Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia III RS 2013: trefa do černého
8.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Škoda na potřetí stvořila RS, které si zaslouží své jméno. Není tak ostré, Řidiče ale okouzlí, i když v jiných ohledech nestrádá.
Přehled kapitol
- Úvod, I drobné odlišnosti v designu dokážou zaujmout
- Kulatý volant vs. vyšperkované pedály, Nový 2,0 TSI je skvělý (+ video)
- Spotřeba je adekvátní, zvuk ne, Výborná ovladatelnost
- Jistá jízda i ve 250 km/h, XDS nepomáhá, ESP ale nevadí (+ video)
- Král středně rychlých šikan, Na Nordschleife není jen hostem (+ video)
- Přesto výborný cesťák, Kombík je jen o fous prkennější
- Závěr, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (180 foto)
Přesto výborný cesťák
Takže je RS dobré při ostré jízdě a zajímá to vlastně někoho? Chystal se tu někdo na Nordschleife nebo pilovat horský asfalt? Nevím a je mi to jedno, podle mě by ale něco takového RS umět mělo. Mělo by být schopno nejen zrychlit, ale svou dynamiku prodat v reálném světě a dovolit majiteli užít si čas od času třeba i na okruhu. Tohle přece musí být vůz, se kterým může být i zábava, jinak si každý může pořídit 1,8 TSI, „hustý chip” a vyjde to nastejno. Vtip je právě v tom, že RS posouvá možnosti Octavie úplně jinam zdaleka nejen motoricky a ještě vtipnější je, že ze svých typických předností příliš neslevuje.
S RS jsem byl na okruhu, známých rychlých okreskách i náročných horských silnicích a zkoušel hranice jejich jízdních schopností, mnohem více času jsem s ní ale strávil v úplné běžném provozu. V nejnáročnější chvíli jsme s kolegou ujeli 1 800 kilometrů během 16 hodin a to už je něco, co v nějakém jednoúčelovém sporťáku nezvládnete bez doživotních psychických následků. Únavné to jistě bylo i v tomto případě, ale obtěžující? Ani omylem.
Octavie RS je především velmi dobré cestovní auto, které tomu fandí jednak svými jízdními výkony - vůz, který na německé dálnici zvládne mezi tankováními dvoustovkoý průměr, to už chce slušný talent. Ale to už jsme probírali vícekrát, k němu je tu už zmiňovaný velkorysý vnitřní prostor, stále poddajný podvozek, nenáročné ovládání a naprosto jistá jízda od nevidím do nevidím. Pokud bych měl vypíchnout nějaký nedostatek, pak je to vyšší aerodynamický hluk od cca 180 km/h a ačkoli ani na omezovači nebyl nesnesitelný, mohl být nižší. Nejsem si ale jistý, jestli tohle bude vlastní i sériovým kusů - z tzv. nulté série, tedy z aut vyrobených ještě před plným startem sériový výroby, už jsem poznal několik Octavií a s tímhle měly problém všechny. Později vyrobený kombík nebo už plně sériový liftback ale nikoli. A je tak na místě alespoň doufat, že by to zrovna vaše auto dělat nemuselo.
Kouzlo nové Octavie RS zkrátka není v tom, co svede na okruhu, i když to mě překvapilo ze všeho nejvíce, ale v tom, s jak nevýrazně potlačenou každodenností to zvládne spojit. „Komfortním extrémistům” bude už ten trochu tvrdší podvozek vadit, ale většina zákazníků po mém soudu vůbec nebude schopna odlišit projev RS při běžné jízdě od toho, který skýtají standardní verze na stejných kolech. A za to prostě smekám klobouk - O3 RS oproti standardní O3 mnoho neztratila, hodně ale získala. Mnohem víc, než by kohokoli z běžných smrtelníků, mně nevyjímaje, mohlo před osobní zkušeností napadnout.
Kombík je jen o fous prkennější
Nechtěl jsem při prvním pořádném testu nového RS rozptylovat pozornost mezi více jeho verzí a soustředil se především na jednu - benzinový liftback s manuální převodovkou. To je podle mě jediné skutečné RS, všechno ostatní jsou deriváty, trochu jiná auta. Platí to hlavně o dieselové verzi, nakonec ale i o benzinu s automatem, který má svým zpřevodováním od přímého řazení tak daleko, že prostě musí být jiný. Jedna odvozenina mě ale zajímala, kombík, neboť právě o ten jste v minulých týdnech jevili docela velký zájem.
Vlastně není divu, podle statistik automobilky dělají kombíky v prodejích eReSa přibližně polovinu. Ačkoli po mě nemůžete chtít, abych to pochopil (liftback má už tak velký „kufr”, že jej kombík o mnoho dále neposouvá, rozhodně ne o tolik, aby to dávalo valný smysl u verze typu RS), můžete po mě chtít, abych jej vyzkoušel. Tak jsem to udělal a nemohu říci, že bych měl důvod litovat.
Ve standardních verzích se Combi od liftbacku liší minimálně a ačkoli to automaticky nemuselo platit i v případě RS, skutečnost je velmi podobná. Rozdíly v dynamice jsou vcelku pochopitelně zanedbatelné, v případě jízdního projevu pak bude zřejmě pro většinu zákazníků těžké od sebe obě verze vůbec odlišit. Všechna slova vyřčená na adresu liftbacku platí i pro kombík, pouze s tím rozdílem, že naladění podvozku je kvůli přece jen o něco těžší a vyšší zádi tvrdší a řekl bych, že i elastokinematika zadní osy (ale může to být dáno jen onou větší tvrdostí) je poněkud umírněnější.
Ve výsledku je tak kombík o trochu tvrdší jak ve vertikálním (rozumějte z hlediska filtrace nerovností, přilnavosti zadních kol), tak v horizontálním (rozumějte z hlediska ochoty pokládat se do zatáček, jízdní agility) smyslu slova, ale rozdíl je daleko menší, než je u kombíků obvyklé. V tomto smyslu zkrátka změna nepředstavuje podstatný argument, proč kombi nechtít - tím je pro mě jeho nadbytečnost kombinovaná s nutností si za ni připlatit, tohle je ale dilema, které jste si jistě dávno před tímto testem vyřešili sami.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 2 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva