Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d

Německý úpravce Hartge dotlačil sériový motor se sekvenčním přeplňováním téměř na úroveň nového dieselu s trojicí turbodmychadel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d

20.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německý úpravce Hartge dotlačil sériový motor se sekvenčním přeplňováním téměř na úroveň nového dieselu s trojicí turbodmychadel.

U BMW dnes můžete nakupovat špičkový dieselový šestiválec vybavený trojicí turbodmychadel pouze v modelech M550d xDrive a X5 M50d a X6 M50d. Hartge má patrně dojem, že jde o poněkud nespravedlivé rozhodnutí a stvořil si něco jako vlastní X3 M50d.

Tuningová firma z německého Beckingenu, jejichž 1 M Coupe jsme vám představili jen před pár dny, má totiž další pozoruhodnou novinku. Tři turba v jednom motorovém prostoru zatím sice neumí, ale naučili se celkem obstojně ladit bi-turbo jednotku N57, které má původně 313 koní při 4 400 otáčkách a nejvyšší točivý moment 630 newtonmetrů v rozmezí od 1 500 do 2 500 ot./min.

Pomocí malé černé skříňky přecpané zakázkovým hardwarem a softwarem a vedené pod spisovým číslem 11 35 0313 J se Hartge dopracovalo k výkonu 362 koní při 4 400 otáčkách a točivému momentu 730 newtonmetrů. Takže za nejsilnějším firemním naftovým třílitrem zaostává jen o 19 koní a skoro zanedbatelných 10 Nm.

To všechno dostanete zabalené do poměrně decentně upravené karoserie X3 xDrive35d stojící na typických kolech s průměrem devatenáct až jedenadvacet palců, přičemž výkonová hmotnost 196 koní na tunu vychází jen o hlup hůře, než 201 koní na tunu BMW M550d, které zvládne stovku za 4,7 sekundy.

Hartge čas akcelerace na 100 km/h neuvádí. Můžeme se ale domnívat, že by to mohlo být pod pět vteřin. Místo toho tunignová firma zveřejnila dobu potřebnou ke zrychlení z 0 na 200 km/h a srovnání se sériovým vozem. X3 od Hartge to podle interního měření zvládne za 22,75 sekundy, oproti běžné verzi xDrive35d o 6,15 vteřiny rychleji.

Maximální rychlost se zvýšila jen nepatrně - pravděpodobně aerodynamický odpor a původní zpřevodování se postaraly o minimální nárůst z 244 na 248 km/h. Hartge přitom slibuje zachování původní spotřeby jen 6,1 litru na 100 km, ačkoli tomu může věřit asi jen bruselský úředník zahleděný do svých tabulek.


Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d - 1 - Hartge BMW X3 01Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d - 2 - Hartge BMW X3 02Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d - 3 - Hartge BMW X3 03Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d - 4 - Hartge BMW X3 04Hartge BMW X3 xDrive35d: náhradník za neexistující X3 M50d - 5 - Hartge BMW X3 05
Hartge s párem turbodmychadlem zaostalo za tri-turbem BMW jen o devatenáct koní

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše