Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán

(+ videa) Mají stejný typ karoserie, ale úplně jinou koncepci. Jedno se ohání sekyrou, druhé šarmem, jen na porcování dnes přesto nedojde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán

22.5.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Mají stejný typ karoserie, ale úplně jinou koncepci. Jedno se ohání sekyrou, druhé šarmem, jen na porcování dnes přesto nedojde.

Žádný knock-out, jen vítězství na body

Tento souboj měl od začátku jasného favorita a nemůže vás překvapit, že nakonec dopadne podle očekávání. V průběhu testu jsem trochu napínal a nechal více vyjevit překvapivé přednosti RCZ, z pohledu náročného řidiče nemůže vyhrát nic jiného než Subaru BRZ, už kvůli své koncepci. Kdyby šlo o dříve testovanou Toyotu GT 86 s někdy tak svéhlavým a tvrdým motorem, asi bych se nad podobným závěrem zamýšlel déle, dnes ale nemám důvod. Ani BRZ není dokonalé, zrovna zmíněné neduhy ale značně umenšuje a jediné, co mi na něm opravdu vadilo, byla nesmyslná „délka” šestého převodového stupně. Takřka nulovému cestovnímu potenciálu auta stejně neprospívá a jeho sportovní šarm alespoň v mých očích citelně umenšuje.

Jinak musím říci, že podobné auto s motorem vpředu a pohonem zadních kol vám zkrátka dovolí více než stejně potentní předokolka, jakkoli se při daném výkonu nadvláda klasické koncepce neprojevuje zcela. Peugeot RCZ i proto dokáže předvést velmi důstojné představení - je tak dobrý, že v dílčích ohledech BRZ nejen stačí, ale dokáže jej i překonávat. Tou největší předností RCZ je ovladatelnost, kterou BRZ zašlapává do země a dokáže jí okouzlit naprosto obyčejného „konzumenta” i toho nejvybranějšího pilota.

Souboj těchto aut se ale rozhoduje při maximálně ostré jízdě, při které BRZ ukazuje přece jen větší talent. V rozletu je sice zbytečně škrceno zmíněným šestým převodovým stupněm, v dostupných rychlostech ale Peugeot překonává jakýmsi nadhledem - nemusí být nutně rychlejší, ale zatímco v RCZ máte pocit, že 40 koní navíc by mohlo celé to pěkné představení rozbít, u BRZ cítíte, že zbytek auta je podstatně rychlejší než motor. A to je v tomto případě rozhodující faktor, na který Peugeot nenachází odpověď; v těch ostatních, ve kterých třeba nad BRZ vyhrává, prostě Subaru není tak špatné, aby si zasloužilo zatracení. Některých limitů je mi líto a ideál si představuji jinak, ve srovnání těchto dvou aut bych ale s jistým skřípěním zubů dal přednost Subaru.

Přesto chci říci, že Peugeotu RCZ a jeho autorům patří za tohle dílo velké uznání. Jde o zbytečně podceňovaný vůz, který kde kdo má za pouhého metrosexuální frajera. Jenže fakt, že je šik, neříká nic o jeho funkčních vlastnostech. Není to zhýčkaná krasotinka, je to James Bond na kolech, který odpraví všechny soky a ještě přitom stihne flirtovat. To není vůbec špatná kombinace, která se spolu s mnohokrát zmíněnou uživatelskou přívětivostí postará o to, že RCZ bude na méně vyhraněné řidiče dělat podstatně lepší dojem. BRZ ale ve svém nitru skrývá kouzlo pravého sporťáku a pokud jej najdete, RCZ vás už zpátky na svou stranu přetáhnout nesvede.

Pokud mám skončit, jak jsem začal, tedy boxerskou hantýrkou, pak pro Peugeot musí být úspěchem, že klání o lepší sportovní kupé prohrává po dvanácti kolech na body. To po boji s BRZ není žádná ostuda. Je to navíc jen jeden z pohledů, který připadá v úvahu, v mnoha jiných může ze srovnání vyjít vítězně právě RCZ. Ostatně kdysi jsem řekl, a na tom trvám, že Toyobaru je sice výborné auto, jeho schopnosti a do značné míry jednostrunný charakter (při drsné jízdě ho budete milovat, při jakékoli obvyklejší vám přijde v nejlepším případě nezajímavé) ale dokáže ocenit jen pár desítek lidí v České republice. Záběr RCZ je podstatně větší...

Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 57 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 12Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 58 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 21Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 59 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 35Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 60 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 38}Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 61 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 49Test Subaru BRZ vs. Peugeot RCZ 2013: řezník vs. elegán - 62 - Test Subaru BRZ 20 R vs Peugeot RCZ THP 200 2013 65

Základního cena 1. testovaného vozu (BRZ 2,0R Active): 709 000 Kč
Cena 1. testovaného vozu (BRZ 2,0R Sport + příplatková výbava): 861 000 Kč

Základního cena 2. testovaného vozu (RCZ 1,6 THP 200 Allure): 766 500 Kč
Cena 2. testovaného vozu (RCZ 1,6 THP 200 Allure + příplatková výbava): 1 008 495 Kč

Technické údaje Subaru BRZ 2,0R

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný plochý čtyřválec uložený vpředu podélně nad přední nápravou
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 147 kW (200 k) při 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 205 Nm při 6 400 - 6 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,4 l
Mimo město: 6,4 l
Kombinovaná: 7,8 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 240 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 285 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 230 /1 305 kg
Užitečná hmotnost: 365 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 243 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 330 l

Technické údaje RCZ 1,6 THP 200

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 147 kW (200 k) při 5 800 ot./min
Největší točivý moment: 255 (275 při overboostu) Nm při 1 700 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,8 l
Mimo město: 5,6 l
Kombinovaná: 6,7 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 287 mm
Šířka: 1 845 mm
Výška: 1 362 mm
Rozvor náprav: 2 596 mm
Pohotovostní hmotnost DIN/EU: 1 297/1 372 kg
Užitečná hmotnost: 408 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 384 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 760 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.