Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Toyota GT 86: čas nejde vzít zpátky
19.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) GT 86 má na papíře všechno, co si dnes konzervativní příznivce sporťáků může přát. Jenže ve skutečnosti auto až takový zázrak není. Proč?
Přehled kapitol
K sežrání i k zatracení
Takže se mi nakonec tohle auto vrylo pod kůži? Ano, mně ano, jeho rozporuplné vnímání ve mně ale zůstává, a proto jsem se jej snažil ponechat i v toto testu - auto mi nedalo možnost udělat si na něj úplně jednoznačný názor. Za posledně zmíněných podmínek je GT 86 skutečně k sežrání, i přes své neduhy. Její základ tak dobrý, že se jej na limitu nepodařilo zničit ani modifikacemi pro evropský trh. To ale neznamená, že se jej nepodařilo zničit vůbec.
I to se bohužel do značné míry „podařilo” a na autě je to znát při každé obyčejnější jízdě. Navíc při takové ani nenabízí dostatek přirozené dynamiky, kterou budou mnozí pochopitelně očekávat. Vůz pak nutně působí dojmem, že jen obětujete všechny „běžné automobilové přednosti” pro nic, neboť své skutečné možnosti projeví GT 86 až v momentech, kam ji - troufnu si říci - přivede jen mizivé procento majitelů.
To všechno se pak odráží v pro mě obtížně pochopitelném zacílení auta na Starém kontinentu. Toyota jej dodává prakticky v jediné, vysoké výbavě za necelých 800 tisíc Kč a hraje si s ním tak nějaké komfortní nebo alespoň univerzální GT. Tím přitom není ani v nejmenším, je to takový malý „hardcore”, který byste dnes marně hledali třeba i u Ferrari. Mnohem větší smysl by mi vůz dával v „oholené” specifikaci za nějakých 500 až 600 tisíc Kč. Pak bych po něm snad zatoužil i já.
Mám ve výsledku pocit, že tohle auto se nachází ve špatný čas na špatném místě. Zrodit se před 10 nebo 15 lety, kdyby jeho motor, převodovka a další části nemusely být stiženy hlavně evropskými regulacemi, byla by z něj dnes po mém soudu legenda. Šlo by o perfektní sporťáček svého druhu. Takhle je z něj poněkud sešněrovaný sportovec, který se vzhledem ke svým známým nedokonalostem snaží zvýšit svou atraktivitu třeba luxusnější výbavou. Ta jej ale nikam neposouvá.
Vůz sám o sobě je důkazem toho, proč v posledních letech nikdo nic podobného nedělá, ani se o to nepokouší. Ne snad, že by o takové auto zákazníci nestáli (váš enormní zájem o GT 86/BRZ od prvních avíz dosvědčuje opak), ono se takové dokonale vyrobit nedá. Nikoli kvůli technickým limitům, ale kvůli existujícím regulacím, které sice perfektně naladěný atmosférický motor se skvěle poskládanou převodovkou nezakazují, s ohledem na konstrukci testů spotřeby jej ale zatěžují takovými pokutami, že by se stal neprodejný. Popř. je možné omezit přirozený potenciál této konstrukce tak, aby pokuty nebyly příliš vysoké. Pak je ale také po oné optimální funkci a ani to prodejnosti nepomůže. Právě tak podle mě skončila nová Toyota.
Na jednu stranu tak obdivuji ty, kteří se i přes daná omezení rozhodli touto cestou jít, na druhou ale nemohu pominout jistou marnost jejich počínání. GT 86 je prostě obrazem toho, že čas za dnešních okolností nelze vzít zpátky a rozumně nabízet a prodávat (nikoli vyrábět, to potíž není) tak „řidičské” auto jako v minulé či předminulé dekádě prostě nejde. Kolega v prvním testu označil GT 86 za krásnou ozvěnu minulosti, já bych dodal: je to vážně jen ozvěna. Přesto jde o řidičsky daleko nejzajímavější Toyotu, kterou jsem za posledních 10 let poznal. A i to má zřejmě pro značku s aktuální image výrobce nudných aut pro starší a pokročilé svou cenu.
Proč ho chtít?
Protože vám v relativně levném a stále ještě civilizovaném balení dovolí poznat, co to je skutečný automobilový „hardcore”. Za volantem si musíte všechno oddřít, slastí vám bude hlavně odměna za podrobení si této malé šelmy. Nečekejte samozřejmou rychlost, nečekejte lacinou dynamiku, pokud ale dokážete tohle auto přivézt k jeho limitům a jste připraveni používat jej hlavně v jejich blízkosti, zamilujete si ho.
Proč ho nechtít?
V jiném jízdním režimu než „vypadl mi mozek z hlavy” je prostě nezajímavé a nepřesvědčivé. Při obyčejném přesunu nenabízí jakkoli atraktivní jízdu a zejména ovladatelnost motoru je v takovém režimu za hranicí snesitelnosti. Dá se to snést, pokud při takové cestě míříte k oné extatické rychlé jízdě. Pokud byste GT 86 chtěli používat jen takto, zapomeňte na ni.
Cena
Základní cena vozu (GT 86 2,0 D4-S): 799 900 Kč
Cena testovaného provedení (GT 86 2,0 D4-S): 799 900 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosférický plochý čtyřválec uložený vpředu podélně nad přední nápravou
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 147 kW (200 k) při 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 205 Nm při 6 400 - 6 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 226 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,4 l
Mimo město: 6,4 l
Kombinovaná: 7,8 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 240 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 285 mm
Rozvor náprav: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 265 kg
Užitečná hmotnost: 405 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 243 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 5 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva