Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
BMW Z4 s motorem 50d a 430 koňmi je asi nejrychlejší diesel světa
17.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
AC Schnitzer nacpal do Z4 motor z BMW 550d a stvořil ACZ4 5.0d s maximální rychlostí přes 300 km/h.
Dieselový motor v kabrioletu je trochu zvláštní nápad, protože vás nedělí okna a střecha od mnohdy dost nepříjemného zvuku a výfukových plynů nevábného odéru. Přesto se však Němcům takové stroje daří prodávat, ať se podíváme na BMW nebo Audi. Co si ale z Mnichova nepořídíte, je roadster Z4 s naftovým motorem. Můžete tu mít čtyřválec nebo šestiválec, ale jen spalující benzín, nikoliv naftu.
Slušně silný vznětový řadový šestiválec ale je pod kapotou BMW X5 M50d - a všech ostatních derivátů M Performance, například i M550d, která vyhrála naši desítku litrově nejsilnějších dieselů. Tunera AC Schnitzer napadlo zkombinovat Z4 s tímto dieselovým šestiválcem. Ve standardu díky třem turbodmychadlům dává 381 koní a 740 Nm.
Už tato čísla by znamenala slušný náskok na nejsilnější sériovou Z4, která z třílitrového benzínového šestiválce doluje 340 koní a 450 Nm standardně, 500 Nm při overboostu. AC Schnitzer si však s oním dieselem ještě pohrál a výsledek je působivý - motor dává 430 koní a 840 Nm, které jsou k dispozici mezi 2 000 a 2 400 otáčkami. To znamená 143,7 koně na litr; objem zůstal na třech litrech, označení ACZ4 5.0d má tedy vypovídací hodnotu úplně stejně žádnou, jako většiny číselných označení motorizací BMW jako takového.
Úpravy se ale v tomto případě neomezily jen na motor, také došlo ke slušnému a dost jednoduchému snížení hmotnosti. Sice s tím přijdete o nebe nad hlavou, ale to nemusí být s dieselem pod kapotou zas taková ztráta, jak stojí i výše. A úspora hmotnosti není zanedbatelná - nahrazením skládací plechové střechy karbonovým hardtopem a několika dalšími úpravami, jako např. lehkými kovanými koly či odlehčeným výfukovým systémem, se podařilo dostat hmotnost na 1 469 kg, o 131 níž než v sérii. A dost z této hmotnosti očividně zmizelo v horní části auta a také jí slušná část byla neodpružená.
Výsledky na poli rychlosti se pochopitelně dostavily. Na stovce je toto diesel-kupé za 4,5 vteřiny, ale to tu není ten nejdůležitější údaj. Sériové deriváty M performance, jako např. M550d, zvládají 250 km/h, protože se oficiálně nedá posunout jejich omezovač rychlosti. ACZ4 5.0d však údajně jezdí víc než 300 km/h, což by ji mělo činit nejrychlejším silničním dieselem na světě - anebo velmi blízko tomuto titulu.
Pokud je nám známo, dosud tento titul držel stroj s názvem ACS3 3.5d, tedy šestiválcové dieselové BMW řady 3 se čtyřmi dveřmi, upravené také AC Schnitzerem. Onen rekord měl hodnotu 288,7 km/h a byl skutečně naměřen na Nardu před pár lety. Objevilo se také britské kupé Trident Iceni, které s 6,6litrovým dieselovým osmiválcem o 400 koních a 952 Nm prý zvládalo 306 km/h, ale nevíme, nakolik byl prokázán - či nakolik se vůbec Trident Iceni vyrábí, nezaznamenali jsme jediné video s pojízdným exemplářem.
Maximálka ACZ4 5.0d tedy také není ani přesná, ani prokázaná - ale doufejme, že se tak brzy stane, abychom měli jasno. Kde je ACZ4 5.0d skutečně nejrychlejším dieselem, je okruh Sachsenring, který zvládla za 1:37,22. Změřit tam maximálku ale nebylo možné, jinak bychom ji ostatně už znali. V co nyní můžeme doufat, je přinejmenším ten správný kousek Autobahnu bez provozu, ne-li uzavřený polygon, a setkání ACZ4 5.0d s Tridentem Iceni.
AC Schnitzer aktuálně říká, že tento vůz vyvinul jako jednorázovou záležitost, pokud byste ale stáli o podobný, stvoří vám jej za cenu okolo 114 tisíc Eur, tedy asi 3,1 milionu Kč. Nejrychlejší benzinové auto světa by vás dozajista vyšlo dráž...
Diesel v Z4 může působit nepatřičně, ale pokud to bude nejrychlejší silniční diesel na světě...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva