První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl

Kritikům nového japonského sporťáku vadí mimo jiné motor od BMW, který nemá zvládat velké stádo koní. Pokusy německé tuningové firmy tomu dávají zapravdu, realita ale může být složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl

15.10.2019 | Petr Prokopec

První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kritikům nového japonského sporťáku vadí mimo jiné motor od BMW, který nemá zvládat velké stádo koní. Pokusy německé tuningové firmy tomu dávají zapravdu, realita ale může být složitější.

Je nová Toyota Supra důstojným nástupcem čtvrté generace, ze které se za uplynulé dekády stal doslova kult? O tom se stále vedou spory, většina lidí však zastává negativní názor mimo jiné proto, že pod přední kapotou již netrůní takový motor, jakým byl třílitrový šestiválec 2JZ. Ten za pomoci twin-turba dával sériových 330 koní, což stačilo na svou dobu stačilo na nadprůměrnou dynamiku. Pohonná jednotka však zároveň byla natolik odolná, že jen s malou investicí bylo možné výkon zdvojnásobit. Dle škarohlídů však něčeho takového motor B58 od BMW není schopen.

Této tezi nahrává zkušenost německé tuningové firmy Dreihundert, jenž sídlí v nedalekých Drážďanech. Úpravce se rozhodl vyšroubovat výkon řadového šestiválce ze standardních 340 na více než 800 koní a podle jejích předpokladů to s dílčími úpravami měl zvládnout. Motor ale nakonec kapituloval již ve chvíli, kdy pracoval „pouze“ s 650 koňmi - problémem byl konkrétně o úchyt ojnice, který nevydržel zvýšený plnicí tlak.

Dle některých mohla být důvodem chyba při výrobě motoru, spíše se ale zdá, že ani tento sériový komponent zkrátka není koncipovány pro více než dvojnásobný výkon. To ve výsledku dokládá i práce Stephana Papadakise, šéfa společnosti Papadakis Racing, který se taktéž rozhodl podívat motoru BMW na zoubek. Jeho cílem však není 800, nýbrž rovnou 1 000 koní.

Papadakis nám již v srpnu předvedl rozborku pohonné jednotky, nyní pro změnu nastal čas na její složení. Své místo v ní přitom najdou nové komponenty, kdy prim jednoznačně hraje nový hliníkový sací trakt. Ten byl vytištěn na 3D tiskárně a vyvinut specificky kvůli oné tisícovce koní, přičemž nápomocno je mu nové turbo BorgWarner EFR 9280, kované písty i odolnější ojnice, stejně jako třeba nové vstřikování či mezichladič. Nechybí dokonce ani nové svody.

Podle šéfa tuningové firmy zatím nebyl čas na novou klikovku, nicméně dle jeho názoru by i ta sériová měla snést třikrát vyšší výkon, než jakým ji zatížila továrna. Zda tomu tak skutečně bude, zjistíme již brzy, neboť pohonná jednotka nyní míří na motorovou brzdu. Uvidíme tedy, jaký je nakonec její výkon a zda veškeré úpravy byly dostačující. Papadakis má ovšem v agregát, který se dočkal i červeného víka ventilů jako pověstné třešinky na dortu, důvěru.


První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 1 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 01První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 2 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 02První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 3 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 03První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 4 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 04
Zvládá motor nové Toyoty Supra vysoké výkony? Dle firmy Dreihundert to zatím tak nevypadá...

První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 5 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 05První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 6 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 06První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 7 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 07První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 8 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 08První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 9 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 09První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 10 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 10První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 11 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 11První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 12 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 12První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 13 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 13První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 14 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 14První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 15 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 15První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 16 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 16První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 17 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 17První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 18 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 18První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 19 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 19První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl - 20 - Toyota Supra 2020 tuning motoru 20
...Stephan Papadakis je odlišného názoru, pracuje ale s řadou odolnějších komponentů

Zdroje: dreihundertdresden@Instagram, PapadakisRacing@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše