Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec
12.3.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Nový Golf nám již dokázal, že je povedeným vozem, schopným uspokojit široké spektrum choutek každého řidiče. Jaký ale je v kombinaci s vznětovým agregátem 2,0 TDI a automatickou převodovkou DSG? To se pokusíme zjistit v našem dnešním testu.
Přehled kapitol
Klasika s common railem
Vůz byl poháněn vznětovým agregátem o objemu 2,0 l s celkovým výkonem 103 kW (140 koní) a točivým momentem 320 N.m, který je dostupný od 1750 ot./min. Vypadá to dieselovou klasiku, známou z celé řady koncernových vozů, ale něco je u Golfu VI přece jen jinak - vstřikování paliva přímo do válců zajišťuje nejnovější generace systému common rail. Jemné rozprášení nafty umožňuje vstřikovací tlak až 180 MPa díky speciálním vstřikovacím tryskám s osmi otvory.
Výsledkem je tišší a kultivovanější chod motoru, pokud ale očekáváte zásadní změnu proti starším hřmotným 2,0 TDI, zklameme vás. Na špičku mezi relativně tichými diesely, motory HDI a jejich klony, hledí i inovovaný 2,0 TDI s odstupem a s benzinovým motorem si jej nespletete ani se sluchátky na uších. Přesto je třeba uznat, že sázka na common rail je správnou cestou a motor je rozhodně tišší a klidnější než kdy dříve.
Průběh výkonu je klasické dieselové nic-zátah-nic, s tím u jednoturbového dieselu nenadělá nic ani ten nejlepší motorář, přesto jsou přechody mezi první a poslední fází relativně pozvolné, i když o tom, že by zcela zmizely typické dieselové kopance, nelze hovořit.
Pozdější odezva na plynový pedál není u motoru 2,0 TDI nijak enormní, zde je ovšem umocněna automatem DSG, který sice řadí velice rychle, s turbem ale nepracuje tak, jak by s ním uměl pracovat zkušený řidič, který je schopen prací s plynem i spojkou eliminovat rázovité zastavení turbomdmychadla v určitých situacích.
Zvuk motoru není žádnou libou písní, díky naladění výfuku ale dokáže nabídnout, i přes to, že je naftový, zajímavý zvuk při agresivnější akceleraci.
Omezená univerzalita
V prvním testu šestkového Golfu s motorem 1,4 TSI jsme se takřka rozplývali nad jeho univerzalitou. Vůz dokázal být pohodlným a tichým společníkem na dlouhé cesty, rodinným vozem zvládající pražský provoz a byl schopen nabídnout i zábavné svezení na klikatých okreskách. Testovaná verze Highline TDI DSG se sportovním podvozkem ale už taková není, její vlastnosti jsou posunuty k jednomu z pomyslných extrémů. Jakému? Nepředbíhejte, hned na to přijdeme.
Charakter vozu v prvé řadě předurčuje způsob přenosu hnací síly na přední kola. O ten se stará již zmiňovaná samočinná dvouspojková šestirychlostní převodovka DSG s automatickými režim D a S i možností řazení páčkami pod volantem.
O převodovce DSG bychom mohli napsat zvláštní test. Pokud ale krátce shrneme její vlastnosti, jde o automat, který díky dvěma víceméně klasickým spojkám (nemá tedy hydrodynamický měnič momentu) dokáže nabídnout velmi rychlé řazení, které přitom zůstává dosti komfortním. Přesto ale zůstává kdesi na půli cesty mezi automatem a sekvencí - oproti automatu není tak komfortní (zejména rozjezdy ji příliš nejdou) a proti sekvenční převodovce není tak rychlá především v náročnějších jízdních režimech, kdy sekvence prostě okamžitě přeřadí kamkoli, zatímco DSG to jde rychle jen na jednu stranu - na tu, na kterou má druhá spojka připravena druhý rychlostní stupeň. Pokud zvolíte opačný směr, než převodovka čeká, přeřazení není ani rychlé, natož pak pohodlné.
Charakter vozu je pak posunut podobným směrem - Golf s ní zůstává kdesi na cestě mezi svou komfortní přirozeností a samozřejmě nedosažitelnou skutečnou sportovností.
Pokud se vrátíme k samotné převodovce DSG, ta je v režimu D vhodná především pro klidnou jízdu například po městě, či pokud máte zájem dosáhnout rozumných hodnot spotřeby. Řazení je s ní bez výjimek komfortní a přiměřeně rychlé, pouze rozjezdy jsou například v kolonách někdy nepříjemně trhavé. Po přepnutí do režim označeného písmenem S, popř. do režimu manuálního řazení, nabídne znatelně větší porci vzrušení a zábavy. Z usedlého konzervativce se změnou režimu stává aktivní sportovec s extremní chutí polykat kilometry stejně rychle jako naftové palivo. Zvládá tak i velmi dynamickou jízdu a před nazváním vozu sporotvním vás zastaví teprve již naznačené zjištění, že převodovka DSG nezvládne kvalitně „uřadit” technickou trať - pokud se pod plným plynem řítíte na kratší rovince k zatáčce na čtyřku, převodovka má připraven stupeň číslo pět. Jenže ouha, vy po krátkém brzdění potřebujete trojku a rychlé řazení to tam a šance na opravdu efektivní sportovní jízdu u nuly, převodovka zařadí potřebný stupeň příliš pozdě.
Sportovní prožitky ovšem nezajistí pouze převodovka. Markantní změna může nastat i stiskem jiného z tlačítek. Vůz totiž disponoval variabilním podvozkem DCC, který nabízí volitelné režimy Comfort, Normal a Sport. Speciálně mezi prvním a posledním režimem je nejvíce znatelná změna chování. Takže v režimu sport, blikající značkou vypnuté kontroly trakce a převodovkou v režimu S můžou začít opravdové silniční orgie, generující dostatek vzrušení pro vyžehlení každé další zatáčky. Nutno ale podotknout, že k zmiňovaným pocitům výrazně pomohla i sada litých kol o velikosti 18“ palců obutých na nízkoprofilových pneumatikách.
Ty značně podporují jistotu v zatáčkách a komunikativnost volantu (jinak velmi nekomunikativního řízení), ale kolik pocitů přidávají při sportovní jízdě, dvojnásobkem ztrácejí na komfortu ve městech a to i v případě volby režimu podvozku na Normal a dokonce i Komfort. Připočítáme li k tomu větší hmotnost těžšího dieselového motoru na přední nápravě, stačí už jen pár příčných prahů nebo rovnou průjezd Starým městem Pražským a sportovní nálada je rázem pryč.
Následným pohledem na ukazatel spotřeby začínám propadat mírné depresi, která roste při pomyšlení na porci stabilního nadšení, kterou mi po celou dobu testu dodával benzínový model v takřka základní výbavě. Průměrná spotřeba při ostřejším ježdění činila 13,6 l a jde pravdu o číslo průměrné, nikoli maximální, které zahrnuje městský i venkovní provoz. Při volnější jízdě sice průměrná spotřeba klesá až k pěti litrům na sto kilometrů, za celý test ovšem dosáhla hodnoty 9,4 litru, což i přes ne zcela standardní využití (na druhou stranu šlo o využití takové, ke kterému vůz sám svým naladěním svádí) není na dieselový motor zrovna málo - sám výrobce uvádí u DSG spotřebu v průměru o 10 procent vyšší než u manuálu. A tak slabší verze TSI s manuální převodovkou nabízela jen o málo horší dynamiku za paradoxně nižší spotřeby...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva