Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý

Manažerská ikona vloni na podzim změnila označení z B6 na B7. Udrží si svoje výsostné postavení i v dalším výrobním cyklu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý

17.3.2011 | Michal Borský | Přidat příspěvek

Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Manažerská ikona vloni na podzim změnila označení z B6 na B7. Udrží si svoje výsostné postavení i v dalším výrobním cyklu?

Chladnokrevná vyváženost

Nedílnou součástí naditého balíčku jistot, jimiž Passat disponuje, jsou velmi solidní jízdní vlastnosti. Člověk znuděný zevnějškem či motorem by logicky očekával něco podobného i při projíždění zatáček, realita ale vůbec není tak bezpohlavní, jak by se mohlo zdát.

V otázce konstrukce podvozkových partií se přirozeně neodehrála žádná revoluce, takže je tu stále klasika ve složení McPherson vpředu a poměrně komplikovaná víceprvková náprava vzadu. Tahle letitá konfigurace ale v případě Passatu zraje jako víno a troufám si říct, že Mondeo má v otázce vyváženosti jízdních vlastností hodně zdatného konkurenta. Wolfsburský výrobek je ze všech relevantních konkurentů ve střední třídě pravděpodobně nejměkčí, kupodivu se to ale nikterak negativně nepodepisuje na jistotě chování v technických partiích. Říct, že se Passat (a kor ve verzi Variant) vrhá s chutí do zákrut, by byl hodně silný Schnaps, rozhodně to ale není žádné neohebné monstrum, které by nezvládlo nic akčnějšího než táhlý výjezd z dálnice.

Je pochopitelné, že právě na autostrádě se s manažerským snem budete cítit nejlépe. Odizolování od dění za okny je takřka bezchybné a až vás náhodou zastaví kolegové se stejným autem, leč v úředním stejnokroji, nebudete se stačit divit, kolik že jste to vlastně jeli. Jen ten motor by to chtělo silnější. Výměna rychlostní komunikace za zatáčkovitou pasáž silnice s řídkým provozem sice nepřinese žádné elektrizující adrenalinové zážitky, ale ani ona suverénní chladnokrevnost s jakou si zde bude Passat počínat, není k zahození. Volkswagen dost možná opustí oblouk o fous dříve než Ford nebo Opel, do té doby se ale chová zcela klidně a když přijde jeho čas, nemá komplexy přiznat, že už si bude muset jít odskočit. Učiní tak zavčasu a velmi nezáludně. Docela se mi líbilo naladění ESP - když už nejde zcela vypnout (vypnout jde pouze protiprokluz), zasahuje skutečně až skoro na limitu a na výsost elegantně.

Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 25 - VW_Passat_Bluemotion05Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 26 - VW_Passat_Bluemotion06Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 27 - VW_Passat_Bluemotion17

Komfortnímu naladění auta odpovídá jeho řízení. Mnohokrát zmiňovaný fakt jeho odtažitosti má nepochybně svoje reálné opodstatnění a je pravda, že spíš než od Volkswagenu se vám zpětné vazby dostane od úředníka státní správy, po kterém něco chcete. Jenže spočítejte mi běžná auta, která by na tom dnes byla výrazně jinak. To není alibismus, to je smutný fakt. U korábu, jakým je Variant se mi naopak celkem zamlouval rozšafný dlouhý převod a především velká přesnost řízení - člověk sice neví, co dělají kola, vůz ale zpravidla zacílí tam, kam je ctěná libost.

Velkým a troufám si říct, že i bezkonkurenčním plusem Passatu je jeho chování na „specifických českých vozovkách“. Sebevětší nerovnosti polyká s grácií a místy jen jakoby omluvně drncne na znamení, že se přeci jen nevznášíte ve vzduchoprázdnu. Když jsem hovořil o jistotě v zatáčkách, zapomněl jsem zmínit jeden potěšující fakt a to, že Passatu není proti srsti ani jejich horší povrch a takové věci jako odskakování zádě nebo tvrdé rázy od kol jsou mu naprosto cizí. Na hrbolaté okresce se kombík decentně pohupuje, z jeho chování je přitom cítit, že podvozek zná dobře mez, po kterou si tuto pohodovou velkorysost může dovolit. Oproti dřívějšku jsem zaznamenal příjemný progres v otázce ovládání brzd. Setsakramentsky dobře účinné byly už u B6, nyní ale konečně přibyla taky schopnost citlivého dávkování. Nemusíte si už tedy třikrát rozbít hlavu o sklo, jak tomu s nadsázkou bývalo při zvykání si na pověstné jedovky.

Nový možná není, ale špatný také ne

Poslední upgrade Passatu dal poměrně rozumně vale nejistým revolučním změnám a vsadil na systematické piplání osvědčených řešení. V důvěrně známé siluetě karoserie se tak shledáte s bezvadně funkčním, ač neosobním interiérem a na zádi budou zářit mýtická písmenka TDI. Právě nabídka dieselových motorů ale představuje citelný handicap Passatu oproti konkurenci. Zkoušený motor sice většinu firemních flotil uspokojí, nepříjemnou pravdou je však absence objemnějšího sourozence.

Zcela uspokojivě se jeví jízdní vlastnosti, které hlavně v českých podmínkách potěší svojí vyvážeností a příkladným důrazem na komfort odpružení bez ztráty jistoty ve vysokých rychlostech - Superb se má co učit. Výjimečná byla taky akustická pohoda na palubě daná vylepšením už tak dobré hlukové izolace.

Tak jako tak ovšem platí, že v žádném z popisovaných pozitiv Passat nepřevyšuje konkurenci způsobem přímo úměrným jeho ikonickému zbožnování, ba naopak. Na silnici je přeci jen o něco horší než Ford, má menší kufr než Superb a nevypadá tak zajímavě jako Insignia, C5 nebo Accord. Po technické stránce prostě lepší průměr, nic více, nic méně, na druhou stranu si ale oproti nim odpouští i větší nedostatky. V očích tuzemských motoristů dělá z Passata něčím „víc“ především jeho obratně získaná aureola úspěchu a sebevědomí. V tabulkách (vyjma ceníků) jí nevyčtete, stačí se ale porozhlédnout na závistivé pohledy kolemjedoucích a pochopíte.

Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 28 - VW_Passat_Bluemotion18Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 29 - VW_Passat_Bluemotion21Test VW Passat Variant B7 2,0 TDI: univerzální voják, díl sedmý - 30 - VW_Passat_Bluemotion26

Základní cena testované verze: 675 800 Kč
Cena testovaného vozu: 746 000 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 968 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 4 200 ot./min
Největší točivý moment: 320 Nm při 1 750-2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,6 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 4,6 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 771 mm
Šířka: 1 820
Výška: 1 516 mm
Rozvor náprav: 2 712 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 571 kg
Užitečná hmotnost: 609 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 603 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 731 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.