Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

Outback se dočkal Evropou žádané kombinace automatu a naftového motoru. Nezbývá než doufat, že nepřišlo s křížkem po funuse.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

24.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Outback se dočkal Evropou žádané kombinace automatu a naftového motoru. Nezbývá než doufat, že nepřišlo s křížkem po funuse.

Na jahody klidně do lesa

Mezi fandy není snad známějšího výrobce čtyřkolek než je Subaru. Pod typickým kódem Symmetrical AWD je u Outbacku s Lineartronicem použit systém ATS (Active Torque Split), který sestává z 2 diferenciálů na jednotlivých nápravách a vícelamelové mezinápravové spojky (o lamelu bohatší), která je součástí převodovky. Její ovládání je nyní jednoznačně komplexnější, neboť pracuje s informacemi z celé škály čidel. Monitorován je například úhel natočení volantu, stáčivý moment vozu kolem svislé osy, boční zrychlení a do procesu je zapojen i stabilizační systém. Z hlediska funkčnosti je toto řešení v principu podobné Haldexu páté generace.

Na silnici si výhody čtyřkolky příliš neužijete a občas máte dojem, že je lehce na obtíž. Zejména v situacích, kdy se rozjíždíte s Outbackem razantněji do zatáčky, je slyšet z útrob jisté mechanické hádání. To značí, že se systém snaží za každou cenu poslat něco zadní nápravě, i když ne vždy zcela úspěšně.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 50 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 03Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 51 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 16Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 52 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 17

Na druhou stranu při běžné jízdě to není žádný problém a o nějakém nedostatku trakce nelze hovořit. Devízou je jednoznačně chování na nezpevněném povrchu, kde je tohle Subaru schopné rozjet se i ve stoupání zcela přirozeně a pozvolně. Při rozjezdu je po sešlápnutí plynu totiž spojka už připravená nadělovat moment oběma nápravám.

Nemusíte se bát ani situace, kdy budete mít zvednuté zadní kolo. Elektronika se o vše postará a točivý moment dopraví na kola zatížená. Nejsem žádným off-roadovým nadšencem, chraň bůh expertem, ale troufám si tvrdit, že i bez klasické redukce (šikovně nahrazené zmíněnou soustavou s CVT) tenhle vůz zvládne minimálně tolik, co řada SUV, ne-li víc. Oproti manuálu, u něhož musíte občas „nakrmit“ spojku, umožní i velmi jemné manévrování. Odolný systém pohonu všech kol limituje při jízdách v extrémních terénních podmínkách jen rozvor (2 745 milimetrů) a delší převisy karoserie. Světlá výška 200 milimetrů omezující není. Pokud někdo přesto žádá víc, Subaru mu jako náplast nabízí schopnější Forester.

Na polní cestě či výletech po lukách a hájích české vlasti se však rozhodně nezapotí. Outback tedy dává za uši v těchto ohledech i celé řadě větších SUV, které jsou nejen v terénu mnohdy bezzubé. V oblasti vnitřního prostoru také nenabízí méně a co víc - na klasické silnici nabídne nižší spotřebu. Proč tedy chtít nějaké kombi, které se jako teréňák obvykle jen tváří a v terénu jen naříká nebo SUV, s nímž se lidé bojí sjet ze silnice, když tu máme mazaný Outback přesně na polovině cesty? Na to zkusím odpovědět v úplném závěru. Pojďme na něj.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 53 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 69Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 54 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 70Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 55 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 74

Plynulost a pohoda, klidně v terénu

Subaru Outback je v konečném hodnocení velmi dobrou alternativou, a to jak ke kombiverzím střední třídy, tak k nafintěným „es-ú-véčkům“. Zároveň však může u některých alespoň částečně zastoupit off-road, poněvadž má velmi schopnou čtyřkolku. V jeho případě je tedy slovo crossover jednoznačně na místě. Kombinuje takřka vše, co po něm mohl kdy člověk vůbec chtít.

Pravdou zůstává, že zákazníci chtějí vše v jednom, ale žádají zároveň minimálně v Evropě také slušivého kabátku. A tady už Outback bohužel za převážnou většinou ostatních zcela zaostává. Příliš to není schopen vylepšit ani interiérem, třebaže si vás bude maximálně hýčkat pohodlím a prostorem. Na druhou stranu, nová generace se právě představuje v USA a vypadá, že by to mohla mistrně napravit.

Po stránce jízdních vlastností se trefí do noty těm, kteří žádají slušný výkon a dynamiku, rozumnou ovladatelnost a podvozek schopný žehlit vše, co mu přijde pod kola. K povaze pohodáře přispívá i novým tandemem CVT a turbodieselu, přičemž právě tahle kombinace v současné době usedla na můj pomyslný trůn modelové řady Outback (zejména kvůli přepracované převodovce). Proč by ho tedy neměl někdo chtít, odečteme-li design, strohou kabinu a těch pár drobností, z nichž každodenní život komplikuje jen minimum, obzvláště když víme, jak je spolehlivý?

Může za to možná ta cena. Za 989 tisíc v případě testovaného kusu pořídíte skutečně ledacos. A vzhledem k módě oplastovaných kombíků, které sice nezvládají v terénu tolik, ale vypadají mnohem lépe, má Outback život tak těžký, že si pro něj přijde zřejmě jen Subarista. Je to škoda, k lepším prodejům přitom stačilo tak málo... Třeba dřívější uvedení na trh.

Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 56 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 05Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 57 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 45Test Subaru Outback 2,0D Lineartronic: zCela Vhodný Tandem - 58 - Test Subaru Outback 20D Linear 2014 72

Cena

Základní cena vozu (Outback 2,5i/127 kW Active): 899 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (Outback 2,0D/110 kW 6MT Active): 919 000 Kč
Cena testovaného vozu (Outback 2,0D/110 kW Lineartronic Comfort): 989 000 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný plochý čtyřválec uložený vpředu podélně
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 3 600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 600-2 400 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT), symetrický pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,6 l
Mimo město: 5,6 l
Kombinovaná: 6,3 l
Objem palivové nádrže: 65 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 790 mm
Šířka: 1 820 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor náprav: 2 745 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 699/1 774 kg
Užitečná hmotnost: 431 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 526 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 726 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše