Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině
24.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Naftové RS je v mnoha ohledech odvarem toho benzinového. I část předností, kterou sdílí s talentovanějším sourozencem, ale dokáže jízdu s ním činit výjimečnou.
Přehled kapitol
Dojem třetí: Překvapivý suverén Nordschleife
Abych byl fér, byl jsem původně odhodlán dát RS TDI stejný prostor předvést své dovednosti, jako RS TSI. To jsme vystavili jedné z nejnáročnějších zkoušek vůbec čítající i projížďku po nejkomplexnějším okruhu světa, kde chceme testovat mnohem častěji (nebojte, brzy dojde i na jiná auta než škodovky). Když jsem ale s RS TDI strávil pár dnů v běžném provozu, odhodlání vyrazit s ním na Ring mě postupně přecházelo.
Se zde publikovaným dojmem číslo jedna jsem se svěřil kolegovi v redakci, který mi na to odvětil stručně: „Tahat to auto na Nordschleife tedy asi nemá smysl, co?” Upřímně řečeno jsem to tehdy hlavou vnímal podobně, ale něco ve mně s tím nesouhlasilo. Pořád jsem měl pocit, že RS TDI křivdím, že na ní koukám skrz její děravý výfuk a dělám závěry bez toho, aniž bych zkusil, co opravdu dovede. A tak jsem se nakonec zařekl, že realizuji původní záměr na Smyčku s ním vyrazím. Na rozdíl od Rapidu 1,2 TSI mi to ani nepřišlo tak nemístné, však je to RS, i když dieselové, „kombinované”, bez poloviny střechy a bůh ví co všechno ještě.
Že cesta na místo samé byla jedna z tou nejpříjemnějších vůbec, jste asi pochopili z dojmu číslo dva. Právě teprve tehdy si to RS TDI začalo „napravovat”, i když předem tušeným způsobem. Od jízdy po Nordschleife jsem si už mnoho nesliboval, však pokud ve vás budí rozpaky na silnicích, jízda místem jako je Zelené peklo může všem podivnostem dodat jen jasnější obrysy. Jenže u RS TDI se to paradoxně nestalo a předem mohu říci, že svezení na tomto místě dokázalo pravý opak.
Jak je to možné? Důvodů bude více a ne všechny musí být racionální. Možná jsem jen od auta zpočátku očekával moc a příliš na něj hleděl optikou benzinové verze. Skepse z toho plynoucí pak naopak způsobila, že od představení na Nordschleife už jsem příliš neočekával. Ne vše ale bylo v mé hlavě, na některé věci si zkrátka musíte zvyknout a na to potřebujete čas. U přeposilovaných brzd jsem to zmínil hned, řízení s poněkud divokým variabilním převodem se pak prostě musíte „naučit”, jeho chování je z podstaty nevyzpytatelné. A pak jsou tu věci, jejichž limity se na silnicích lemovaných stromy zjišťují přece jen obtížněji a vyniknou až v prostředí, kde si můžete dovolit limity zkoumat i shora, ne jen zdola.
Lépe připraven na specifika RS TDI jsem vyrazil brousit nürburský asfalt, nadšen jsem ale hned nebyl. Prvním dojmem je přetrvávající dynamická, nechci říci nedostatečnost, ale pokud mám srovnat pocity ze schopnosti RS TDI na Ringu pokořit dlouhé rovné úseky, mají blíže k Rapidu TSI než k benzinovému RS. Tyhle myšlenky ale rychle pustíte z hlavy, když zjistíte, co všechno dokáže podvozek, jak mnoho si nechají líbit brzdy a jak dobře Octavii RS i v tomto provedení sednou použité pneumatiky.
Trvalo mi skoro tři kola, než jsem přestal auto zoufalým způsobem podceňovat při nájezdech do zatáček. Jízdní vlastnosti RS jsou opravdu vynikající a rychlosti, kterým je schopno v odolávat zejména ve středně rychlých a rychlých zatáčkách vám dlouho přijdou neuvěřitelné. Navzdory pocitové těžkosti auta (hlavně kvůli opakovaně probíranému řízení) je jeho reálný projev přesně opačný a v zatáčkách dokáže účinně a rychle tlumit nežádoucí setrvačné tendence. Není to lehounký Rapid, přesto můžete i přes vysoké obrubníky, zvlněné úseky a další a specifická místa Severní smyčky přelétávat s jistotou, která většině aut kolem vás není dopřána.
Podvozek má navíc ještě jeden, u benzinu ne až tak výrazný aspekt, který vám dokáže jízdu zpříjemnit. Tradičně kvůli těžší a méně „akční” přídi byla vozu dopřána agilnější elastokinematika zadní osy, která dovoluje si se zádí více hrát. Kupodivu tak, že tomu pořád neodříká ne zcela vypínatelné ESP (to bylo znovu zmatené jen v Karussellu, kde můžete jet jak chcete a přesto si myslí, že směřujete do pekel - omyl, v pekle už jste...) a vy si můžete ještě lépe než u benzinu směřovat vůz do zatáček pod brzdami nebo v průběhu průjezdu zatáčkou prací s plynem. Je to skutečně velmi rychlé a o co méně je to precizní, o to je to zábavnější. Krotit místy v náznacích vlající kombík na takovém místě je i legrace a rozhodně velmi specifický zážitek.
Stejné uznání jako u benzinové verze zasluhují brzdy, které fungují jak z hlediska délek brzdných drah, tak s ohledem na jejich odolnost. Je to o to více hodné úcty, že tohle už nebylo úplně nové auto připravené automobilkou pro náročný test, ale vůz se zjevně stále původní mechanikou, který za sebou měl už jistě nelehkých 6 tisíc kilometrů novinářských testů. Přesto brzdy bez problémů odolaly osmi ostrým kolům na převážně zcela suché trati. Co mi pořád nejde na rozum, je fungování ve mně jinak respekt-nebudících SportContactů od Continentalu, které po zahřátí svou „lepivostí” velmi účinně podporují podvozek v jeho snaze zvládnout zdánlivě nezvládnutelné.
Výkon motoru už pak není tak malý, abyste na rovinkách vyložené ztráceli a když si to všechno dáte dohromady, máte před sebou pozoruhodně rychlé auto. Přiložená videa vám ukážou, že už jde o vůz, s nímž můžete pomýšlet na to být mezi návštěvníky Ringu za ty rychlejší, což nakonec potvrzují i naměřené časy. Jezdit s RS TDI na Ringu mezi mostem a bránou (BTG) přes 9 minut bude chtít smůlu, nebo neum, naopak za dobrých podmínek můžete myslet až na časy k 8 minutám a 40 sekundám. Něco takového bych RS TDI nikdy nehádal, i když jsme měli vcelku štěstí na počasí i podmínky na trati vůbec. Docela by mě zajímalo, co by dokázalo za takového, skoro ideálního stavu RS TSI. Možná až 8:20 BTG? Nedivil bych se.
Výjimečný projev Octavie RS TDI na tomto místě ale pramenil ještě z něčeho jiného - čím při tom všem vlastně je a jak vypadá. Dieselových aut potkáte na Ringu za víkend obvykle jednotky, kombíků podobně. Když se obojí spojí v jedno, auto dokáže na tomto místě předvádět zajímavé představení a jde o nepřehlédnutelné, sytě červený vůz, málokdo si jej nevšimne. Docela mě pobavilo, když mu část diváků a řidičů začala přezdívat „Rote Sau”, tedy Rudá Svině. Pochopitelně nešlo o urážku, ale spíše o svérázné uznání odkazující nejen na vzhled a zkratku ve jméně, ale i na jeden slavný sporťák Mercedesu. Bez ohledu na to mi ale tohle označení přijde být velmi příznačné. Octavia RS TDI je vedle mazlivého TSI trochu „svině”, svou kůži nedává lacino. Když ji ale ovládnete, dopřeje vám toho tolik, že se sami divíte. A nejste sami, někteří řidiči podstatně silnějších aut byli v rozpacích, když jim tenhle rudý naftový kolotoč byl schopný dát lekci na okruhu, pro který bylo stvořeno právě jejich auto. Rudá barva vše jen dopepřuje.
A ještě je tu jeden pozitivní faktor - jsem si zatraceně jistý, že s časy okolo 8:45 na Nordschleife ten víkend nikdo nejezdil se spotřebou okolo 15 litrů nafty na 100 kilometrů, která se jen při delším stání před startem podívala nejvýše k 17 litrům. I to jsou ovšem výborná čísla, málokterý výkonný naftový motor dokáže být při plné zátěži takto úsporný (relativně, jistěže).
Ani při nejrychlejším zajetém kole se spotřeba na Nordschleife nedostala výrazně přes 17 litrů, včetně úvodního popojíždění na příjezdu k okruhu
Spotřeba při jízdě na Nordschleife z českých hranic, zpáteční za celou cestu a výsledek za celou cestu včetně ježdění po okruhu. Efektivněji jsem Smyčku nikdy dříve nezvládl...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 minutami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před hodinou - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva