Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu

Škoda udělala nový Rapid přesně takový, jaký jej udělat chtěla. Co nejlepší? Ne, zasazený do předem pečlivě připravené škatulky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu

11.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škoda udělala nový Rapid přesně takový, jaký jej udělat chtěla. Co nejlepší? Ne, zasazený do předem pečlivě připravené škatulky.

Budiž, ale za kolik?

Musel bych lhát, kdybych řekl, že mě nová Škoda Rapid uchvátila, zbourala a zničila mi krční páteř z toho, že jsem hodiny musel kroutit hlavou nad její výjimečností. Rapid můžete označit za jedinečné auto, ale leda kvůli jeho základní myšlence, do stejné třídy zatím zamířilo máloco. Faktickými vlastnostmi je prostě dobrý - málokdy uchvátí něčím nadstandardním (za vše bych zmínil vnitřní prostor), málokdy zklame něčím vyloženě nepovedeným (zde mi v paměti utkvěly hlavně zbytečně zřejmé „lacinosti” v interiéru), většina vlastností je jednoduše v normě.

Stejně jako v úvodu ale musím říci - to není negativní hodnocení, to je jen popis faktického stavu. Škodovka jistě umí udělat lepší auta, řekl bych, že, ač starší, Fabia i Octavia jsou v rámci svých tříd výše. V tomto případě ale prostě nebylo úkolem udělat co nejlepší auto, ale stvořit přiměřeně dobré auto za atraktivní cenu. Je to zkrátka vůz nacpaný do přesně dané mezery na trhu, do které se musel vejít všemi svými charakteristikami od naladění přes motorizace až po výrobní náklady. A kdybych měl hodnotit jeho konstruktéry z hlediska naplnění tohoto záměru, dám jim jedničku z hvězdičkou.

Jenže mě výsledek zajímá z pohledu zákazníka a zde šlo o postavení přiměřeně dobrého auta za atraktivní cenu. První část úkolu se podařila, Rapid se opravdu vystříhal kardinálních chyb, nabízí několik zajímavých vlastností a jako celek prostě funguje. Klíčovou otázkou je, kolik bude stát - jen to odpoví na otázku, zda je dobrou, nebo špatnou koupí, neboť čistě z hlediska funkční vlastností se prostě dají pořídit lepší auta.

Škodovka nám ale ceny neřekla a do září ani neřekne. Jeden ze zahraničních manažerů firmy mi ale v rozhovoru na toto téma odvětil: Neřešte v článku, kolik to auto stojí, řešte, jakou cenu si podle vás zaslouží. A do toho se pustím mile rád.

I když jsem na začátku zmínil, že auta jako Hyundai i30 nejsou s Rapidem přímo srovnatelná, stojí tak málo, že je škodovka v případě určení ceny své novinky musí brát v potaz. Nová i30 je ve většině ohledů lepší auto než Rapid a stojí se stokoňovou jedna-čtyřkou od 290 tisíc Kč. S paketem Trikolor skýtajícím už třeba i klimatizaci pak přijde na 316 tisíc. Pokud by Rapid měl být prodejný, musel by stát s podobným motorem (řekněme 1,2 TSI s 86 koňmi, rozhodně ne HTP) v základu o nějakých 15-20 procent méně, takže nějakých 250 tisíc „oholený” a 270 tisíc už s nějak zajímavou výbavou. Vzhledem k cenám sesterského Seatu Toledo se ale obávám, že tolik nebude stát ani úplný základ a s cenami překračujícími hranici 300 tisíc Kč to Rapid bude mít na trhu hodně těžké. Na škodovky milujícím českém trhu možná ani ne, ale jinde zcela určitě.

Nicméně nepředbíhejme událostem, možná je právě toto ta zpětná vazba, na kterou škodovka pro stanovení cen čeká. Za sebe říkám: Rapid je dobré auto, není ale tím, které byste po svezení chtěli za jakoukoli cenu. Za jeho ústupky „dokonalosti” budete přirozeně požadovat ve srovnání s dalšími myslitelnými auty adekvátně nižší cenu - jestli ji škodovka nabídne, to se teprve uvidí. Vůz v našich končinách vstoupí do prodeje až po své pařížské premiéře, tedy začátkem října.

Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu - 43 - Test Skoda Rapid 16 TDI 002Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu - 44 - Test Skoda Rapid 16 TDI 099Test Škoda Rapid 1,6 TDI: přesně podle síťového grafu - 45 - Test Skoda Rapid 16 TDI 053

Cena

Ceny Škody Rapid 2012 zatím nebyly zveřejněny.

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: - l
Mimo město: - l
Kombinovaná: 4,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 483 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 254 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 550 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 490 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše