Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem

(+ video) Pokud vám sériový výkon GT 86 nebo BRZ nestačí, můžete se zastavit u renomovaného tunera pro pár nových koníků do stáda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem

31.5.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Pokud vám sériový výkon GT 86 nebo BRZ nestačí, můžete se zastavit u renomovaného tunera pro pár nových koníků do stáda.

Cosworth svého času proslul zejména spoluprací s americkým Fordem, faktem ale je, že své ladičské schopnosti a zkušenosti sdílí s kde kým. Jen v posledních letech jsme mohli zaznamenat jeho práci v autech Hyundai, Singeru nebo Subaru a nejnověji si vzal na paškál něco, co dříve platilo za něco skoro nedotknutelného - japonský atmosférický čtyřválec. Jenže časy se mění a podobně jako V-TECy Hondy už nejsou žádnou výspou, ani atmosférický dvoulitr montovaný do „Toyobaru” neplatí za dokonalý stroj, který nesnese dotyku tunera.

Stačí si ostatně přečíst naše testy Toyoty GT 86 a Subaru BRZ, abyste poznali, že k nenucenému projevu a dokonalému charakteru dvoulitru něco chybí. I tohle chce nejnovější úprava Cosworthu vylepšit a i když výkon podle nás motorům neschází, nakonec není na škodu, když si Britové pohráli také s ním.

Novému balíčku výkonných paketů říkají FA20 a za nenápadným označením skrývají docela sofistikované úpravy hned v několika úrovních. Zajímavé přitom je, že primárně nezkoušejí motory vylepšit přeplňováním - chtějí jim ponechat atmosférické plnění a cílenými zásahy zlepšit nejen maximální výkon, ale také jeho průběh v nižších a středních otáčkách, kde motor neboduje ani bůhvíjak rychlými odezvami.

První úroveň modifikací přináší pozměněné řízení motoru, nový výfuk a něco, čemu Cosworth říká „výkonné řešení filtrace”, čím bude zřejmě míněn lépe průchozí vzduchový filtr. Tyto novinky pozmění průběh výkonu asi nepopsatelným způsobem, jeho maximum pak posunou o 17 kW výše na 164 kW (223 koní). Pokud je vám to málo, můžete vyměnit i část sacího potrubí za nové s rezonátorem a jste na 167 kW (227 koní), nebo instalovat celé nové sání a posunete se až k 171 kW (233 koní). To je podle nás slušná práce, zvláště pokud motor pozbude svých „charakterových vad” daných zřejmě hlavně honbou za nízkými papírovými emisemi a spotřebou.

Tím ale Cosworth nekončí, i když takto konkrétní dále být nemůžeme. Slibuje totiž pouze to, že nabízí i další dvě řešení, které maximum výkonu posunou buď až k 242 kW (329 koní) nebo dokonce 283 kW (385 koní). To už bez přeplňování jistě nepůjde, detaily těchto úprav ale neznáme, dost možná na nich firma ještě pracuje. Pokud ale chcete mít ve svém Toyobaru více koní s lepším projevem a nepřijít o atmosféru pod kapotou, víte už nyní, na koho se obrátit...


Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 1 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 01Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 2 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 02Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 3 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 03Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 4 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 04Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 5 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 05Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 6 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 06Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 7 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 07Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 8 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 08Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 9 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 09Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 10 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 10Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 11 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 11Cosworth pro motor Toyoty GT 86: až 233 koní z atmosféry, 385 s turbem - 12 - Cosworth FA20 Toyota GT 86 Subaru BRZ Scion FR-S 12
Zatím zřejmě nejsmysluplnější nabídka úprav pro Toyotu GT 86 a Subaru BRZ pochází od Cosworthu. Ceny jednotlivých možností Britové zatím nezveřejnili

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.