Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

14.6.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?

Rychlý jako ďas

Že Golf R zrychluje opravdu pozoruhodným způsobem jsem už zmínil, ale on nakonec není rychlý jen v přímce. I přes nemalých 1 550 kilogramů pohotovostní hmotnosti se dokáže velmi čile pohybovat také v zatáčkách a to prakticky v jakýchkoli rychlostech.

Může za to hlavně naladění podvozku, které je skutečně zvláštní. Golf R není to samozřejmě mrštné auto, jemuž se chce zatáčet, ono se mu naopak zprvu zatočit v podstatě nechce. Dáte si pár vlnek na otevřené silnici a budete mít pocit, že neochotně napadá na předek, jako by pod kapotou měl motor 3,0 TDI a ne dvoulitrový benzinový čtyřválec. Vlítnete do první série zatáček, samozřejmě s vypnutou stabilizací (tedy tak moc, jak ji vypnout lze) a on pořád naznačuje totéž. Pomalu si začínáte hledat vhodný strom k přeražení, když tu najednou jako by nad autem začala levitovat kouzelná víla a protáhla vás zatáčkou přesně tudy, kudy chcete a to rychlostí, která se najednou zdá být vzhledem k možnostem podvozku až zbytečně nízká.

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 35 - Test Volkswagen Golf R 29Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 36 - Test Volkswagen Golf R 31Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 37 - Test Volkswagen Golf R 37

Že už bych to před jízdou neměl hulit? Ale ono to tak čistě pocitově opravdu je. Podvozek Golfu je takový tvrdo-měkký - dost tvrdý na to, aby vám dal okusit alespoň ty větší nerovnosti českých silnic, zároveň ale není tak tvrdý, aby překypoval jistotou i při maximálně ostré jízdě. Když se k tomu přidá omezená přirozená „zatáčivost”, začne auto právě při takovém zacházení naznačovat zmíněné napadání na předek, které se ale v určitém momentě změní v docela jiný projev zřejmě změnou postavení kol zadní osy. Neumím to přesně vysvětlit, nikdy jsem nic takového nezažil. Není to ta lehce rozevlátá zadní náprava jako třeba u ostrých Fordů nebo konec konců v nedávno testovaném Mini Coupe JCW, kterou si prostě ubráním plynu nasměrujete kamsi napřed a auto se srovná, kam potřebujete. Tady nic takového dělat nemusíte, pořád zatáčkou jedete přibližně stejně, možná ji jen trochu utáhnete řízením a auto se do ní stejně začne ochotně pokládat v momentě, kdy si myslíte, že to vzdává.

Zprvu je to divné, ale zvyknete si na to. A když se s tím naučíte pracovat, najednou poznáte, co to je samozřejmá rychlost nevídaných výšin, v této třídě rozhodně. Auto se najednou i rychlostmi okolo 200 km/h začne nenuceně a jistě motat rychlými vlásenkami a od vás nechce skoro nic. Chybu nakonec nemůžete udělat, ani když si vezmete pravdou botu s podrážkou z cihel - pohon všech kol vám nedovolí tento svérázný podvozkový orchestr zásadně narušit. Je to všechno tak samozřejmé a rychlé, až nechcete věřit, že tachometr nepřehání alespoň o 50 km/h. Jako by auto jelo samo, ale v tom je nejen jisté kouzlo, ale také potíž.

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 38 - Test Volkswagen Golf R 47Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 39 - Test Volkswagen Golf R 49Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 40 - Test Volkswagen Golf R 50

Modrá skříňka, ze které vypadne rychlost

Vlastností Golfu R je totiž i to, že vám o tom, co a jak právě dělá, neřekne lautr nic. Skutečně vás nevtáhne do hry nijak a ničím.

Už rychlost maskuje na kompaktní třídu dost nevídaným způsobem. Nevím, čím to je, snad dobrým odhlučněním a vyšším posazem, ale když jsem s tímto autem ujel prvních pár desítek kilometrů, říkal jsem si, že ani rovně moc rychle nejede. On ten vcelku lineárně servírovaný výkon a k tomu maskování skutečné rychlosti... Jenže na tachometru bylo 220 km/h a to není zrovna málo.

Ze hry vás vynechává i sice dobře naposilované, ale jinak netečné řízení, brzdy první wolfsburgské jakosti, motor schovaný za turbem a elektronickým plynem, převodovka skrytá za voličem DSG a samozřejmě i pohon všech kol, který prostě přenáší koně na asfalt a nechává si to celé pro sebe. Ale to všechno mají i leckterá jiná auta, přesto z nich tento pocit nemáte. Golf R má ještě něco navíc, něco těžko identifikovatelného, co vás definitivně pasuje do role jednoho z pěti pasažérů.

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 41 - Test Volkswagen Golf R 40Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 42 - Test Volkswagen Golf R 41Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 43 - Test Volkswagen Golf R 42

Jezdit s tímto autem je opravdu zvláštní a když jsem s ním najel první stovky kilometrů, nemohl jsem to pochopit. Vždyť to přece není hot hatch, to není žádné R, je to prostě rychlé gétéčko a něco takového už VW dělá s o pár set tisíc menší cenovkou a o nižším výkonem. Pořád jsem hledal jsem nějaké tlačítko, kterým se to R zapne, kdy se něco změní a já nejenže pojedu rychle, ale budu také vědět, že jsem toho strůjcem.

Ne, něco takového Golf R nemá a neumí. Je nehorázně rychlý, ale takové výkony servíruje v balení chladném jako ocel. Je to pojízdná stráž Buckinghamského paláce, které můžete nad hlavou práskat bičem a přesto nehne brvou. Prostě jede, nebo nejede, to je všechno co si můžete vybrat, emoce si nechává na večerní promítání Titaniku. Je to krabička, do které zadáte vstupní parametry a vypadne z ní rychlá jízda. Bavit se jí pak budete jen tehdy, pokud si uvědomíte, že jste právě přejeli půlku republiky průměrnou rychlostí 150 km/h a po cestě jste si museli vyfénovat hlavu, aby vám z čela stekla námraza. Potit se není z čeho.

Nejprve jsem nad Golfem R z tohoto důvodu lámal hůl, ale je to nutně špatné? Nepředpokládám, že by ve Volkswagenu takové auto udělali náhodou, oni ho takové museli chtít. A je svým způsobem výjimečné, něco takového v jiném 270koňovém hatchbacku nezažijete a leckdo v tom můžete spatřovat jisté kouzlo.

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 44 - Test Volkswagen Golf R 43Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 45 - Test Volkswagen Golf R 44Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 46 - Test Volkswagen Golf R 45

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše