BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní

Kelleners Sport se jako první renomovaný úpravce rozhodl zvýšit výkon motoru BMW N20. A dotáhl to vcelku daleko, k hranici 300 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní

16.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kelleners Sport se jako první renomovaný úpravce rozhodl zvýšit výkon motoru BMW N20. A dotáhl to vcelku daleko, k hranici 300 koní.

Asi nikdy nepřestaneme oplakávat řadové třílitrové šestiválce BMW s atmosférickým plněním. Jde (opravdu stále jde, ale učme se pomalu říkat „šlo”) o jeden z vrcholů evoluce benzinových motorů. Mají vše, co takové motory mají mít - výkon, charakter, zvuk a v neposlední řadě fungují mimořádně efektivně. Řada konkurentů se jim v posledních dekádách v dílčích aspektech přiblížila, komplexnosti předností bavorských R6 ale nikdy nedosáhla.

Je paradoxem, že BMW se této konkurenčí výhody rozhodlo zbavit samo, třebaže pod tlakem existujících regulací EU. Jistě existovaly i jiné způsoby, kterak snížit papírovou spotřebu těchto motorů než jejich postupným (a vzhledem k jejich kvalitám i potupným) vyřazením z nabídky a postupným nahrazením přeplňovaným dvoulitrem N20. Tuto koncepci dotáhlo k samé špičce hned několik výrobců, především koncern Volkswagen, ale i Volvo, Ford a další, kteří své více či méně dobré „čtyřhrnky” s úspěchem nabízejí. BMW tedy se dvou variací již nemůže mnoho lepšího nabídnout. Tomu se říká dobrovolná ztráta prestiže.

I když se náhrada šestiválců čtyřválcovým turbem může zdát být především sérií proher, neboť vedle papírově (a v určitém specifickém režimu i reálně) nižší spotřeby paliva nabízí jen horší vlastnosti, je tu přece jen jedna věc, která může alespoň část zákazníků potěšit. Ano, je to turbo, takže vydolovat z něj vyšší výkon jde skoro mávnutím kouzelného proutku, což u vycizelovaného atmosféricky plněného motoru rozhodně neplatí.

Dosud si s úpravou N20 nikdo hlavu nedělal, i když je v prodeji už docela dlouho. Důvod je zřejmě prostý - debutoval v modelu X1, který si zřejmě nekoupí nikdo toužící po maximální dynamice, objevil se i v inovované řadě 5, jež se ve verzi 528i též jistě nestane terčem choutek řidičů preferujících vysoké výkony a o inovované X3 2012 lze s úspěchem tvrdit totéž co o X1.

V posledních měsících a týdnech ale byly představeny dva modely vybavené tímto čtyřválcem, u nichž už lze nějakou tu touhu po laciném výkonu navíc očekávat. Jde o Z4 sDrive 28i resp. Z4 sDrive 20i a především novou řadu 3 F30. Není tedy překvapením, že se první tuning pro obě výkonové verze motoru N20 objevuje právě nyní.

Na svědomí ho má známý německý úpravce Kelleners, který v poslední době zazářil hlavně svou úpravou modelu 1 M Coupe, jinak si ale hlavně s technikou BMW hraje úspěšně již spoustu let. K úpravě N20 přistoupil vcelku rozumně a bez jakýchkoli zásadu do techniky nabízí modul, který zvýší výkon motoru o obligátních 20 procent.

Schopnosti slabší varianty N20 (prodává se obvykle jako 20i), která se normálně chlubí 134 kW (184 koní) výkonu a 270 Nm točivého momentu tak můžete posunout k hranici 162 kW (220 koní) a 324 Nm. Zajímavější a troufneme si říci i prodávanější bude změna parametrů silnějšího provedení (28i), které si ze standardních 180 kW (245 koní) a 350 Nm pomůže až k 216 kW (294 koní) a 420 Nm. To jsou parametry blízké tomu, jaké nabízí třílitrové turbo a i když i to lze upravit, předpokládáme, že dostupnost podobných úprav dále povzbudí zájem o podobně bezcharakterní, ale lehčí a úspornější motor 2,0 turbo.

První zmiňovaná modifikace je dostupná pro modely X1 20i, X3 20i, 520i, Z4 20i a brzy i 320i, druhá pak pro X1 28i, X3 28i, 528i, Z4 28i a brzy i 328i F30. Cenu úpravy (resp. modulu, jde de facto o tzv. power box) ani dynamiku posílených verzí zatím Kelleners nezveřejnil. Předpokládáme ale, že těchto údajů se dočkáme již brzy.

Otázkou samozřejmě je, jestli lze snadnou dostupnost možnosti takto zvýšit výkon vozu, která dříve nebyla k dispozici, označit za dobrou, nebo špatnou zprávu. Jednoznačnou odpověď vám ale nedáme - na jednu stranu je něco takového zkrátka fajn, na druhou stranu ale víme, že oběť v podobě ztráty dokonalého charakteru atmosféricky plněných šestiválců je hodně velká.

Každopádně je třeba dodat, že nabídka Kellenerse je první, ale jistě nebude jediná. Vzhledem k potenciálu motoru můžeme již brzy očekávat další podobné modifikace a můžeme se skoro spolehnout na to, že některá z nich se podívá i za hranici 300 kobyl.


BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní - 1 - bmw-z4-2008-web-12BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní - 2 - BMW 528i 2012 03BMW N20: čtyřválcové turbo se dočkalo první úpravy, nabízí až 294 koní - 3 - BMW 3 F30 cervena 09
BMW Z4 sDrive28i, 528i F10 nebo 328i F30 si brzy budete moci posílit až k hranici 300 koní

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše