Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
24 hodin Le Mans 2017 přineslo zkázu hybridů, málem vyhrál Jackie Chan
19.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Toyota loni přišla v Le Mans o vítězství až na konci závodu a dlouho vedla i letos. Pak ale přišla o dva vozy a potíže technického rázu pak mělo i Porsche.
Letošní ročník závodu 24 hodin Le Mans měl patřit Toyotě, alespoň dle přání japonské automobilky, která loni přišla o vítězství těsně před koncem závodu. Prvotní náznaky Japoncům přáli, když dosáhli na pole position. Kolo Kamuie Kobayashiho bylo navíc tak rychlé, že došlo k přepsání historických tabulek. Druhé Porsche tak s více než dvousekundovým odstupem mohlo začít tušit, že jej během čtyřiadvaceti hodin chystají nemalé těžkosti.
Samotný závod nejprve naznačoval přesně takový průběh, nakonec se ale vyvíjel způsobem, který snad nikdo nemohl očekávat. Nejprve pohroma postihla Toyotu. Ta během sobotního odpoledne a noci dominovala, nicméně po výjezdu safety caru kvůli štěrku na trati okolo jedné hodiny ranní se Kobayashiho hybridnímu speciálu, který v té době vedl závod s více než minutovým náskokem, porouchala spojka a ten zůstal bez pohybu stát na trati. Týmu se bohužel nepodařilo dostat vůz do boxů, proto musel ze závodu odstoupit.
Zhruba o půl hodiny později musel po nehodě svůj prototyp LMP1 se startovním číslem 9, tedy druhý vůz Toyoty, odstavit i Nicolas Lapierre. Japonská automobilka tak měla na trati už jen poslední zbývající, neboť na letošní ročník přivezla tři speciály, aby měla jistotu, že Porsche skutečně porazí. Vůz č. 8 ovšem v průběhu soboty strávil hodiny u techniků, a proto už nemohl na ovládnutí čelních příček ani pomýšlet.
Osud tedy opětovně začal být více nakloněný hybridům Porsche, zejména pak loňskému vítězi Neelu Janimu, předloňskému šampionovi Nicku Tandymu a Andy Lottererovi, kteří se střídali za volantem vozu č. 1. Poslední zmíněný ale nakonec musel také kvůli technickým problémům odstoupit dvě hodiny před koncem závodu, zatímco druhý vůz německé značky se tou dobou pohyboval v hloubi startovního pole.
Zdálo se tedy, že letošní Le Mans ovládnou nehybridní vozy nižší kategorie LMP2, což by bylo něco nevídaného. Od šestnácté hodiny závodu to tak skutečně vypadalo, neboť v jeho čele jezdil speciál Oreca 07 týmu Jackie Chan DC Racing. To není shoda jmen, je to „ten Jackie Chan”, známý herec ale neseděl za volantem, je to majitel stáje. I v této roli ale mohl závod vyhrát, navíc ne s vozem nejprestižnější kategorie, což by byla další mimořádná událost. Jenže k ničemu z toho nakonec nedošlo.
Porsche se startovním číslem 2 se totiž dostal zpět do formy a oproti Chanově závoďáku zajíždělo časy rychlejší o takřka deset sekund na kolo. A tak se na špici nakonec přece jen vyškrábalo. Pro značku tak jde o devatenáctý celkový úspěch, navíc třetí v řadě. Vítězství je o to cennější, že jej dosáhl vůz, který se po nemalém zdržení u mechaniků pohyboval na posledním místě. Přesto ale vyhrál.
Na speciály LMP2 tak zbyly až další příčky, i to je ovšem nemalý úspěch. Vůbec poprvé v historii totiž celkové druhé a třetí místo braly právě prototypy nižší než vrcholné kategorie. Úspěch stáje Jackieho Chana přitom podtrhl ještě druhý vůz, který byl celkově čtvrtý - ovšem ve své třídě třetí. Kromě toho ovšem byly až do osmého celkového místa seskládány další speciály LMP2.
Opomenout nesmíme ani na strhující bitvu, která se odehrála v kategorii LMGTE Pro. V té závodu dominoval Aston Martin, nicméně po takřka 24 hodinách byla na prvním místě Corvette C7.R s Jordanem Taylorem za volantem. Ten ale v posledním kole udělal chybu, pročež jej Vantage Jonathana Adama dokázal předjet. Před Chevrolet se pak dostal i Ford se svým GT.
Ve třídě LMGTE Am ale byla oproti tomu poměrně nuda, nakonec všechny tři vítězné příčky osadilo Ferrari 488 GTE. Posádku vítězného Porsche tvořili Timo Bernhard, Earl Bamber a Brendan Hartley. První dva přitom již na okruhu Le Sarthe zvítězili dříve, konkrétně v letech 2010, resp. 2015.
Nejúspěšnější vozy jednotlivých tříd 24 hodin Le Mans 2017
Třída LMP1
1. #2 Porsche 919 Hybrid
2. #8 Toyota TS050 Hybrid
Třída LMP2
1. #38 Jackie Chan DC Racing
2. #13 Vaillante Rebellion
3. #37 Jackie Chan DC Racing
Třída PRO
1. #97 Aston Martin Vantage
2. #67 Ford GT
3. #63 Corvette C7.R
Třída AM
1. #84 Ferrari 488 GTE
2. #55 Ferrari 488 GTE
3. #62 Ferrari 488 GTE
Jackie Chan letos v Le Mans osobně nebyl, měl pracovní povinnosti v Šanghaji. Loni se ale v Le Mans ukázal, letos se svým týmem málem vyhrál
Letošních 24 hodin Le Mans lze bez přehánění označit jako infarktový závod. Nejprve totiž musela odstoupit vedoucí Toyota, poté vedoucí Porsche. Chvíli se tak zdálo, že vítězem bude speciál nižší kategorie LMP2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan