Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III 2013: dva kroky vpřed, jeden vzad
10.1.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová Octavia je velmi dobrá, ve většině verzí by ale mohla být ještě lepší, kdyby se vyhnula použití anachronické zadní nápravy.
Přehled kapitol
Nemám ve zvyku vás v testech zatěžovat informacemi o tom, kde jsem měl možnost to či ono auto vyzkoušet. Pokud to nemá význam pro samotnou recenzi, nevidím důvod, proč by vás něco takového mělo zajímat více než barva oblečení, které jsem ten den měl na sobě. V tomto případě ale udělám výjimku (tedy ne u onoho oblečení, i když mám pocit, že mi to docela seklo...), a to nakonec ani ne kvůli místním podmínkám, jakkoli ty také hrály jistou roli. Umožněním prvních jízd s novou Octavií v portugalském městě jménem Faro totiž škodovka vyslala silný podprahový signál o tom, co si o daném autě máme myslet. Však co jiného než pořádné fáro byste na takovém místě měli poznat?
Pokud vám tedy jiní autoři budou vyprávět o tom, jak je nová Škoda Octavia dokonalá, neberte to jako zlý úmysl, ale spíše jako následek výše zmíněného. Já jsem snad podobným signálům nepodlehl, na vůz se podíval s čistým hledím a hned napoprvé se jej pokusil vystavit maximální možné zátěži ve všech smysluplných jízdních režimech, abych vám mohl odpovědět na jedinou podstatnou otázku: je to skutečně fáro, nebo jen další z aut, na které můžete bez uzardění zapomenout?
Do odpovědi se tentokrát pustíme rovnýma nohama, neboť necítím potřebu otevírat na začátku jiný rébus, popř. znovu rekapitulovat něco z toho, co na našem webu v posledních týdnech zaznělo v asi 387 článcích o nové Octavii. Pokud tedy toužíte před praktickým testem po silné teoretické výbavě, projděte si naše poslední podrobné představení. Informace o tom, jak moc je Octavia pro Škodu důležitá, kolik ji v posledních dvou dekádách prodala nebo jak moc se automobilce zamlouvá, můžete klidně pustit z hlavy. Dnes se budeme zabývat hlavně tím, jestli by se měla líbit vám.
V reálu ji to sluší, působí až nepochopitelně kompaktně
Necítil jsem dosud potřebu o tom někomu vyprávět, přiznám se ale, že když jsem novou Octavii viděl na prvních fotkách, moc se mi nelíbila. Design vozu sice nebyl ošklivý, jakkoli nápaditostí po představení Rapidu zrovna nehýřil, auto jako celek na mě ale působilo až obludně. Skoro všechno se mi na něm zdálo být příliš velké - podivná přední světla, nárazník s tlamou, která by si mohla dávat francouzáky s Peugeoty a nakonec i tytéž partie vzadu. Nezdá se vám, že zadní světla zasahují až příliš hluboko do boku, nebo že výše horní hrana víka zavazadelníku i v rámci tradiční škodovácké kufrománie přesáhla únosnou mez? Že koncový nárazník je moc velký a vizuálně mu nepomáhá ani část, kterou jsem nazval „přípravou pro difuzor” a zvláštně tvarované odrazky?
Pokud ano, ke mně do klubu už se nehlaste. A pokud ne, asi máte lepší fantazii, neboť v reálu tohle všechno neadekvátně prostě nevypadá. Na mladoboleslavské premiéře jsem osobně nebyl, a tak jsem vůz naživo viděl poprvé až v Portugalsku. A když jsem nad ním večer zkoumavě stál, musel jsem, ač nechápajíc, uznat, že nová Octavia jako celek vypadá docela sympaticky. Z mého pohledu asi hlavně proto, že ony pocity přerostlosti a nevyváženosti v praxi nevyvolává.
Neptejte se mě, čím to je, mohu jen říci, že alkohol jsem v tu chvíli v krvi neměl žádný. I když se teď podívám na některé fotky, hlavně ty oficiální ve stříbrné barvě, pořád mám pocit, že si Nissan GT-R konečně našel kamaráda. Vůz ale naživo působí paradoxně kompaktněji než Octavia dosavadní generace, vůbec vám nedává šanci si uvědomit, že před sebou máte snad největší auto nižší střední třídy na světě. Větší Rapid, to možná, Godzilla číslo dvě ani omylem.
Tím ale nechci naznačovat, že by si ve škodovce měli pomalu dávat přihlášku do Miss World, zase taková paráda to není. Negativně na mně na Octavii III působí zejména několik detailů. První - šílená linka na konci zadních bočních dveří, tu jsem nepochopil. Na otevřených dveřích působí tenhle falešný Hofmeister ještě snesitelně, na zavřeném autě ale překáží, vyloženě mě píchá do očí. A pokud někdy škodovka představí O3 jako „čtyřdvéřové kupé” s bezrámovými okny, pak se možná jednou někomu zapíchne i jinam. Podle mě je to gejzír zbytečné kreativity.
Z profilu jsem dále u aut vybavených klikovou nápravou nemohl přijít na chuť pohledu na zadní část z pravé strany. Podmínkou jsou ještě kola z lehkých slitin s velkými otvory, pokud se ale tahle kombinace sejde, těžko se zbavujete pocitu, že na autě něco chybí. Vnitřní část vozu je vždy koncipována tak, aby byla s to pojmout i víceprvkovou zadní osu s citelně složitější konstrukcí a když je tam jen jedno vlečené rameno s vzhůru trčící pružinou a tlumičem, rázem je kolem spousta volného místa. Vůz je při pohledu z některých úhlů doslova průhledný, z výše položených míst skrz něj bylo vidět skoro až do Španělska.
Třetí rozporuplná věc - nové logo resp. znak výrobce. Jen kombinace chromu a matné černi vypadá možná nadčasově jednoduše, na barevném autě ale působí lacině. Na bílém se to ještě snese, na červené nebo modré je to zvláštní podívaná. Možná jsem příliš fixovaný na slípku v zelené, ale tohle se mi zkrátka nezdá. A tím se dostáváme k poslední záležitosti - Octavie nevypadá stejně dobře ve všech barvách, alespoň ne po mém soudu. Její tvary potřebují výraznější odstín a stříbrná ji zoufale nesluší. Bílá je lepší, ale také to není žádné terno, v modré nebo červené je to ovšem vážně fešák. Asi mě nebude tak rajcovat, až ho uvidím pět- až sedmkrát při ranní cestě pro rohlíky, ale teď, jako neokoukaný novic, se mi navzdory některým neduhům z nějakého důvodu zamlouvá.
Následující >1 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch