Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině

(+ videa) Naftové RS je v mnoha ohledech odvarem toho benzinového. I část předností, kterou sdílí s talentovanějším sourozencem, ale dokáže jízdu s ním činit výjimečnou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině

24.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Naftové RS je v mnoha ohledech odvarem toho benzinového. I část předností, kterou sdílí s talentovanějším sourozencem, ale dokáže jízdu s ním činit výjimečnou.

Dojem třetí: Překvapivý suverén Nordschleife

Abych byl fér, byl jsem původně odhodlán dát RS TDI stejný prostor předvést své dovednosti, jako RS TSI. To jsme vystavili jedné z nejnáročnějších zkoušek vůbec čítající i projížďku po nejkomplexnějším okruhu světa, kde chceme testovat mnohem častěji (nebojte, brzy dojde i na jiná auta než škodovky). Když jsem ale s RS TDI strávil pár dnů v běžném provozu, odhodlání vyrazit s ním na Ring mě postupně přecházelo.

Se zde publikovaným dojmem číslo jedna jsem se svěřil kolegovi v redakci, který mi na to odvětil stručně: „Tahat to auto na Nordschleife tedy asi nemá smysl, co?” Upřímně řečeno jsem to tehdy hlavou vnímal podobně, ale něco ve mně s tím nesouhlasilo. Pořád jsem měl pocit, že RS TDI křivdím, že na ní koukám skrz její děravý výfuk a dělám závěry bez toho, aniž bych zkusil, co opravdu dovede. A tak jsem se nakonec zařekl, že realizuji původní záměr na Smyčku s ním vyrazím. Na rozdíl od Rapidu 1,2 TSI mi to ani nepřišlo tak nemístné, však je to RS, i když dieselové, „kombinované”, bez poloviny střechy a bůh ví co všechno ještě.

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 28 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 020Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 29 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 021Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 30 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 022

Že cesta na místo samé byla jedna z tou nejpříjemnějších vůbec, jste asi pochopili z dojmu číslo dva. Právě teprve tehdy si to RS TDI začalo „napravovat”, i když předem tušeným způsobem. Od jízdy po Nordschleife jsem si už mnoho nesliboval, však pokud ve vás budí rozpaky na silnicích, jízda místem jako je Zelené peklo může všem podivnostem dodat jen jasnější obrysy. Jenže u RS TDI se to paradoxně nestalo a předem mohu říci, že svezení na tomto místě dokázalo pravý opak.

Jak je to možné? Důvodů bude více a ne všechny musí být racionální. Možná jsem jen od auta zpočátku očekával moc a příliš na něj hleděl optikou benzinové verze. Skepse z toho plynoucí pak naopak způsobila, že od představení na Nordschleife už jsem příliš neočekával. Ne vše ale bylo v mé hlavě, na některé věci si zkrátka musíte zvyknout a na to potřebujete čas. U přeposilovaných brzd jsem to zmínil hned, řízení s poněkud divokým variabilním převodem se pak prostě musíte „naučit”, jeho chování je z podstaty nevyzpytatelné. A pak jsou tu věci, jejichž limity se na silnicích lemovaných stromy zjišťují přece jen obtížněji a vyniknou až v prostředí, kde si můžete dovolit limity zkoumat i shora, ne jen zdola.

Lépe připraven na specifika RS TDI jsem vyrazil brousit nürburský asfalt, nadšen jsem ale hned nebyl. Prvním dojmem je přetrvávající dynamická, nechci říci nedostatečnost, ale pokud mám srovnat pocity ze schopnosti RS TDI na Ringu pokořit dlouhé rovné úseky, mají blíže k Rapidu TSI než k benzinovému RS. Tyhle myšlenky ale rychle pustíte z hlavy, když zjistíte, co všechno dokáže podvozek, jak mnoho si nechají líbit brzdy a jak dobře Octavii RS i v tomto provedení sednou použité pneumatiky.

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 31 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 024Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 32 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 025Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 33 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 028

Trvalo mi skoro tři kola, než jsem přestal auto zoufalým způsobem podceňovat při nájezdech do zatáček. Jízdní vlastnosti RS jsou opravdu vynikající a rychlosti, kterým je schopno v odolávat zejména ve středně rychlých a rychlých zatáčkách vám dlouho přijdou neuvěřitelné. Navzdory pocitové těžkosti auta (hlavně kvůli opakovaně probíranému řízení) je jeho reálný projev přesně opačný a v zatáčkách dokáže účinně a rychle tlumit nežádoucí setrvačné tendence. Není to lehounký Rapid, přesto můžete i přes vysoké obrubníky, zvlněné úseky a další a specifická místa Severní smyčky přelétávat s jistotou, která většině aut kolem vás není dopřána.

Podvozek má navíc ještě jeden, u benzinu ne až tak výrazný aspekt, který vám dokáže jízdu zpříjemnit. Tradičně kvůli těžší a méně „akční” přídi byla vozu dopřána agilnější elastokinematika zadní osy, která dovoluje si se zádí více hrát. Kupodivu tak, že tomu pořád neodříká ne zcela vypínatelné ESP (to bylo znovu zmatené jen v Karussellu, kde můžete jet jak chcete a přesto si myslí, že směřujete do pekel - omyl, v pekle už jste...) a vy si můžete ještě lépe než u benzinu směřovat vůz do zatáček pod brzdami nebo v průběhu průjezdu zatáčkou prací s plynem. Je to skutečně velmi rychlé a o co méně je to precizní, o to je to zábavnější. Krotit místy v náznacích vlající kombík na takovém místě je i legrace a rozhodně velmi specifický zážitek.

Stejné uznání jako u benzinové verze zasluhují brzdy, které fungují jak z hlediska délek brzdných drah, tak s ohledem na jejich odolnost. Je to o to více hodné úcty, že tohle už nebylo úplně nové auto připravené automobilkou pro náročný test, ale vůz se zjevně stále původní mechanikou, který za sebou měl už jistě nelehkých 6 tisíc kilometrů novinářských testů. Přesto brzdy bez problémů odolaly osmi ostrým kolům na převážně zcela suché trati. Co mi pořád nejde na rozum, je fungování ve mně jinak respekt-nebudících SportContactů od Continentalu, které po zahřátí svou „lepivostí” velmi účinně podporují podvozek v jeho snaze zvládnout zdánlivě nezvládnutelné.

Výkon motoru už pak není tak malý, abyste na rovinkách vyložené ztráceli a když si to všechno dáte dohromady, máte před sebou pozoruhodně rychlé auto. Přiložená videa vám ukážou, že už jde o vůz, s nímž můžete pomýšlet na to být mezi návštěvníky Ringu za ty rychlejší, což nakonec potvrzují i naměřené časy. Jezdit s RS TDI na Ringu mezi mostem a bránou (BTG) přes 9 minut bude chtít smůlu, nebo neum, naopak za dobrých podmínek můžete myslet až na časy k 8 minutám a 40 sekundám. Něco takového bych RS TDI nikdy nehádal, i když jsme měli vcelku štěstí na počasí i podmínky na trati vůbec. Docela by mě zajímalo, co by dokázalo za takového, skoro ideálního stavu RS TSI. Možná až 8:20 BTG? Nedivil bych se.

Výjimečný projev Octavie RS TDI na tomto místě ale pramenil ještě z něčeho jiného - čím při tom všem vlastně je a jak vypadá. Dieselových aut potkáte na Ringu za víkend obvykle jednotky, kombíků podobně. Když se obojí spojí v jedno, auto dokáže na tomto místě předvádět zajímavé představení a jde o nepřehlédnutelné, sytě červený vůz, málokdo si jej nevšimne. Docela mě pobavilo, když mu část diváků a řidičů začala přezdívat „Rote Sau”, tedy Rudá Svině. Pochopitelně nešlo o urážku, ale spíše o svérázné uznání odkazující nejen na vzhled a zkratku ve jméně, ale i na jeden slavný sporťák Mercedesu. Bez ohledu na to mi ale tohle označení přijde být velmi příznačné. Octavia RS TDI je vedle mazlivého TSI trochu „svině”, svou kůži nedává lacino. Když ji ale ovládnete, dopřeje vám toho tolik, že se sami divíte. A nejste sami, někteří řidiči podstatně silnějších aut byli v rozpacích, když jim tenhle rudý naftový kolotoč byl schopný dát lekci na okruhu, pro který bylo stvořeno právě jejich auto. Rudá barva vše jen dopepřuje.

A ještě je tu jeden pozitivní faktor - jsem si zatraceně jistý, že s časy okolo 8:45 na Nordschleife ten víkend nikdo nejezdil se spotřebou okolo 15 litrů nafty na 100 kilometrů, která se jen při delším stání před startem podívala nejvýše k 17 litrům. I to jsou ovšem výborná čísla, málokterý výkonný naftový motor dokáže být při plné zátěži takto úsporný (relativně, jistěže).

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 34 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 099Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 35 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 101Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 36 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 100
Ani při nejrychlejším zajetém kole se spotřeba na Nordschleife nedostala výrazně přes 17 litrů, včetně úvodního popojíždění na příjezdu k okruhu

Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 37 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 102Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 38 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 103Test Škoda Octavia RS TDI 2013: Rudá Svině - 39 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 104
Spotřeba při jízdě na Nordschleife z českých hranic, zpáteční za celou cestu a výsledek za celou cestu včetně ježdění po okruhu. Efektivněji jsem Smyčku nikdy dříve nezvládl...

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.