Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
15 nejlepších aut roku 2017 podle Top Gearu: Škoda zastínila i britského favorita
28.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Hned v 15 často neortodoxních třídách vybral ta nejlepší auta letošního roku Top Gear. Jeden zářez patří i Škodě, třebaže stála proti „domácímu” stroji.
Top Gear kdysi býval okrajovou záležitostí, světový hit z něj udělali až Jeremy Clarkson a jeho kumpáni. Díky sledovanosti a principům fungování BBC si vůči automobilkám mohli dovolit téměř cokoliv a při kritice si tito tři pánové rozhodně nebrali servítky. Automobilky se ze zoufalství pouštěly i do soudních pří, pořad ale jel dál. Nakonec platil i opačný extrém, který výrobcům proti mysli nebyl - pokud se trojici moderátorů auto líbilo, mělo první krok k úspěšnému prodeji za sebou bez ohledu na to, zda bylo opravdu dobré.
Po odchodu Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye sláva Top Gearu poklesla, ale stále je to jeden z nejsledovanějších automobilových magazínů na celém světě. Nemá přitom jen svou televizní podobu, je to i tištěné a internetové periodikum, do nějž přispívají hlavní hvězdy televizní show spolu s dalšími kolegy.
Právě touto cestou se Top Gear podělil o výsledky ankety vyhlašující nejzajímavější auta roku. Na rozdíl od mnoha jiných podobných anket nehodnotí vozy směrem do budoucnosti, ale na sklonku roku právě za letošek, což je samo o sobě sympatické. Kategorií je tu celkem 15 (14 dílčích a celkový vítěz) a zvoleny nejsou ani tak podle obchodních tříd jako spíše podle toho, čemu má vůz sloužit. Výsledky si nyní projdeme jeden po druhém a jak už jsme naznačili, i česká Škoda tu má jeden cenný zářez...
Gran Turismo roku 2017
Gran Turismem roku se stal vůz, který má tato slova přímo ve svém jméně - Bentley Continental GT. Povědomý tvar s typickou boční siluetou a svalnaté tělo prošlo letos radikální modernizací a zaujalo komplexním pokrokem ve všech ohledech. Předchozí generace se najednou zdá těžkopádná a zastaralá s přílišným zaměřením pouze na výkon. První místo si Continental GT zasloužil především díky dodržení hlavních principů značky současně s vylepšením schopností vozu. Nové Bentley Continental GT tak bylo označena za „jeden z nejkomplexnějších vozů kategorie GT na celé planetě”.
Kombi roku 2017
Vítěz Mercedes-AMG E63 S Kombi přesvědčil o svém prvenství během náročného testu po boku Bloodhoundu SSC, se kterým se snažil porovnávat dynamické schopnosti. Bloodhound je vybavený proudovým motorem, přesto Mercedes byl statečným společníkem a nehrál jen roli diváka - start z místa do stovky zvládl dokonce rychleji. Plný počet bodů získal motor o výkonu 450 kW (612 koní) a točivý moment 850 Nm v kombinaci s pohonem všech kol a devítistupňovým automatem. Zrychlení na 100 km/h zvládne za 3,5 sekundy, právě tímto překonal i svého soupeře na letecké dráze. Třešničkou na vítězném dortu bylo to, že na konci akce zvládl naložit a odvézt všechen potřebný materiál k natáčení.
Okruhové auto roku 2017
Několik aut v testu zklamalo a výsledek v této kategorii se stal překvapením. Málokteré vozy nabízejí větší vizuální drama a málo z nich maskuje svůj závodní rodokmen tak lehce. Podvozek je podle Top Gearu vznešený, motor je lepší než většina. Každá jízda je návrat staré školy, kdy se řidič dokáže bavit na cestě i na závodním okruhu. Jízdou stále připomíná, že se jedná o vítěze v Le Mans - ano, hlavní cenu vyhrál Ford GT.
Hyperauto roku 2017
Tato kategorie má jasného vítěze - Bugatti Chiron za svoji technickou vytříbenost, které vděčí za extrémní výkony na silnici. Od objednání po dodání hotového vozu uplynou dnes roky a i když samotná stavba automobilu trvá kratší dobu, je to pozoruhodná piplačka. Zabere dva měsíce a vše musí být provedeno ručně 21 páry rukou v nejvyšší kvalitě, jakou si dokážete představit. Právě celý fascinující proces od objednání přes nejnáročnější kompletaci hyperauta po doručení tohoto kusu vytříbené techniky pomohl získat hlavní výhru ve své kategorii.
Muscle car roku 2017
Vysoce výkonným americkým vozům vládne stroj, který má takový výkon, že se staví na zadní. Dodge Challenger SRT Demon vytřel zrak všem aspirantům na rekordy. Při nejostřejším rozjezdu generuje přetížení 1,8 g, což je nejvíc na světě a ve zrychlení zatím mezi produkčními auty též nemá konkurenci. Nebylo nad čím rozmýšlet a hrubá síla pramenící z přeplňovaného V8 dávajícího až 626 kW (851 koní) znamená pro Dodge Challengeru SRT Demon první příčku.
Nejlepší rodinné SUV roku 2017
Statistiky jasně mluvily pro Land Rover Discovery - je to nový, povedený a pro Top Gear i „domácí” stroj. Redaktoři jej chtěli zvolit pro jeho užitnou hodnotu, sami ale konstatují, že zohlednit museli více faktorů. Škoda pod nadvládou koncernu VW dokázala vytvořit velmi povedené SUV a Top Gear se až diví, co hierarchie koncernu škodovce dovolila. Kodiaq se prý kromě jízdy terénem vyrovná Land Roveru ve všech ohledech a je pochopitelně o poznání levnější. Kodiaq tak mile překvapil a i když na Land Roverem vyhrál jen těsně, vyhrál.
Nejlepší motor roku 2017
Z celkového pohledu se nic nevyrovná atmosféricky plněnému motoru, říkají v Top Gearu. Cenu za nejlepší motor si tak odnesl atmosférický plochy šestiválce od Porsche, s objemem 4 litry a nejvyšším výkonem 368 kW (500 koní). Řidičské zážitky ve faceliftovaném Porsche 911 GT3 tak zvítězily nad vládnoucími dobovými trendy.
Malé auto roku 2017
V tomto segmentu hodnotící komise kvitovala mix levného, jednoduchého, přitom hodně praktického a uspokojujícího kompaktního automobilu. Takový se podařil Fordu a říkají mu Fiesta. Poslední generace prošla změnami, které prý poskytují jistotu za volantem a praktické užitné vlastnosti. Zákazníci to zatím tak nevidí, Top Gear ale zůstává ve svém názoru pevný.
Nejděsivější auto roku 2017
Hlavní pohár pro vítěze si odvezlo Porsche GT2 RS za schopnost vtáhnout do děje nejen samotného řidiče, ale celé okolí. Umí jezdit s klidem po městě, ale ne nadarmo získalo přezdívku „ovdovovač“. Nyní je zpátky v plné síle naštvané a připravené na souboj, nechce se nechat zkrotit, ale to je právě podstata Porsche GT2 RS. Umí zvedat vnější kolo i na okreskách, nejraději by spálilo všechen benzín na zemi, což umí odborníci ocenit. Ani v Top Gearu si ten děs v dobrém slova smyslu nenechali ujít, nakonec Chrise Harrise vyděsilo i spotřebou...
Kapesní raketa roku 2017
Kapesní raketa je druh zábavného autíčka - ve srovnání s ostatními je skutečně menší, ale ne pomalejší. Umí velmi spolehlivě vyrábět úsměv řidiči během projetí první zatáčky. Veškerá sranda probíhá v nízkých rychlostech, člověk najednou nepotřebuje stovky koní a přetočený tachometr, aby si užil každý metr silnice. Přesně takový je prý nový Volkswagen Up GTI., právě proto získal nejvíce hlasů ve svůj prospěch.
Superauto roku 2017
Vybudovat „supercar“ není jednoduché a některé společnosti dodnes nenašly recept, jak na to. Britský McLaren přišel za poslední roky s takovými superauty, že mu mohou ostatní závidět. Model 720S je pravděpodobně největší skok v inovacích z celé historie značky. Pozoruhodný kus techniky zabalený do praktického balíčku vhodným k častému užití, že nemusíte měnit svá auta podle potřeby. Skloubení odlišných světů se podařilo natolik, že znamená zlatou medaili pro rok 2017.
Nejlepší otevřené auto roku 2017
Dvě sedadla, silný motor a nebe nad hlavou. V takové kategorii se utkalo Audi R8 V10 Plus Spyder, Mercedes-Benz AMG GT C Roadster a McLaren 570S Spider. Velmi důkladný test všech kandidátů nakonec zvládlo nejlépe Audi s atmosférickým desetiválcem, který se nejlépe hodí do auta této koncepce. Vše, co budete hledat v rychlém autě s otevřenou střechou, najdete v Audi R8 V10 Plus, myslí si v Top Gearu.
Nejluxusnější automobil roku 2017
Není lepšího místa na čtyřech kolech, kde uniknete uspěchané době stálého napětí, než kabina nového Rolls-Royce Phantom. Je to prý umělecká galerie silnic. Velkorysost a majestátnost Rollsu nemusí napodobovat, on si sám tyto body definuje, je kategorii sám pro sebe. Stačí usednout, nechat uzavřít hermeticky utěsněné dveře a suverénní vítězství nejluxusnějšího vozu roku je jasné.
Nejlepší hot hatch roku 2017, Nejlepší automobil roku 2017
Kategorie rychlých hatchbacků, se poslední léta rozšiřuje. Výkony po kouscích narůstají a automobilky se předhánějí, která proletí Severní smyčku nejrychleji. Honda Civic Type R zajela čas 7:42,8 a je zatím nejrychlejší sériovou předokolkou na Nürburgringu. Na první dobrou skutečně solidní začátek, ale přednosti nového CTR jsou v dostupnosti takové rychlosti. Není přehnaně složité dosahovat vzrušujícího tempa, které nabízí motor VTEC o objemu dvou litrů s turbodmychadlem o celkovém výkonu 239 kW (320 koní). Klasická manuální kulisa s krátkými dráhami řazení a přední samosvorný diferenciál vytváří návykově rychlé náčiní na každý den. Vzhled budí emoce sám o sobě, jejich exploze přijde po první jízdě. Honda sebrala všechnu chválu, která zbyla po konkurentech, ale hlavně získala nejžádanější cenu ze všech - Honda Civic Type R se stala nejen nejlepším hot hatchem, ale i nejlepším automobilem roku 2017 podle Top Gearu.
Pokud se pokusíme na výsledky podívat z širší perspektivy, nejčastěji se líbila auta, která nebyla jednostranně zaměřená. Stačilo namíchat koktejl vlastností ze všech správných ingrediencí a hned se dostavil úspěch, nebo rovnou úplně vítězství. Důkazem je vítězná Honda Civic Type R, která není nejrychlejší, nemá nejluxusnější výbavu a nejdražší lak, je jen nejlepším průsečíkem mnoha myslitelných dovedností. Na druhém místě v absolutním pořadí se umístil McLaren 720S, který opět vyniká univerzálností použitelnou na každý den. Konečné pořadí naznačuje, že je lepší mít méně univerzálních aut, než více speciálních na každou příležitost. Jaký na to máte názor vy?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva