BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

(+ video) Herbert Hartge a jeho kolegové nás chtějí přesvědčit, že za 300 koní šestiválcového motoru 35i si u nového BMW 3 není třeba připlácet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

10.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Herbert Hartge a jeho kolegové nás chtějí přesvědčit, že za 300 koní šestiválcového motoru 35i si u nového BMW 3 není třeba připlácet.

Hartge je jedním z nejznámějších úpravců BMW vůbec. V poslední době jsme psali třeba o jím vyladěné řadě 1 F20, pořádně nadopované X3 hrající si na dieselové M nebo čtyřistakoňovém 1 M Coupe. To jsou všechno jistě zajímavé věci, nejprodávanějším modelem BMW je ale trojková řada a u ní bude jednou z žádaných motorizací dvoulitrové benzinové turbo 28i. A právě té se nejnověji podívali Beckingenu na zoubek.

Už nějaký čas nabízí pro tento vůz rozličné optické doplňky, ty ale pro dnešek přeskočíme a podíváme se pouze na nejnovější technickou modifikaci. Ta se totiž, podobně jako v případě dřívějšího ladění motoru N20 od Kellenerse snaží dostat z motoru 28i výkon tak velký, že už bude schopen konkurovat i silnějšímu 35i, zvláště když hmotnost vozu je o něco nižší.

Pouze úpravou řídícího software se Hartgemu podařilo vykřesat z dvoulitrového turba slušných 45 koní navíc a výchozí stádo 245 hřebců tak rozšířit až na 290 koní, které se pasou kdesi okolo 5 100 otáček za minutu. Posunulo se také maximum točivého momentu z 350 na 415 Nm, které je posazeno do 2 700 ot./min.

Kompletní křivky průběhu výkonu před a po úpravě si můžete prohlédnout na přiloženém obrázku, známa je změna dynamiky. Bohužel je naznačena klasickým hartgeovským způsobem - podivnou hodnotou akcelerace z 80 na 180 km/h. Těžko říci, jak moc je výsledné číslo 12,17 sekundy dobré, neboť tuto akceleraci snad měří jen u pana H. H., každopádně je o čtyři sekundy lepší než u sériové verze. A to je dost velký rozdíl. Ten je nakonec patrný i z přiloženého prezentačního videa úpravy.

Maximální rychlost zůstává bohužel v rukou omezovače na 250 km/h, to je trochu smutné. Na spotřebu paliva prý nemá úprava vliv, konec konců, motor je stejný a spotřeba se měří v režimu, kdy výkonu spotřebováváte v případě verzí beztak jen zlomek.

Jestli tato změna udělá z 328i něco jako 335i je bez vlastní zkušenosti obtížné říci, pokud si ale přečtete naše testy nové 328i F30 a pochopitelně též aktuální 335i F30, patrně dojdete k závěru, že výkon motoru není tím, který by mezi těmito dvěma verzemi stavěl nepřekonatelnou hráz. A zbylé odlišnosti přeprogramování řídící jednotky motoru těžko změní.

Buď jak buď, modifikace 328i F30 od Hartgeho je zajímavá. Teď ještě vědět, na kolik přijde, o to se zatím Hartge nepodělil.


Hartge snad vůbec poprvé prezentuje svou úpravu také tímto způsobem


BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba - 1 - BMW 328i Hartge 01BMW 328i Hartge: 290 koní z dvoulitrového turba - 2 - BMW 328i Hartge 02
Nové parametry motoru jsou slibné. Jeho možnosti jsou patrně vyšší, renomovaný úpravce ale musí myslet i na životnost...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.