BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

(+ video) Herbert Hartge a jeho kolegové nás chtějí přesvědčit, že za 300 koní šestiválcového motoru 35i si u nového BMW 3 není třeba připlácet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

10.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Herbert Hartge a jeho kolegové nás chtějí přesvědčit, že za 300 koní šestiválcového motoru 35i si u nového BMW 3 není třeba připlácet.

Hartge je jedním z nejznámějších úpravců BMW vůbec. V poslední době jsme psali třeba o jím vyladěné řadě 1 F20, pořádně nadopované X3 hrající si na dieselové M nebo čtyřistakoňovém 1 M Coupe. To jsou všechno jistě zajímavé věci, nejprodávanějším modelem BMW je ale trojková řada a u ní bude jednou z žádaných motorizací dvoulitrové benzinové turbo 28i. A právě té se nejnověji podívali Beckingenu na zoubek.

Už nějaký čas nabízí pro tento vůz rozličné optické doplňky, ty ale pro dnešek přeskočíme a podíváme se pouze na nejnovější technickou modifikaci. Ta se totiž, podobně jako v případě dřívějšího ladění motoru N20 od Kellenerse snaží dostat z motoru 28i výkon tak velký, že už bude schopen konkurovat i silnějšímu 35i, zvláště když hmotnost vozu je o něco nižší.

Pouze úpravou řídícího software se Hartgemu podařilo vykřesat z dvoulitrového turba slušných 45 koní navíc a výchozí stádo 245 hřebců tak rozšířit až na 290 koní, které se pasou kdesi okolo 5 100 otáček za minutu. Posunulo se také maximum točivého momentu z 350 na 415 Nm, které je posazeno do 2 700 ot./min.

Kompletní křivky průběhu výkonu před a po úpravě si můžete prohlédnout na přiloženém obrázku, známa je změna dynamiky. Bohužel je naznačena klasickým hartgeovským způsobem - podivnou hodnotou akcelerace z 80 na 180 km/h. Těžko říci, jak moc je výsledné číslo 12,17 sekundy dobré, neboť tuto akceleraci snad měří jen u pana H. H., každopádně je o čtyři sekundy lepší než u sériové verze. A to je dost velký rozdíl. Ten je nakonec patrný i z přiloženého prezentačního videa úpravy.

Maximální rychlost zůstává bohužel v rukou omezovače na 250 km/h, to je trochu smutné. Na spotřebu paliva prý nemá úprava vliv, konec konců, motor je stejný a spotřeba se měří v režimu, kdy výkonu spotřebováváte v případě verzí beztak jen zlomek.

Jestli tato změna udělá z 328i něco jako 335i je bez vlastní zkušenosti obtížné říci, pokud si ale přečtete naše testy nové 328i F30 a pochopitelně též aktuální 335i F30, patrně dojdete k závěru, že výkon motoru není tím, který by mezi těmito dvěma verzemi stavěl nepřekonatelnou hráz. A zbylé odlišnosti přeprogramování řídící jednotky motoru těžko změní.

Buď jak buď, modifikace 328i F30 od Hartgeho je zajímavá. Teď ještě vědět, na kolik přijde, o to se zatím Hartge nepodělil.


Hartge snad vůbec poprvé prezentuje svou úpravu také tímto způsobem


BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba - 1 - BMW 328i Hartge 01BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba - 2 - BMW 328i Hartge 02
Nové parametry motoru jsou slibné. Jeho možnosti jsou patrně vyšší, renomovaný úpravce ale musí myslet i na životnost...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše