pak vám bude zřejmě bližší silniční pojetí hlavně německých souputníků.
Základní cena vozu (Evoque eD4 Pure 5D 6q): 803 772 Kč
Cena základního provedení s testovanou motorizací (Evoque SD4 Pure 3D 6q): 944 137 Kč
Cena základního testovaného provedení (Evoque SD4 Prestige 3D 6q): 1 271 266 Kč
Cena testovaného provedení (Evoque SD4 Prestige 3D 6q + příplatková výbava): 1 507 673 Kč
Příplatková výbava:
Metalíza - 19 330 Kč
Automatická regulace výšky světel - 5 141 Kč
Automatické zatmavování vnitřního zpětného zrcátka - 5 374 Kč
Panoramatická střecha - 17 439 Kč
Bezklíčové odemykání/zamykání - 25 500 Kč
Paket pro chladné počasí (vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané ostřikovače čelního skla) - 22 017 Kč
Technology Pack Prestige (dvouzónová automatická klimatizace, navigační systém, hlasové ovládání, elektrické otevírání třetích dveří, osvětlené nápisy ve vnitřních prazích, parkovací asistent vzadu, zadní parkovací kamera) - 102 000 Kč
Systém kamer sledujících okolí vozu - 26 570 Kč (v kombinaci s Technology Pack)
Parkovací asistent vpředu - 18 410 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 140 kW (190 k) při 3 500 ot./min
Největší točivý moment: 420 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,7 l
Mimo město: 5,2 l
Kombinovaná: 5,7 l
Objem palivové nádrže: 58 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 355 mm
Šířka: 1 965 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 670 kg (základní provedení, 1 765 kg testované provedení)
Užitečná hmotnost: 500 kg
Světlá výška na přední nápravě: 215 mm
Světlá výška na zadní nápravě: 240 mm
Nájezdový úhel vpředu: 25°
Přechodový úhel: 22°
Nájezdový úhel vzadu: 33°
Maximální brodivost: 500 mm
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 550 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 350 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva