Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne

(+ videa) Nový Golf GTI je rychlý. S ubíhajícími kilometry se z něj však stává ordinérní, až emocí zbavený stroj. Je to tak správně?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne

21.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nový Golf GTI je rychlý. S ubíhajícími kilometry se z něj však stává ordinérní, až emocí zbavený stroj. Je to tak správně?

Cesta k nadšenějšímu GTI za těch 26 tisíc stojí

Standardní GTI není žádná láce, byť v porovnání s klasičtějšími verzemi Golfu se v poměru cena/výkon stále řadí k těm levnějším a platí to i pro samotnou třídu GTI. Třídveřové provedení se nabízí v základu za 617 900 Kč, což je sice méně než za Octavii RS (629 900 Kč), ale jak asi znáte cenovou politiku Volkswagenu a celého velkého koncernu, bez příplatkové výbavy jen tak lehce neodjedete a pokud ano, pak se budete tlouct do čela a říkat si proč.

Přihoďte si další pár dveří a připlatíte 28 tisíc, dále nezbytné bi-xenony a užitečný zimní paket s vyhříváním sedadel. Rozdíl je nakonec pryč, ba co víc - GTI je při srovnatelné výbavě rázem o nějakých 70 tisíc výše než domácí RS. Chtějte DSG a vyhodíte zcela zbytečně dalších šedesát tisíc korun. Mám ještě pokračovat? Raději ne. Ještě jednu radu pro zájemce, co už si začali hrát s konfigurátorem. Na automatickou skříň DSG se raději vykašlete a ušetřené peníze investujte do varianty Performance a adaptivního podvozku DCC. Už zaznělo, že nová silnější verze za 26 tisíc přihodí přidá minimálně výkonnější brzdy a na přední nápravu vskutku šikovného vymítače nedotáčivosti.

Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 55 - Test VW Golf VII GTI Performance 125Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 56 - Test VW Golf VII GTI Performance 129Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 57 - Test VW Golf VII GTI Performance 130

Poněkud chladný hatch

Takže jízdně skvělé auto s vynikajícím interiérem, stále tradičním designem a jen špatně zvolenou převodovkou? Rozhodně ne. GTI je jako celek lepší a daleko důmyslněji sladěný komplet než třeba o půl milionu dražší Mercedes A 45 AMG, ale řidičské orgie jako v Méganu RS, z něhož po svezení neusnete, divokost Focusu RS, která z něj čišela na několika kilometrů, či zábavnou neposlušnost Mazdy 3 MPS v GTI prostě nezažijete. Přesto tu od každého něco je - nejblíže je charakterem v současné době asi Focus ST, který se vydal podobnou cestou jako Golf, a Octavia RS, se kterou bychom Golf podle mnohých neměli srovnávat. Jenže ta se nám dostala do rukou ve specifikacích blízkých základu, s nimiž je na jednu stranu méně ambiciózní, na druhou stanu řidičsky více uspokojivá, rychlejší, přesnější i více čitelná. Navíc ji s odlišnou karoserií, větším množstvím vnitřního prostoru a minimálním historickým odkazem nemáte tendenci vnímat jako konkurenta ostrých hatchbacků.

Jenže Golf je hatchback, GTI a ještě Performance, přesto za jeho volantem nic zázračného nezažijete. Oproti RS přidává leccos navíc, výsledkem ale „něco víc” není, alespoň ne z pohledu aktivního řidiče. Zábavu kouzelně nedokonalého šestiválcového modelu R32 ani charakter narozeninového Edition 35 nenabídne. Je to spíše něco jako další pokračování minulé generace ledově chladného Golfu R. Umí se chovat jako normální a dost možná nejdotaženější verze Golfu. Jen se nějak nemůžu zbavit dojmu, že by lepší označení bylo 2,0 TSI Sport či něco takového.

GTI není traťovým přeborníkem ani emotivním vozem, proto mi ani nezapadá do kategorie hot hatchů, kterou vlastně sám kdysi založil. Novinka je v testované specifikaci spíše králem sterility, která dělá všechno dobře, ale zůstává i při odvádění maxima zcela chladná, prostá emocí. Na každý den se GTI hodí pro všechny typy a délky cesty, pro jednoho i čtyři lidi, jenomže ten nablblý úsměv ani adrenalin v jeho repertoáru budete hledat marně. Hot hatch? Ani náhodou, nejlepší Golf na každodenní ježdění, s nímž můžete být v případě potřeby hodně rychlí - jedině to.

GTI se už zkrátka dávno přestalo honit za nejrychlejšími časy. Spíše naložilo rodinu a do navigace zadalo zalidněná nákupní střediska. Že by tedy GTI nakonec bylo zakladatelem nové skupiny vozů pojmenované nejvýstižněji cold hatch? Kdybych měl udělit nějaké známkování, pak by GTI Performance s DSG dostalo maximálně čtyři z pěti. Věřím, že se pro svůj charakter a vytříbenost bude líbit mnohým, mám pro to pochopení, jen už mi to v součtu tak nějak nevoní - lepšího představení se v mnoha ohledech dočkáte od skromnějších specifikací...

Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 58 - Test VW Golf VII GTI Performance 001Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 59 - Test VW Golf VII GTI Performance 047Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne - 60 - Test VW Golf VII GTI Performance 135

Cena

Základní cena vozu (Golf 1,2 TSI/63 kW Trendline): 353 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Golf GTI 2,0 TSI/162 kW 3D): 617 900 Kč
Cena testovaného vozu (Golf GTI 2,0 TSI Performance DSG 5D + příplatková výbava): 982 000 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 984 ccm
Největší výkon: 169 kW (230 k) při 4 700-6 200 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 500-4 600 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová automatická dvouspojková převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 248 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,1 l
Mimo město: 5,4 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 268 mm
Šířka: 1 790 mm
Výška: 1 442 mm
Rozvor náprav: 2 631 mm
Pohotovostní hmotnost (EU/DIN): 1 477/1 402 kg
Užitečná hmotnost: 543 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1270 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.