Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost

Výkon, který řada lidí ve svém autě neokusí vůbec nikdy, lze Lamborghini přičarovat jako mávnutím kouzelného proutku. Na poměry cen čehokoli u této značky je k mání skutečně za pakatel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Tuning

Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost

4.5.2019 | Petr Prokopec

Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výkon, který řada lidí ve svém autě neokusí vůbec nikdy, lze Lamborghini přičarovat jako mávnutím kouzelného proutku. Na poměry cen čehokoli u této značky je k mání skutečně za pakatel.

Pokud jste se dostali k seznamu příplatkové výbavy Lamborghini Urus, možná vám vypadly oči z důlku. Přestože jde o SUV za několik milionů korun, třeba elektrická panoramatická střecha vyjde na extra 69 tisíc korun. A pokud se kupříkladu takové 21palcové standardní ráfky Alcione rozhodnete vyměnit za typ Asterope ve stejném rozměru, zmizí z vašeho účtu dodatečných 62 600 Kč. Tím přitom vaše možnosti nekončí, ale naopak začínají - utrácet lze třeba za barvu brzdových třmenů, čalounění Alcantarou, palubní zábavu a spoustu dalších položek.

Ať už ovšem zůstanete u základního provedení či naopak v rámci příplatků zaškrtnete každé políčko, vždy můžete počítat s toutéž technikou. Pod kapotou tedy konstantně bude svou práci vždy odvádět dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, který na všechna čtyři kola posílá 650 koní a 850 Nm točivého momentu. To zajišťuje nadmíru působivou jízdní dynamiku, zvláště na poměry více než dvoutunového SUV. Urus dá stovku již za 3,6 sekundy, dvoustovku za 12,8 sekundy a jeho rozlet se zastaví až na metě 305 km/h.

Zmiňujeme se o tom kvůli nabídce německé tuningové firmy Speed-Buster. O té jste možná ještě neslyšeli, byť na trhu působí již přes deset let. A v souvislosti s italským SUV by její věhlas mohl výrazně stoupnout. Pro Urus nabízí úpravu pohonné jednotky, která navyšuje výkon o 143 koní a točivý moment o 187 Nm. Po zásahu techniků ze Sinzigu tedy Lamborghini produkuje 793 koní a dokonce 1 037 Nm, za chudého příbuzného je tak nejen desetiválcový Huracán, ale i dvanáctiválcový Aventador.

O celou změnu se stará jen instalace dodatečné řídicí jednotky, která upravuje data, s nimiž jinak nezměněná elektronika motoru pracuje. Je to poněkud kontroverzní způsob úpravy, neboť externí jednotka té hlavní v podstatě lže o datech, která jsou ji posílána. Moderní elektronika se pak novým vstupům komplexně přizpůsobuje, což má za následek vyšší výkon v celém spektru otáček, rychlejší reakce na zmáčknutí plynového pedálu či další pozitivní změny v chování motoru.

Může to působit jako amatérská alternativa nehodná Lamborghini, jenže tento způsob úpravy je stále častější. Některé řídicí jednotky nových aut nelze flashovat, tj. nelze měnit samotný řídicí software a externí modifikace tak zůstává jedinou alternativou. Takové jednotky dnes nabízí i renomované tuningové firmy jako ABT či MTM a problémy s nimi nebývají, takže lze věřit, že i ta od Speed-Buster s motorem dělá, co má.

Firma bohužel již neříká, nakolik zásah do řídicí jednotky pozměnil jízdní dynamiku vozu. Vzhledem ke skutečnosti, že výkon vzrostl pomalu o jednu čtvrtinu, je ale jisté, že rozdíl v projevu vozu bude dramaticky odlišný. Otázkou pak je, zda u toho je i výrazně vyšší spotřeba či emise, ani na to ovšem úpravce momentálně nenabízí ve svých propagačních materiálech odpověď.

Zmínit tak již můžeme pouze jedinou informaci, a to tu, jenž souvisí s cenou. Běžně by totiž tak razantní nárůst výkonu byl spojen s pořádným zásahem do peněženky, v případě externí jednotky od Speed-Buster vám však z bankovního účtu zmizí menší částka než za v úvodu zmiňovanou panoramatickou střechu. Mluvíme tu totiž o 1 995 Eurech, tedy o 51 260 Kč dle aktuálního kurzu. To si za tak nebývalý nárůst výkonu, který je navíc dle tvrzení úpravce spojen s tříletou zárukou, bezesporu zaslouží potlesk. Pro majitele Lamborghini to bude pakatel a pro nás ostatní zdroj trochu depresivních pocitů - jako by lidé s auty této značky neměli pod pravou nohou už tak dost výkonu, mohou jej mít za pár desítek tisíc korun navíc tolik, kolik jej řada z nás ve svých autech ani nemá...


Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost - 1 - Lamborghini Urus Speed Busters 2019 prvni foto 01Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost - 2 - Lamborghini Urus Speed Busters 2019 prvni foto 02Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost - 3 - Lamborghini Urus Speed Busters 2019 prvni foto 03Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost - 4 - Lamborghini Urus Speed Busters 2019 prvni foto 04Výkon Lamborghini jde za drobné zvýšit o 143 koní, jako by ho už v sérii nebylo dost - 5 - Lamborghini Urus Speed Busters 2019 prvni foto 05
Lamborghini Urus se u firmy Speed-Buster dočkalo čtvrtinového navýšení výkonu za poměrně směšnou cenu. Otázkou je, co to udělalo s dynamikou, spotřebou a životností motoru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše