Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Subaru WRX STI Sedan: vítej zpátky
14.4.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
Impreza sice přišla o své jméno, konečně se ale vrátila s karoserií sedan a svým proslulým křídlem. Už bylo opravdu na čase.
Přehled kapitol
Najdou se i slabší místa
Do teď padala pouze slova chvály, takže nastal čas přijít také s nějakou tou kritikou. Z těch zásadnějších věcí nemůžu nezmínit chod převodovky. Svou přesností mě rozhodně nenadchla. Problémem jsou menší vůle a u testovaného kousku neustále zlobila pětka, která plynule nezapadla snad nikdy. Druhým mým zklamáním byly brzdy. Všude se píše o tom, jak jsou ostré a skvělé, má zkušenost je asi taková, že se na pedál musí dost dupnout. Obě tyto záležitosti ovšem mohou mít jednoduché a logické vysvětlení. Auto mělo v době testu už hodně přes deset tisíc najetých kilometrů a soudě podle opravovaného nárazníku také prodělalo nějakou tu ránu. Náročný provoz se dokáže na testovaných exemplářích pořádně podepsat, což platí dvojnásob pro modely typu WRX STI.
Ve spoustě médií padala kritika také na výši spotřeby, ostatně i v našem někdejším testu hatchbacku šlo o jeden z kritizovaných aspektů. Nedá se říci, že nový modelový rok nebo karoserie sedan přinesla v tomto směru zásadní změnu a spotřeba motoru je nadále všechno možné, jen ne adekvátní svému výkonu. A je adekvátní tím méně, čím více od motoru žádáte. Zatímco běžný přesun se spotřebou do 15 litrů zvládnout jde, rychlejší jízda znamená spotřebu alespoň 25 litrů na 100 km a pokud začnete okoušet možnosti tří set cválajících koní v režimu Sport Sharp, není problém prohnat motorem přes 40 litrů benzinu každých sto kilometrů. A Impreze, pardon WRX STI přitom tuze chutná palivo s 98 oktany...
Na druhou stranu, jednu plnou nádrž jsem dokázal „spálit“ se průměrnou spotřebou šestnáct litrů, přičemž jsem auto podle mého soudu vyloženě nešetřil, jen to chtělo trochu snahy. Otázkou ovšem zůstává, jestli vám zrovna takový způsob využití STI dlouhodobě dovolí. Snaha vozu vtáhnout vás „do hry“ je prakticky nekonečná.
Kolik za to? Málo
Subaru WRX STI hatchback začíná na částce 1 039 000 Kč, za legendární karoserii typu sedan si musíte připlatit v této cenové relaci už zanedbatelných 30 000 Kč. Kromě charakteristické koncepce získáte také například o pět kilometrů vyšší maximální rychlost (hatchback 250 km/h, sedan 255 km/h). Zajímavé je, že se mě během testu spousta lidí ptala na to, kolik vlastně „estéíčko“ stojí a očekávala odpověď oznamující cenu blížící se ke dvou milionům. Nic takového, když se podíváte, co si můžete pořídit za podobný obnos u jiných automobilek, zjistíte, že je cena lehce přes milion vlastně velice sympatická.
Ano, možná že nějaké to jedničkové nebo trojkové BMW s podobným výkonem také nabídne zajímavé svezení, jenže na suchém asfaltu a jakmile se jenom trochu zhorší adheze nebo kvalita povrchu, bude mít s STI velký problém. Potíž je snad jen v tom, že to, co ušetříte na pořizovací ceně jiného třísetkoňového auta, vydáte v případě STI dříve nebo později za benzin.
Jak nad tím tak přemýšlím, tenhle vůz je svět sám pro sebe, který aktuálně v podstatě nemá konkurenci. Jediným skutečným rivalem je už od pradávna Mitsubishi Lancer Evo, jeho aktuální provedení už ale svým charakterem přímo proti STI nemíří, je navíc dražší a o něco pomalejší (zrychlení 0-100 km/h + 0,2 s). Zmínit můžeme snad i velmi dobrý Focus RS, ale to je „pouze“ předokolka (navíc je také ve zrychlení 0-100 km/h pomalejší, +0,7 s oproti STI).
Subaru WRX STI modelového roku 2011 je především díky tužším stabilizátorům jízdně zase o kousek dál. Pokud patříte mezi opravdové řidičské gurmány, pak si troufám tvrdit, že nic lepšího v dané cenové relaci neseženete.
Základní cena vozu: 1 039 00 Kč (hatchback)
Cena testovaného vozu: 1 079 800 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový přeplňovaný čtyřválec typu boxer uložený vpředu podél
Objem: 2 457 ccm
Největší výkon: 221 kW (300 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 407 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: Šestistupňová ručně řazená převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,1 l
Mimo město: 8,4 l
Kombinovaná: 10,5 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 580 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 470 mm
Rozvor náprav: 2 625 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 580 - 1 615 kg
Užitečná hmotnost: 390 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 301 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 216 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB