Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec

Nový Golf nám již dokázal, že je povedeným vozem, schopným uspokojit široké spektrum choutek každého řidiče. Jaký ale je v kombinaci s vznětovým agregátem 2,0 TDI a automatickou převodovkou DSG? To se pokusíme zjistit v našem dnešním testu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec

12.3.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek

Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový Golf nám již dokázal, že je povedeným vozem, schopným uspokojit široké spektrum choutek každého řidiče. Jaký ale je v kombinaci s vznětovým agregátem 2,0 TDI a automatickou převodovkou DSG? To se pokusíme zjistit v našem dnešním testu.

Klasika s common railem

Vůz byl poháněn vznětovým agregátem o objemu 2,0 l s celkovým výkonem 103 kW (140 koní) a točivým momentem 320 N.m, který je dostupný od 1750 ot./min. Vypadá to dieselovou klasiku, známou z celé řady koncernových vozů, ale něco je u Golfu VI přece jen jinak - vstřikování paliva přímo do válců zajišťuje nejnovější generace systému common rail. Jemné rozprášení nafty umožňuje vstřikovací tlak až 180 MPa díky speciálním vstřikovacím tryskám s osmi otvory.

Výsledkem je tišší a kultivovanější chod motoru, pokud ale očekáváte zásadní změnu proti starším hřmotným 2,0 TDI, zklameme vás. Na špičku mezi relativně tichými diesely, motory HDI a jejich klony, hledí i inovovaný 2,0 TDI s odstupem a s benzinovým motorem si jej nespletete ani se sluchátky na uších. Přesto je třeba uznat, že sázka na common rail je správnou cestou a motor je rozhodně tišší a klidnější než kdy dříve.

Průběh výkonu je klasické dieselové nic-zátah-nic, s tím u jednoturbového dieselu nenadělá nic ani ten nejlepší motorář, přesto jsou přechody mezi první a poslední fází relativně pozvolné, i když o tom, že by zcela zmizely typické dieselové kopance, nelze hovořit.

Pozdější odezva na plynový pedál není u motoru 2,0 TDI nijak enormní, zde je ovšem umocněna automatem DSG, který sice řadí velice rychle, s turbem ale nepracuje tak, jak by s ním uměl pracovat zkušený řidič, který je schopen prací s plynem i spojkou eliminovat rázovité zastavení turbomdmychadla v určitých situacích.

Zvuk motoru není žádnou libou písní, díky naladění výfuku ale dokáže nabídnout, i přes to, že je naftový, zajímavý zvuk při agresivnější akceleraci.

Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec - 15 - golf6_4

Omezená univerzalita

V prvním testu šestkového Golfu s motorem 1,4 TSI jsme se takřka rozplývali nad jeho univerzalitou. Vůz dokázal být pohodlným a tichým společníkem na dlouhé cesty, rodinným vozem zvládající pražský provoz a byl schopen nabídnout i zábavné svezení na klikatých okreskách. Testovaná verze Highline TDI DSG se sportovním podvozkem ale už taková není, její vlastnosti jsou posunuty k jednomu z pomyslných extrémů. Jakému? Nepředbíhejte, hned na to přijdeme.

Charakter vozu v prvé řadě předurčuje způsob přenosu hnací síly na přední kola. O ten se stará již zmiňovaná samočinná dvouspojková šestirychlostní převodovka DSG s automatickými režim D a S i možností řazení páčkami pod volantem.

O převodovce DSG bychom mohli napsat zvláštní test. Pokud ale krátce shrneme její vlastnosti, jde o automat, který díky dvěma víceméně klasickým spojkám (nemá tedy hydrodynamický měnič momentu) dokáže nabídnout velmi rychlé řazení, které přitom zůstává dosti komfortním. Přesto ale zůstává kdesi na půli cesty mezi automatem a sekvencí - oproti automatu není tak komfortní (zejména rozjezdy ji příliš nejdou) a proti sekvenční převodovce není tak rychlá především v náročnějších jízdních režimech, kdy sekvence prostě okamžitě přeřadí kamkoli, zatímco DSG to jde rychle jen na jednu stranu - na tu, na kterou má druhá spojka připravena druhý rychlostní stupeň. Pokud zvolíte opačný směr, než převodovka čeká, přeřazení není ani rychlé, natož pak pohodlné.

Charakter vozu je pak posunut podobným směrem - Golf s ní zůstává kdesi na cestě mezi svou komfortní přirozeností a samozřejmě nedosažitelnou skutečnou sportovností.

Pokud se vrátíme k samotné převodovce DSG, ta je v režimu D vhodná především pro klidnou jízdu například po městě, či pokud máte zájem dosáhnout rozumných hodnot spotřeby. Řazení je s ní bez výjimek komfortní a přiměřeně rychlé, pouze rozjezdy jsou například v kolonách někdy nepříjemně trhavé. Po přepnutí do režim označeného písmenem S, popř. do režimu manuálního řazení, nabídne znatelně větší porci vzrušení a zábavy. Z usedlého konzervativce se změnou režimu stává aktivní sportovec s extremní chutí polykat kilometry stejně rychle jako naftové palivo. Zvládá tak i velmi dynamickou jízdu a před nazváním vozu sporotvním vás zastaví teprve již naznačené zjištění, že převodovka DSG nezvládne kvalitně „uřadit” technickou trať - pokud se pod plným plynem řítíte na kratší rovince k zatáčce na čtyřku, převodovka má připraven stupeň číslo pět. Jenže ouha, vy po krátkém brzdění potřebujete trojku a rychlé řazení to tam a šance na opravdu efektivní sportovní jízdu u nuly, převodovka zařadí potřebný stupeň příliš pozdě.

Sportovní prožitky ovšem nezajistí pouze převodovka. Markantní změna může nastat i stiskem jiného z tlačítek. Vůz totiž disponoval variabilním podvozkem DCC, který nabízí volitelné režimy Comfort, Normal a Sport. Speciálně mezi prvním a posledním režimem je nejvíce znatelná změna chování. Takže v režimu sport, blikající značkou vypnuté kontroly trakce a převodovkou v režimu S můžou začít opravdové silniční orgie, generující dostatek vzrušení pro vyžehlení každé další zatáčky. Nutno ale podotknout, že k zmiňovaným pocitům výrazně pomohla i sada litých kol o velikosti 18“ palců obutých na nízkoprofilových pneumatikách.

Ty značně podporují jistotu v zatáčkách a komunikativnost volantu (jinak velmi nekomunikativního řízení), ale kolik pocitů přidávají při sportovní jízdě, dvojnásobkem ztrácejí na komfortu ve městech a to i v případě volby režimu podvozku na Normal a dokonce i Komfort. Připočítáme li k tomu větší hmotnost těžšího dieselového motoru na přední nápravě, stačí už jen pár příčných prahů nebo rovnou průjezd Starým městem Pražským a sportovní nálada je rázem pryč.

Následným pohledem na ukazatel spotřeby začínám propadat mírné depresi, která roste při pomyšlení na porci stabilního nadšení, kterou mi po celou dobu testu dodával benzínový model v takřka základní výbavě. Průměrná spotřeba při ostřejším ježdění činila 13,6 l a jde pravdu o číslo průměrné, nikoli maximální, které zahrnuje městský i venkovní provoz. Při volnější jízdě sice průměrná spotřeba klesá až k pěti litrům na sto kilometrů, za celý test ovšem dosáhla hodnoty 9,4 litru, což i přes ne zcela standardní využití (na druhou stranu šlo o využití takové, ke kterému vůz sám svým naladěním svádí) není na dieselový motor zrovna málo - sám výrobce uvádí u DSG spotřebu v průměru o 10 procent vyšší než u manuálu. A tak slabší verze TSI s manuální převodovkou nabízela jen o málo horší dynamiku za paradoxně nižší spotřeby...

Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec - 16 - golf6_tdi_dsg_2009_12Test Volkswagen Golf VI 2,0 TDI DSG: dieselový sportovec - 17 - golf6_tdi_dsg_2009_11

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.