Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

27.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.

Spotřebou potěší

Další poměrně oprávněná obava pramenící z použití malého a slabšího motoru pod kapotou velkého auta je neúměrná spotřeba paliva při jakékoli vyšší zátěži. Jenže v tomhle směru 1,2 TSI problém nemá, v podstatě žádný. Jestliže jsem o něm kdysi u menšího a lehčího Rapidu psal, že je úsporný jako diesely, pak u Octavie to lze bez většího přehánění říci též.

Podobně jako u dieselů se totiž u 1,2 TSI musíte snažit, aby si řekl o větší množství paliva, naopak úspornou jízdu zvládá celkem samozřejmě - obvykle stačí použít tempomat a trochu při jízdě myslet. Z mého pohledu nejtypičtější, kombinovaný nedálniční přesun na trase 109 km při lehkém překračování povolené rychlosti mimo město zvládla Octavie s průměrnou rychlostí 77 km/h za rovných pět litrů benzinu na 100 km. Zkuste to samé s podobným dieselem a když se dostanete mezi 4 a 4,5 litru, bude to úspěch, většinou se budete pohybovat jen o pár deci níže.

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 28 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 098Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 29 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 109Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 30 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 106

Když se rozhodnete nejet obvykle s davem, ale pohybovat se pár desítek km/h nad limity a pochopitelně i častěji někoho předjet, vejdete se i s pohybem po městech bezpečně do 7 litrů. Jakákoli vyšší spotřeba chce už skutečně aktivní jízdu a pokud budete v provozu využívat maximální, pravda omezený, ale ne zase až tak marný dynamický potenciál vozu, za více než 10-11 litrů benzinu nepojedete. A to už chce pravidelně vídat na tachometru číslovky blížící se dvěma stovkám.

Z hlediska extrémů Octavia III 1,2 TSI skončila v economy runu na 3,6 litru benzinu (ale na zasněžených silnicích, bez nich by si vedla ještě citelně lépe, nebál bych se tipovat minimální spotřebu pod 3 litry), při dynamických testech v horách, tedy s překonáváním velkých převýšení s využitím maximální dynamiky, činila spotřeba 14,9 litru na sto.

Všechna tato čísla se mi zdají být potěšující a znovu mě utvrzují, že 1,2 TSI je jedním z příkladu ne snad smysluplného, ale fungujícího downsizingu. Jak se dočtete brzy v navazujícím srovnávacím testu, taková benzinová šestnáctistovka bez nuceného plnění může i v dnešní době malým turbům v lecčems nakopat, ale buďme realisté - většina výrobců, tuplem pak Volkswagen, do limitů daných dnešními regulacemi spotřeby dobrý atmosférický motor nenapěchuje a přeplňovaná alternativa může ve výsledku fungovat lépe. Mám-li si vybrat mezi předchozí 1,6 MPI a touto 1,2 TSI, říkám: „Per to do mě, ať je po mně,” pochopitelně druhé možnosti.

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 31 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 150Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 32 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 171Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 33 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 118

A ještě jednou zajímavou optikou lze na 1,2 TSI hledět. Tohle je pro Octavii úplný základ a nedávno testovaný motor 0,9 TCe v Renaultu Clio je pro francouzské mini úplný vrchol. Já vím, jsou to auta jiné třídy, ale čistě motorovým pohledem je to relevantní srovnání - TSI je pro Octavii coby základ docela slušný motor, TCe je pro Clio coby vrchol naprostá tragédie. Malé turbo prostě může fungovat dobře, jen se také musí dobře udělat a nehrát si na něco, čím není.

Více než uspokojivá ovladatelnost

Dostáváme se k ohrané písničce číslo... počítá to někdo? Jenže musím brát ohledy i na ty, kteří třeba přinejmenším o této verzi vozu, nebo dokonce Octavii samotné, nic z mé dílny nečetli a tohle je docela podstatná věc.

v testu provedení 2,0 TDI a 1,8 TSI jsem zmiňoval, že jsou pozoruhodně dobře ovladatelné. Ne dokonale, ale velmi dobře, zvlášť vzhledem k tomu, že se Octavie snaží oslovit kde koho, jen ne nadšené řidiče. Slovníkem Stanislava Grosse bych pak dodal, že ovladatelnost je o to „pozoruhodnější lepší”, že třeba v novém Golfu je pro vůz spíše slabinou. U Octavie je věru silnou stránkou a ani šetřílkovská 1,2 TSI není výjimkou, spíše naopak.

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 34 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 069Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 35 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 074Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 36 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 095

Předně mě zaskočila ovladatelnost samotného motoru, což je jeho další silnou stránkou. Reakce motoru na zmáčknutí plynového pedálu jsou překvapivě živé, a to zejména na volnoběh. Pokud rádi řadíte s meziplyny, asi víte, o jak neoblíbenou praktiku většiny novějších turbomotorů jde - rychlé přeřazení, zejména pak při brzdění, je často velmi komplikované a musíte se více modlit než pracovat s nohama, aby se něco stalo. 1,2 TSI v tomto směru poslouchá jako hodinky a více než tisíc slov napoví další z přiložených videí, na kterém můžete vidět také postupné odřazení z pětky na jedničku při maximálně ostrém brzdění z rychlosti přes 180 km/h. Říci, že to jde samo, je skoro urážka.

Sám motor by ale na tohle nestačil. Velmi příjemné je i čisté a lehké řazení šestistupňového manuálu, který se pohybuje v přesně vymezených a tak nějak normálně dlouhých drahách. Přidejte si docela slušně ovladatelné brzdy a jedno z nejlepších elektricky posilovaných řízení (bylo jako u dříve testovaných verzí nad očekávání přesné, dobře naposilované a snad i v náznacích komunikativní) a máte v rukou dost poslušnou hračku.

Není tedy divu, že budete mít nutkání si s takovým autem na silnici hrát. Výkon tomu moc nefandí, pokud ale zamíříte do míst, kde mu pomůže gravitace („závod” z vrchu), nebo kde se na samotný výkon až tak nehraje (zasněžené či jinak omezenou adhezí stižené cesty), jde to. Jízdní projev vozu totiž staví nejen na solidním naladění podvozku, ale i na lehkosti konstrukce celého auta.

Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 37 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 085Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 38 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 112Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu - 39 - Test Skoda Octavia III 2013 12 TSI 130

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše