Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III 1,2 TSI: nebojte se základu
27.2.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Zázraky od malého TSI nečekejte, lépe se ale Octavia se základním motorem v žádné z předchozích generací nechovala.
Přehled kapitol
- Úvod, Rapid? Octavia? Nebo snad Superb?
- Kompakt pro klaustrofobiky, Základní motor není pro smích (+ video)
- Spotřebou potěší, Více než uspokojivá ovladatelnost
- Jízdní vlastnosti těží z lehkosti (+ video), Kvalita jízdy má mezery
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (222 foto)
Racionální volba
Těm, kteří v životě měli či lépe vyzkoušeli jen pár vozů, to možná bude připadat zvláštní, ale i stejné modely aut s různými motory se mohou setsakra lišit. Dáno to bývá různými faktory, nejčastěji ale tím, že jen daný typ stavěn z větší nebo menší části takříkajíc odspodu a s rostoucím výkonem postupně uzpůsobován předpokládaným rostoucím nárokům či specifikům dané pohonné jednotky (větší zatížení přední osy, vibrace, hlučnost...). Úplně se tomu nevyhýbá snad žádné auto a Škoda Octavia III není výjimkou, je ale z mého pohledu sympatické, že přinejmenším mezi dříve testovanou 2,0 TDI a nynější 1,2 TSI zásadní rozdíly v projevu - krom odlišností daných samotnými motory - jednoduše nejsou.
Ano, 1,8 TSI už je jinde a může se směle hrnout do soubojů o nejlepší auto třídy, 1,2 TSI takové ambice nemá. Přesto to není žádný „laciný střep”, drží si úroveň jízdně i kvalitativně nadprůměrného kompaktu, kterému přidává zejména výjimečný vnitřní prostor. Na ten dnes konkurence nemá v této třídě jedinou odpověď. Zaujme lehkostí vlastní konstrukce i uživatelsky přívětivým a nečekaně čitelným ovládáním, samotná pohonná jednotka pak není ostudou. Jistě neuspokojí řidiče toužící po nadstandardní dynamice, pro auto představuje fungující kompromis beroucí v potaz pořizovací cenu, výkon i spotřebu paliva. Je to zkrátka volba rozumu, ne srdce.
Auto by mohlo pomýšlet i výše, v testovaném provedení mu ale k „dokonalosti” chybí hlavně kvalitnější jízda daná konstrukcí podvozku i slyšitelnějším aerodynamickým hlukem. Ani jedno není pro zlost, špičky segmentu jsou ale výše.
Tuto Octavii prostě není možné brát jako volbu někoho, kdo touží po tom absolutně nejlepším. Je třeba dávat jednotlivé vlastnosti do souladu s cenou, která zůstává v méně vybavených provedeních dosti u země. V tomto kontextu je verze 1,2 TSI z mého pohledu dobrou volbou.
Škoda Octavia III se vrátí ve srovnávacím testu s Hyundai i30 a Volkswagenem Golf VII.
Proč ho chtít?
Je to především mimořádně prostorné auto, které je s to komfortně pojmout v rámci své třídy neobvyklé množství cestujících i zavazadel. Bude těšit ty, kteří jsou rádi v autě pánem, krom mrštnosti a výborné ovladatelnosti osloví i zajímavým poměrem dynamiky a spotřeby.
Proč ho nechtít?
Určitě nejde o vysněnou verzi řidičů toužících po jízdní dynamice, ani těch, kteří budou pravidelně využívat mimořádně přepravní kapacity vozu. I s motorem 1,2 TSI sice takové situace zvládá, skvěle se přitom ale necítí a příliš časté vystavování auta podobným situacím by takové pocity přeneslo i na vás. Bezvadnou volbou pak nebude pro ty, kteří jsou velmi vysazeni na schopnosti podvozku filtrovat „české nerovnosti”, tady má hlavně zadní náprava mezery.
Cena
Základní cena vozu (Octavia III 1,2 TSI 85 Active): 334 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Octavia III 1,2 TSI 105 Active): 364 900 Kč
Cena testovaného provedení (Octavia III 1,2 TSI 105 Elegance + příplatková výbava): 701 200 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 500 - 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 175 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,9 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 659 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 158/1 233 kg
Užitečná hmotnost: 625 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 580 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien