Home > Rubriky a sekce > Tuning > Článek
První motor nové Toyoty Supra kapituloval, při úpravě se rozletěl o dost dřív, než měl
15.10.2019 | Petr Prokopec
Kritikům nového japonského sporťáku vadí mimo jiné motor od BMW, který nemá zvládat velké stádo koní. Pokusy německé tuningové firmy tomu dávají zapravdu, realita ale může být složitější.
Je nová Toyota Supra důstojným nástupcem čtvrté generace, ze které se za uplynulé dekády stal doslova kult? O tom se stále vedou spory, většina lidí však zastává negativní názor mimo jiné proto, že pod přední kapotou již netrůní takový motor, jakým byl třílitrový šestiválec 2JZ. Ten za pomoci twin-turba dával sériových 330 koní, což stačilo na svou dobu stačilo na nadprůměrnou dynamiku. Pohonná jednotka však zároveň byla natolik odolná, že jen s malou investicí bylo možné výkon zdvojnásobit. Dle škarohlídů však něčeho takového motor B58 od BMW není schopen.
Této tezi nahrává zkušenost německé tuningové firmy Dreihundert, jenž sídlí v nedalekých Drážďanech. Úpravce se rozhodl vyšroubovat výkon řadového šestiválce ze standardních 340 na více než 800 koní a podle jejích předpokladů to s dílčími úpravami měl zvládnout. Motor ale nakonec kapituloval již ve chvíli, kdy pracoval „pouze“ s 650 koňmi - problémem byl konkrétně o úchyt ojnice, který nevydržel zvýšený plnicí tlak.
Dle některých mohla být důvodem chyba při výrobě motoru, spíše se ale zdá, že ani tento sériový komponent zkrátka není koncipovány pro více než dvojnásobný výkon. To ve výsledku dokládá i práce Stephana Papadakise, šéfa společnosti Papadakis Racing, který se taktéž rozhodl podívat motoru BMW na zoubek. Jeho cílem však není 800, nýbrž rovnou 1 000 koní.
Papadakis nám již v srpnu předvedl rozborku pohonné jednotky, nyní pro změnu nastal čas na její složení. Své místo v ní přitom najdou nové komponenty, kdy prim jednoznačně hraje nový hliníkový sací trakt. Ten byl vytištěn na 3D tiskárně a vyvinut specificky kvůli oné tisícovce koní, přičemž nápomocno je mu nové turbo BorgWarner EFR 9280, kované písty i odolnější ojnice, stejně jako třeba nové vstřikování či mezichladič. Nechybí dokonce ani nové svody.
Podle šéfa tuningové firmy zatím nebyl čas na novou klikovku, nicméně dle jeho názoru by i ta sériová měla snést třikrát vyšší výkon, než jakým ji zatížila továrna. Zda tomu tak skutečně bude, zjistíme již brzy, neboť pohonná jednotka nyní míří na motorovou brzdu. Uvidíme tedy, jaký je nakonec její výkon a zda veškeré úpravy byly dostačující. Papadakis má ovšem v agregát, který se dočkal i červeného víka ventilů jako pověstné třešinky na dortu, důvěru.
Zvládá motor nové Toyoty Supra vysoké výkony? Dle firmy Dreihundert to zatím tak nevypadá...
...Stephan Papadakis je odlišného názoru, pracuje ale s řadou odolnějších komponentů
Zdroje: dreihundertdresden@Instagram, PapadakisRacing@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva