Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého
8.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Škoda na potřetí stvořila RS, které si zaslouží své jméno. Není tak ostré, Řidiče ale okouzlí, i když v jiných ohledech nestrádá.
Přehled kapitol
- Úvod, I drobné odlišnosti v designu dokážou zaujmout
- Kulatý volant vs. vyšperkované pedály, Nový 2,0 TSI je skvělý (+ video)
- Spotřeba je adekvátní, zvuk ne, Výborná ovladatelnost
- Jistá jízda i ve 250 km/h, XDS nepomáhá, ESP ale nevadí (+ video)
- Král středně rychlých šikan, Na Nordschleife není jen hostem (+ video)
- Přesto výborný cesťák, Kombík je jen o fous prkennější
- Závěr, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (180 foto)
Naprosto jistá jízda, i ve 250 km/h
Jestliže o ovladatelnost jsem u nové Octavie RS měl obavu jen v případě onoho řízení, v případě samotné jízdy už bylo otazníků mnohem více. Zkušenost s už dost rychlou variantou 1,8 TSI sice důvody ke strachu nedávala, předchozí přístup ke konstrukci eReSek a vůbec omyly mnohých dalších výrobců při vývoji podobných verzí ale ano.
Je třeba si uvědomit, před jak těžkým úkolem v případě podobných aut konstruktéři stojí. Je nelehké si už rozumně říci, pro koho takový model děláte - můžete z něj udělat rodinný rychlík, nechat jej měkčí a potenciál jeho výkonu bude v kombinaci s tímto naladěním řidiče pravidelně přivádět k pláči. A nebo si řeknete, že z RS konečně uděláte Doktora Peppera, zvolíte příliš tvrdé naladění a i když to bude skvělá okruhová hračka, každodenní použitelnost zhatíte, tím spíše na českých silnicích. A to je ten nejlehčí z úkolů. Autoři museli vsadit na ne zcela vypínatelné ESP, které pochopitelně znemožňuje dodat zadní ose elastokinematiku vedoucí k přetáčivému chování. Zároveň ale nemůžete takový vůz udělat úplně prkenný, protože by byl zoufale nudný i neschopný. A nemůžeme pominout ani fakt, že Octavie je velké auto a jakýkoli omyl v naladění podvozku dá řidiči sežrat více než pidihatchback s minimalistickými převisy karoserie. Je tu zkrátka tisíc a jeden mantinel protichůdných zájmů, které se zařezávají do sebe a nechávají ve výsledku schůdných jen pár cest, které bych označil za dobré. Autoři nové Octavie RS se jednou z nich vydali.
Podvozek nového eReSa je lekcí pro obě předchozí generace, takový prostě měl vždy být. Auto je na jednu stranu naprosto jisté a dovoluje plně využít už nemalý rychlostní potenciál vozu. Je jedno, jestli jedete 50 nebo 250 km/h, auto nedává najevo byť jen náznaky nejistoty, nepřesnosti či nečitelnosti a dovoluje vám dělat si s ním přesně to, co chcete. Pocitově ani vizuálně se prakticky nenaklání, což ve vás jen utvrzuje oprávněný dojem, že je vždy nad výkonem - proto jsme také opakovaně litoval omezovače rychlosti v 250 km/h. RS je i za těchto podmínek tak nad věcí, že si leckteré ostřejší zatáčky německých dálnic můžete vychutnávat klidně i na mokru a víte, že auto by zvládlo více. Gravitace i převodovka by to dovolily, omezovač nikoli.
Přes tuto schopnost přitom podvozek není prkenný, a to v žádném ze smyslů tohoto slova. Jednak dovoluje vozu tíhnout k jemné přetáčivosti pod brzdami - tak jemné, aby vám byla příjemná i při ostré deceleraci klidně z maximální rychlosti a zároveň se nedostávala do konfliktu se zcela nevypínatelnou stabilizací. Podvozek navíc dokáže velmi slušně filtrovat nerovnosti - je sice tvrdší a hlučnější než standard, ale jen tak málo, abyste to mohli s klidným svědomím svézt na jeho lepší schopnosti, ani kočičí hlavy proklínat nebudete. V tomhle směru podvozek překonává předchozí generaci v obou směrech - na 18" dokáže velmi slušně pracovat i na hodně rozbité silnici jako Transfagarasan (jakoukoli „lehce rozbitou” cestu zvládá s naprostým nadhledem), přitom je daleko jistější na kvalitním povrchu, od krajnosti ke krajnosti.
Podvozek nového eReSa se mi zkrátka líbil, je velmi... racionální. Pochopitelně se snaží spojit mnoho talentů v jeden, ale zvládá to dobře, nakonec tahle slova definují většinu schopností českého stroje. Podvozek je na jednu stranu takový, že vám nebude vadit při „potahu” a dost jistý na to, aby fandil jakékoli jízdě, o kterou dokáže se dokáže postarat jeho pohon. Je na jednu stranu díky náznakům přetáčivosti pod brzdami docela zábavný, přitom velmi nezáludný a s elektronikou se neperoucí. Pochopitelně na rozdíl od svého předchůdce profituje i z toho, že větší karoserii nemusí podepírat s rozvorem Golfu, ale bez dobrého naladění by ani tak nefungoval, jak má. Opravdu nevidím mnoho lepších způsobů, kterak se z limitů zadání, s nímž tohle auto muselo být vyvíjeno (to musel být hotový dort od pejska a kočičky, všechno v jednom), vybruslit se ctí.
XDS moc nepomáhá, jen částečně vypínatelné ESP kupodivu nevadí
Že se mi řešení spojení nového eReSa se silnicí líbí neznamená, že je rázem dokonalé. Své limity nesporně má a ten nejpatrnější vyplývá ze základní koncepce celého auta. Je to prostě předokolka s 220 koňmi a jak už jsem naznačil v druhé z upoutávek, existují okolnosti, za nichž se vám zrovna tohle líbit nebude.
Musím tedy říci, že na jakékoli běžnější silnici, tuplem pak za sucha, budete sotva vědět, že o nějakou „namotorovanou” (přemotorované jsou dnes s výkonem poněkud výše) předokolku jde. Do řízení se nežádoucí hnací síly příliš nehrnou a samotná přední osa nemá s trakcí větší problém. Ano, čistě a rychle odstartovat na jedničku je trochu boj, na dvojku už si ale mnoho klouzání neužijete a na další kvalty už vůbec ne. Velkým limitem vlastně nejsou ani nerovnosti, ty dokáže přední osa filtrovat kvalitně a výkon na ně přenést, jenže když přijde mokro...
Zvláště ve spojení s nerovnostmi je převaha přední osy ta tam a se ztrátami trakce se perete i klidně i na třetí rychlostní stupeň. Není to nic zvláštního, nic nečekaného, bylo by ale nemístné se tvářit, že to neexistuje. Existuje a výrobce o tom jistě věděl, proto se pokusil u RS vylepšit trakci „elektronickým samosvorem” XDS. Těch uvozovek kolem předchozích dvou slov si pár přidejte, protože přibrzďování protáčejícího kola prostě není nic, co by se dalo nazvat diferenciálem. To je nevalná simulace důsledků jeho fungování, nic víc.
Nechci říci, že tento systém je absolutně k ničemu. Hlavně v hodně pomalých rychlostech se snaží dobře mířenými zásahy přenos výkonu podpořit a řekl bych, že se mu to i celkem daří. Není to kazisvět jako ASR, protáčející se kolo přibrzďuje s citem a přenášený výkon sžírá s mírou, nicméně v pomalých zatáčkách měl také skončit. V rychlejších je jednoznačně na obtíž a popíšu situaci, kterou už jsem, mám pocit, dříve popisoval u jiného auta. Kroužíte si čistou stopou blízko hranici možností táhlou zatáčku na trojku, řekneme ve 120 km/h. Všechno klape, zvolili jste správnou nájezdovou rychlost plyn i řízení mají víceméně konstantní polohu a vy si vesele kroužíte. Najednou XDS zjistí, že vnitřní kolo se trochu protáčí, musí to být naprosto minimální prokluz, který ničemu nevadí, systém ale přesto koná a do vnitřního kola si s chutí kousne brzdou.
Co následuje? Pominu-li váš pláč, pak je to jednoznačně pokažený průjezd. Přibrzdění kola bez vaší vůle a bez možnosti to jakkoli ovlivnit utáhne poloměr a vy místo čistého dokroužení musíte konat - nejpravděpodobněji přidáte plyn a trochu sáhnete i do řízení. Výsledkem je podivná hadí jízda, za kterou mám tendenci se stydět a která ani není rychlejší, než ta čistá. Pokud mám volit mezi tímto a ničím, říkám raději nic, jenže XDS vypnout nejde. Na tom se asi nic nezmění, pak tedy prosím techniky ze Škody Auto, aby tento systém do budoucna trochu umírnili. Ve vysokých rychlostech je tento „samosvor” prostě jen na obtíž, v noze máte lepší. V nízkých ovšem zřejmě může být ku prospěchu, minimálně méně nadaným řidičům určitě.
XDS mě zkrátka nenadchlo, ale lepší chování jsem ani nečekal. Více jsem se bál plně nevypínatelného ESP, které eReSu přistálo jako pozdrav z Ingolstadtu. Vypnout si stabilizaci znamená prožívat Vorsprung durch Technik a ten pochopitelně můžete zažít jen se čtyřmi kruhy na přídi. Obával jsem se tedy, že jen částečné ESP bude pro auto podobným limitem jako u Seatu Leon SC, jenže není. Auto je s ním sladěné tak dobře, že při sebeostřejší rozumné jízdě nepřijde ke slovu. Musíte zkrátka dělat nesmysly, abyste jej přiměli k zásahu, ty já za volantem dělat nemusím. Mokrý okruh čistě a naplno? Žádný problém - při jízdě zachycené na videu v jedné z dalších kapitol se o slovo nepřihlásilo ani jednou, a to už bylo celkem ostré svezení, kterého zřejmě naprostá většina zákazníků vůbec nebude schopna. Rozloučit se musíte leda s věcmi jako otáčení přes ručku, s tím se ale aspoň já smířit dovedu...
Docela mě pobavilo, když se mě jeden z lidí z automobilky ptal, jestli už jsme to ESP zkoušeli vypnout. Musel jsem odvětit, že jsem jej ještě nezkoušel zapnout. Ve stavu ESP Sport vám prostě dovolí využít možností auta a na skutečnou ztrátu kontroly beztak okamžitě reaguje, není to tedy na jednu stranu nic podstatně omezujícího, na druhou nic, co by vyžadovalo byť jen špetku odvahy. Nic to nemění na tom, že věc jako nevypínatelné ESP nechápu, ale dokážu být realista - pokud to takto u škodovky být muselo z vůle koncernového vedení, pak se s tím v Boleslavi vyrovnali dobře. Ve více nebylo možné doufat.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 40 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva