Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

14.6.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tomuhle autu budete říkat hot hatch jen pokud si v létě omylem pustíte vyhřívání sedadel. Ale znamená to, že je špatné?

Profesionální vrah rekordních časů

V mých očekáváních od jízdy s Golfem R jsem se zkrátka přepočítal. Doufal jsem v auto, které bude alespoň tak ostré jako Scirocco R, jemuž bude přidán pohon všech kol ne jako nějaká „bezpečností pojistka”, ale jako prostředek vedoucí k ostřejšímu naladění motoru, jenž si nemusí příliš lámat hlavu s tím, jestli bude přetěžovat přední kolečka, nebo nikoli. Tomu ostatně napovídal i fakt, že Scirocco R a Golf R nemají stejný motor.

Takový Golf R by mi dával smysl a zamířil by úplně jiným směrem než GTI, ale VW tuto cestu nezvolil. Naladění auta podřídil spíše jakési obecnější líbivosti a zatímco Scirocco R nechává coby vyhraněnější volbu, Golf R je podobně rychlé auto skoro pro každého. Tomu odpovídá naladění prakticky všech jeho částí, které vás především ponechává v roli pasažéra sakra rychlého GT, nikoli pilota bouřlivého hot hatche.

Osobně mě na tom zaráží hlavně fakt, že ve výsledku jde o takové rychlejší GTI s pohonem všech kol a to se mi zdá dost málo na to, aby to VW přitáhlo další zákazníky. Ale snad ve Wolfsburgu vědí, co dělají, konec konců, u samotného technického pojetí vozu to platí bezezbytku - o jeho charakteru si mohu myslet kde co, faktem ale je, že ryze racionálně funguje na jedničku a snad mě až překvapuje, že tu náročnou, velmi rychlou jízdu zvládá skoro bez zadýchání.

Jinou otázkou, na kterou nenacházím jednoznačnou odpověď, je, jestli chování Golfu R směrem k řidiči vnímat jako nemístnou nudu a naprosté nepochopení toho, co má předvádět skoro třistakoňový kompakt, nebo svým způsobem okouzlující charakter profesionálního vraha, který odstřelí další rekordní čas na stopkách a ani přitom nehne brvou. A když něco řekne, tak leda: „Já se vrátím.”

Můj šálek kávy to není, ale nebudu vám mít ani trochu za zlé, pokud přiznáte, že váš ano. Konec konců, ne každý se nutně musí chtít za volantem třeba i takového auta bavit...

Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 47 - Test Volkswagen Golf R 07Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 48 - Test Volkswagen Golf R 54Test Volkswagen Golf R: chladný jako ocel - 49 - Test Volkswagen Golf R 87

Proč ho chtít?

Na trhu neexistuje jiné auto, které by tak chladně servírovalo takovou dynamiku. K tomu je třeba říci, že svůj výkon zvládá dosti samozřejmě a coby továrna na sériovou výrobu rychlých přesunů ve své třídě těžko najde konkurenci.

Proč ho nechtít?

Protože jinak než podle stopek nemáte šanci poznat, jak rychlé auto máte v rukou, natož abyste si onu rychlost užili. Pokud ve slovech hot hatch, zejména v tom prvním, spatřujete záruku zábavy, pak tohle je jednoznačně cold hatch - jde tu o rychlost, ne o zábavu.

Cena

Základní cena vozu (Golf 1,2 TSI 63 kW Comfort Edition): 329 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Golf R): 959 900 Kč
Cena vozu v testovaném provedení (Golf R DSG + příplatková výbava): 1 056 100 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem plněný řadový čtyřválec vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 984 ccm
Největší výkon: 199 kW (270 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 2 500 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: šestistupňová automatická převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,2 l
Mimo město: 6,8 l
Kombinovaná: 8,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 212 mm
Šířka: 1 779 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor náprav: 2 575 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 541 kg
Užitečná hmotnost: 559 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 275 l
Maximální zavazadlového prostoru: 1 230 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.