Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem
24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Outback se dočkal Evropou žádané kombinace automatu a naftového motoru. Nezbývá než doufat, že nepřišlo s křížkem po funuse.
Přehled kapitol
Na jahody klidně do lesa
Mezi fandy není snad známějšího výrobce čtyřkolek než je Subaru. Pod typickým kódem Symmetrical AWD je u Outbacku s Lineartronicem použit systém ATS (Active Torque Split), který sestává z 2 diferenciálů na jednotlivých nápravách a vícelamelové mezinápravové spojky (o lamelu bohatší), která je součástí převodovky. Její ovládání je nyní jednoznačně komplexnější, neboť pracuje s informacemi z celé škály čidel. Monitorován je například úhel natočení volantu, stáčivý moment vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a do procesu je zapojen i stabilizační systém. Z hlediska funkčnosti je toto řešení v principu podobné Haldexu páté generace.
Na silnici si výhody čtyřkolky příliš neužijete a občas máte dojem, že je lehce na obtíž. Zejména v situacích, kdy se rozjíždíte s Outbackem razantněji do zatáčky, je slyšet z útrob jisté mechanické hádání. To značí, že se systém snaží za každou cenu poslat něco zadní nápravě, i když ne vždy zcela úspěšně.
Na druhou stranu při běžné jízdě to není žádný problém a o nějakém nedostatku trakce nelze hovořit. Devízou je jednoznačně chování na nezpevněném povrchu, kde je tohle Subaru schopné rozjet se i ve stoupání zcela přirozeně a pozvolně. Při rozjezdu je po sešlápnutí plynu totiž spojka už připravená nadělovat moment oběma nápravám.
Nemusíte se bát ani situace, kdy budete mít zvednuté zadní kolo. Elektronika se o vše postará a točivý moment dopraví na kola zatížená. Nejsem žádným off-roadovým nadšencem, chraň bůh expertem, ale troufám si tvrdit, že i bez klasické redukce (šikovně nahrazené zmíněnou soustavou s CVT) tenhle vůz zvládne minimálně tolik, co řada SUV, ne-li víc. Oproti manuálu, u něhož musíte občas „nakrmit“ spojku, umožní i velmi jemné manévrování. Odolný systém pohonu všech kol limituje při jízdách v extrémních terénních podmínkách jen rozvor (2 745 milimetrů) a delší převisy karoserie. Světlá výška 200 milimetrů omezující není. Pokud někdo přesto žádá víc, Subaru mu jako náplast nabízí schopnější Forester.
Na polní cestě či výletech po lukách a hájích české vlasti se však rozhodně nezapotí. Outback tedy dává za uši v těchto ohledech i celé řadě větších SUV, které jsou nejen v terénu mnohdy bezzubé. V oblasti vnitřního prostoru také nenabízí méně a co víc - na klasické silnici nabídne nižší spotřebu. Proč tedy chtít nějaké kombi, které se jako teréňák obvykle jen tváří a v terénu jen naříká nebo SUV, s nímž se lidé bojí sjet ze silnice, když tu máme mazaný Outback přesně na polovině cesty? Na to zkusím odpovědět v úplném závěru. Pojďme na něj.
Plynulost a pohoda, klidně v terénu
Subaru Outback je v konečném hodnocení velmi dobrou alternativou, a to jak ke kombiverzím střední třídy, tak k nafintěným „es-ú-véčkům“. Zároveň však může u některých alespoň částečně zastoupit off-road, poněvadž má velmi schopnou čtyřkolku. V jeho případě je tedy slovo crossover jednoznačně na místě. Kombinuje takřka vše, co po něm mohl kdy člověk vůbec chtít.
Pravdou zůstává, že zákazníci chtějí vše v jednom, ale žádají zároveň minimálně v Evropě také slušivého kabátku. A tady už Outback bohužel za převážnou většinou ostatních zcela zaostává. Příliš to není schopen vylepšit ani interiérem, třebaže si vás bude maximálně hýčkat pohodlím a prostorem. Na druhou stranu, nová generace se právě představuje v USA a vypadá, že by to mohla mistrně napravit.
Po stránce jízdních vlastností se trefí do noty těm, kteří žádají slušný výkon a dynamiku, rozumnou ovladatelnost a podvozek schopný žehlit vše, co mu přijde pod kola. K povaze pohodáře přispívá i novým tandemem CVT a turbodieselu, přičemž právě tahle kombinace v současné době usedla na můj pomyslný trůn modelové řady Outback (zejména kvůli přepracované převodovce). Proč by ho tedy neměl někdo chtít, odečteme-li design, strohou kabinu a těch pár drobností, z nichž každodenní život komplikuje jen minimum, obzvláště když víme, jak je spolehlivý?
Může za to možná ta cena. Za 989 tisíc v případě testovaného kusu pořídíte skutečně ledacos. A vzhledem k módě oplastovaných kombíků, které sice nezvládají v terénu tolik, ale vypadají mnohem lépe, má Outback život tak těžký, že si pro něj přijde zřejmě jen Subarista. Je to škoda, k lepším prodejům přitom stačilo tak málo... Třeba dřívější uvedení na trh.
Cena
Základní cena vozu (Outback 2,5i/127 kW Active): 899 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (Outback 2,0D/110 kW 6MT Active):
919 000 Kč
Cena testovaného vozu (Outback 2,0D/110 kW Lineartronic Comfort): 989 000 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný plochý čtyřválec uložený vpředu podélně
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 600-2 400 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT), symetrický pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,6 l
Mimo město: 5,6 l
Kombinovaná: 6,3 l
Objem palivové nádrže: 65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 790 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor náprav: 2 745 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 699/1 774 kg
Užitečná hmotnost: 431 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 526 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 726 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 34 minutami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 3 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 11:12 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz