Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého

(+ videa) Škoda na potřetí stvořila RS, které si zaslouží své jméno. Není tak ostré, Řidiče ale okouzlí, i když v jiných ohledech nestrádá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého

8.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Škoda na potřetí stvořila RS, které si zaslouží své jméno. Není tak ostré, Řidiče ale okouzlí, i když v jiných ohledech nestrádá.

Přesto výborný cesťák

Takže je RS dobré při ostré jízdě a zajímá to vlastně někoho? Chystal se tu někdo na Nordschleife nebo pilovat horský asfalt? Nevím a je mi to jedno, podle mě by ale něco takového RS umět mělo. Mělo by být schopno nejen zrychlit, ale svou dynamiku prodat v reálném světě a dovolit majiteli užít si čas od času třeba i na okruhu. Tohle přece musí být vůz, se kterým může být i zábava, jinak si každý může pořídit 1,8 TSI, „hustý chip” a vyjde to nastejno. Vtip je právě v tom, že RS posouvá možnosti Octavie úplně jinam zdaleka nejen motoricky a ještě vtipnější je, že ze svých typických předností příliš neslevuje.

S RS jsem byl na okruhu, známých rychlých okreskách i náročných horských silnicích a zkoušel hranice jejich jízdních schopností, mnohem více času jsem s ní ale strávil v úplné běžném provozu. V nejnáročnější chvíli jsme s kolegou ujeli 1 800 kilometrů během 16 hodin a to už je něco, co v nějakém jednoúčelovém sporťáku nezvládnete bez doživotních psychických následků. Únavné to jistě bylo i v tomto případě, ale obtěžující? Ani omylem.

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 81 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 10Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 82 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 17Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 83 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 15

Octavie RS je především velmi dobré cestovní auto, které tomu fandí jednak svými jízdními výkony - vůz, který na německé dálnici zvládne mezi tankováními dvoustovkoý průměr, to už chce slušný talent. Ale to už jsme probírali vícekrát, k němu je tu už zmiňovaný velkorysý vnitřní prostor, stále poddajný podvozek, nenáročné ovládání a naprosto jistá jízda od nevidím do nevidím. Pokud bych měl vypíchnout nějaký nedostatek, pak je to vyšší aerodynamický hluk od cca 180 km/h a ačkoli ani na omezovači nebyl nesnesitelný, mohl být nižší. Nejsem si ale jistý, jestli tohle bude vlastní i sériovým kusů - z tzv. nulté série, tedy z aut vyrobených ještě před plným startem sériový výroby, už jsem poznal několik Octavií a s tímhle měly problém všechny. Později vyrobený kombík nebo už plně sériový liftback ale nikoli. A je tak na místě alespoň doufat, že by to zrovna vaše auto dělat nemuselo.

Kouzlo nové Octavie RS zkrátka není v tom, co svede na okruhu, i když to mě překvapilo ze všeho nejvíce, ale v tom, s jak nevýrazně potlačenou každodenností to zvládne spojit. „Komfortním extrémistům” bude už ten trochu tvrdší podvozek vadit, ale většina zákazníků po mém soudu vůbec nebude schopna odlišit projev RS při běžné jízdě od toho, který skýtají standardní verze na stejných kolech. A za to prostě smekám klobouk - O3 RS oproti standardní O3 mnoho neztratila, hodně ale získala. Mnohem víc, než by kohokoli z běžných smrtelníků, mně nevyjímaje, mohlo před osobní zkušeností napadnout.

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 84 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 18Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 85 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 24Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 86 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 25

Kombík je jen o fous prkennější

Nechtěl jsem při prvním pořádném testu nového RS rozptylovat pozornost mezi více jeho verzí a soustředil se především na jednu - benzinový liftback s manuální převodovkou. To je podle mě jediné skutečné RS, všechno ostatní jsou deriváty, trochu jiná auta. Platí to hlavně o dieselové verzi, nakonec ale i o benzinu s automatem, který má svým zpřevodováním od přímého řazení tak daleko, že prostě musí být jiný. Jedna odvozenina mě ale zajímala, kombík, neboť právě o ten jste v minulých týdnech jevili docela velký zájem.

Vlastně není divu, podle statistik automobilky dělají kombíky v prodejích eReSa přibližně polovinu. Ačkoli po mě nemůžete chtít, abych to pochopil (liftback má už tak velký „kufr”, že jej kombík o mnoho dále neposouvá, rozhodně ne o tolik, aby to dávalo valný smysl u verze typu RS), můžete po mě chtít, abych jej vyzkoušel. Tak jsem to udělal a nemohu říci, že bych měl důvod litovat.

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 87 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 29Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 88 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 39Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 89 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 37Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 90 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 40

Ve standardních verzích se Combi od liftbacku liší minimálně a ačkoli to automaticky nemuselo platit i v případě RS, skutečnost je velmi podobná. Rozdíly v dynamice jsou vcelku pochopitelně zanedbatelné, v případě jízdního projevu pak bude zřejmě pro většinu zákazníků těžké od sebe obě verze vůbec odlišit. Všechna slova vyřčená na adresu liftbacku platí i pro kombík, pouze s tím rozdílem, že naladění podvozku je kvůli přece jen o něco těžší a vyšší zádi tvrdší a řekl bych, že i elastokinematika zadní osy (ale může to být dáno jen onou větší tvrdostí) je poněkud umírněnější.

Ve výsledku je tak kombík o trochu tvrdší jak ve vertikálním (rozumějte z hlediska filtrace nerovností, přilnavosti zadních kol), tak v horizontálním (rozumějte z hlediska ochoty pokládat se do zatáček, jízdní agility) smyslu slova, ale rozdíl je daleko menší, než je u kombíků obvyklé. V tomto smyslu zkrátka změna nepředstavuje podstatný argument, proč kombi nechtít - tím je pro mě jeho nadbytečnost kombinovaná s nutností si za ni připlatit, tohle je ale dilema, které jste si jistě dávno před tímto testem vyřešili sami.

Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 91 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 42Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 92 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 43Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 93 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 45Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 94 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 47Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 95 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 48Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 96 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 49Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého - 97 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 50

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.