Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
24 hodin Le Mans 2017 přineslo zkázu hybridů, málem vyhrál Jackie Chan
19.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Toyota loni přišla v Le Mans o vítězství až na konci závodu a dlouho vedla i letos. Pak ale přišla o dva vozy a potíže technického rázu pak mělo i Porsche.
Letošní ročník závodu 24 hodin Le Mans měl patřit Toyotě, alespoň dle přání japonské automobilky, která loni přišla o vítězství těsně před koncem závodu. Prvotní náznaky Japoncům přáli, když dosáhli na pole position. Kolo Kamuie Kobayashiho bylo navíc tak rychlé, že došlo k přepsání historických tabulek. Druhé Porsche tak s více než dvousekundovým odstupem mohlo začít tušit, že jej během čtyřiadvaceti hodin chystají nemalé těžkosti.
Samotný závod nejprve naznačoval přesně takový průběh, nakonec se ale vyvíjel způsobem, který snad nikdo nemohl očekávat. Nejprve pohroma postihla Toyotu. Ta během sobotního odpoledne a noci dominovala, nicméně po výjezdu safety caru kvůli štěrku na trati okolo jedné hodiny ranní se Kobayashiho hybridnímu speciálu, který v té době vedl závod s více než minutovým náskokem, porouchala spojka a ten zůstal bez pohybu stát na trati. Týmu se bohužel nepodařilo dostat vůz do boxů, proto musel ze závodu odstoupit.
Zhruba o půl hodiny později musel po nehodě svůj prototyp LMP1 se startovním číslem 9, tedy druhý vůz Toyoty, odstavit i Nicolas Lapierre. Japonská automobilka tak měla na trati už jen poslední zbývající, neboť na letošní ročník přivezla tři speciály, aby měla jistotu, že Porsche skutečně porazí. Vůz č. 8 ovšem v průběhu soboty strávil hodiny u techniků, a proto už nemohl na ovládnutí čelních příček ani pomýšlet.
Osud tedy opětovně začal být více nakloněný hybridům Porsche, zejména pak loňskému vítězi Neelu Janimu, předloňskému šampionovi Nicku Tandymu a Andy Lottererovi, kteří se střídali za volantem vozu č. 1. Poslední zmíněný ale nakonec musel také kvůli technickým problémům odstoupit dvě hodiny před koncem závodu, zatímco druhý vůz německé značky se tou dobou pohyboval v hloubi startovního pole.
Zdálo se tedy, že letošní Le Mans ovládnou nehybridní vozy nižší kategorie LMP2, což by bylo něco nevídaného. Od šestnácté hodiny závodu to tak skutečně vypadalo, neboť v jeho čele jezdil speciál Oreca 07 týmu Jackie Chan DC Racing. To není shoda jmen, je to „ten Jackie Chan”, známý herec ale neseděl za volantem, je to majitel stáje. I v této roli ale mohl závod vyhrát, navíc ne s vozem nejprestižnější kategorie, což by byla další mimořádná událost. Jenže k ničemu z toho nakonec nedošlo.
Porsche se startovním číslem 2 se totiž dostal zpět do formy a oproti Chanově závoďáku zajíždělo časy rychlejší o takřka deset sekund na kolo. A tak se na špici nakonec přece jen vyškrábalo. Pro značku tak jde o devatenáctý celkový úspěch, navíc třetí v řadě. Vítězství je o to cennější, že jej dosáhl vůz, který se po nemalém zdržení u mechaniků pohyboval na posledním místě. Přesto ale vyhrál.
Na speciály LMP2 tak zbyly až další příčky, i to je ovšem nemalý úspěch. Vůbec poprvé v historii totiž celkové druhé a třetí místo braly právě prototypy nižší než vrcholné kategorie. Úspěch stáje Jackieho Chana přitom podtrhl ještě druhý vůz, který byl celkově čtvrtý - ovšem ve své třídě třetí. Kromě toho ovšem byly až do osmého celkového místa seskládány další speciály LMP2.
Opomenout nesmíme ani na strhující bitvu, která se odehrála v kategorii LMGTE Pro. V té závodu dominoval Aston Martin, nicméně po takřka 24 hodinách byla na prvním místě Corvette C7.R s Jordanem Taylorem za volantem. Ten ale v posledním kole udělal chybu, pročež jej Vantage Jonathana Adama dokázal předjet. Před Chevrolet se pak dostal i Ford se svým GT.
Ve třídě LMGTE Am ale byla oproti tomu poměrně nuda, nakonec všechny tři vítězné příčky osadilo Ferrari 488 GTE. Posádku vítězného Porsche tvořili Timo Bernhard, Earl Bamber a Brendan Hartley. První dva přitom již na okruhu Le Sarthe zvítězili dříve, konkrétně v letech 2010, resp. 2015.
Nejúspěšnější vozy jednotlivých tříd 24 hodin Le Mans 2017
Třída LMP1
1. #2 Porsche 919 Hybrid
2. #8 Toyota TS050 Hybrid
Třída LMP2
1. #38 Jackie Chan DC Racing
2. #13 Vaillante Rebellion
3. #37 Jackie Chan DC Racing
Třída PRO
1. #97 Aston Martin Vantage
2. #67 Ford GT
3. #63 Corvette C7.R
Třída AM
1. #84 Ferrari 488 GTE
2. #55 Ferrari 488 GTE
3. #62 Ferrari 488 GTE
Jackie Chan letos v Le Mans osobně nebyl, měl pracovní povinnosti v Šanghaji. Loni se ale v Le Mans ukázal, letos se svým týmem málem vyhrál
Letošních 24 hodin Le Mans lze bez přehánění označit jako infarktový závod. Nejprve totiž musela odstoupit vedoucí Toyota, poté vedoucí Porsche. Chvíli se tak zdálo, že vítězem bude speciál nižší kategorie LMP2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda