Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
24 hodin Le Mans 2017 přineslo zkázu hybridů, málem vyhrál Jackie Chan
19.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Toyota loni přišla v Le Mans o vítězství až na konci závodu a dlouho vedla i letos. Pak ale přišla o dva vozy a potíže technického rázu pak mělo i Porsche.
Letošní ročník závodu 24 hodin Le Mans měl patřit Toyotě, alespoň dle přání japonské automobilky, která loni přišla o vítězství těsně před koncem závodu. Prvotní náznaky Japoncům přáli, když dosáhli na pole position. Kolo Kamuie Kobayashiho bylo navíc tak rychlé, že došlo k přepsání historických tabulek. Druhé Porsche tak s více než dvousekundovým odstupem mohlo začít tušit, že jej během čtyřiadvaceti hodin chystají nemalé těžkosti.
Samotný závod nejprve naznačoval přesně takový průběh, nakonec se ale vyvíjel způsobem, který snad nikdo nemohl očekávat. Nejprve pohroma postihla Toyotu. Ta během sobotního odpoledne a noci dominovala, nicméně po výjezdu safety caru kvůli štěrku na trati okolo jedné hodiny ranní se Kobayashiho hybridnímu speciálu, který v té době vedl závod s více než minutovým náskokem, porouchala spojka a ten zůstal bez pohybu stát na trati. Týmu se bohužel nepodařilo dostat vůz do boxů, proto musel ze závodu odstoupit.
Zhruba o půl hodiny později musel po nehodě svůj prototyp LMP1 se startovním číslem 9, tedy druhý vůz Toyoty, odstavit i Nicolas Lapierre. Japonská automobilka tak měla na trati už jen poslední zbývající, neboť na letošní ročník přivezla tři speciály, aby měla jistotu, že Porsche skutečně porazí. Vůz č. 8 ovšem v průběhu soboty strávil hodiny u techniků, a proto už nemohl na ovládnutí čelních příček ani pomýšlet.
Osud tedy opětovně začal být více nakloněný hybridům Porsche, zejména pak loňskému vítězi Neelu Janimu, předloňskému šampionovi Nicku Tandymu a Andy Lottererovi, kteří se střídali za volantem vozu č. 1. Poslední zmíněný ale nakonec musel také kvůli technickým problémům odstoupit dvě hodiny před koncem závodu, zatímco druhý vůz německé značky se tou dobou pohyboval v hloubi startovního pole.
Zdálo se tedy, že letošní Le Mans ovládnou nehybridní vozy nižší kategorie LMP2, což by bylo něco nevídaného. Od šestnácté hodiny závodu to tak skutečně vypadalo, neboť v jeho čele jezdil speciál Oreca 07 týmu Jackie Chan DC Racing. To není shoda jmen, je to „ten Jackie Chan”, známý herec ale neseděl za volantem, je to majitel stáje. I v této roli ale mohl závod vyhrát, navíc ne s vozem nejprestižnější kategorie, což by byla další mimořádná událost. Jenže k ničemu z toho nakonec nedošlo.
Porsche se startovním číslem 2 se totiž dostal zpět do formy a oproti Chanově závoďáku zajíždělo časy rychlejší o takřka deset sekund na kolo. A tak se na špici nakonec přece jen vyškrábalo. Pro značku tak jde o devatenáctý celkový úspěch, navíc třetí v řadě. Vítězství je o to cennější, že jej dosáhl vůz, který se po nemalém zdržení u mechaniků pohyboval na posledním místě. Přesto ale vyhrál.
Na speciály LMP2 tak zbyly až další příčky, i to je ovšem nemalý úspěch. Vůbec poprvé v historii totiž celkové druhé a třetí místo braly právě prototypy nižší než vrcholné kategorie. Úspěch stáje Jackieho Chana přitom podtrhl ještě druhý vůz, který byl celkově čtvrtý - ovšem ve své třídě třetí. Kromě toho ovšem byly až do osmého celkového místa seskládány další speciály LMP2.
Opomenout nesmíme ani na strhující bitvu, která se odehrála v kategorii LMGTE Pro. V té závodu dominoval Aston Martin, nicméně po takřka 24 hodinách byla na prvním místě Corvette C7.R s Jordanem Taylorem za volantem. Ten ale v posledním kole udělal chybu, pročež jej Vantage Jonathana Adama dokázal předjet. Před Chevrolet se pak dostal i Ford se svým GT.
Ve třídě LMGTE Am ale byla oproti tomu poměrně nuda, nakonec všechny tři vítězné příčky osadilo Ferrari 488 GTE. Posádku vítězného Porsche tvořili Timo Bernhard, Earl Bamber a Brendan Hartley. První dva přitom již na okruhu Le Sarthe zvítězili dříve, konkrétně v letech 2010, resp. 2015.
Nejúspěšnější vozy jednotlivých tříd 24 hodin Le Mans 2017
Třída LMP1
1. #2 Porsche 919 Hybrid
2. #8 Toyota TS050 Hybrid
Třída LMP2
1. #38 Jackie Chan DC Racing
2. #13 Vaillante Rebellion
3. #37 Jackie Chan DC Racing
Třída PRO
1. #97 Aston Martin Vantage
2. #67 Ford GT
3. #63 Corvette C7.R
Třída AM
1. #84 Ferrari 488 GTE
2. #55 Ferrari 488 GTE
3. #62 Ferrari 488 GTE
Jackie Chan letos v Le Mans osobně nebyl, měl pracovní povinnosti v Šanghaji. Loni se ale v Le Mans ukázal, letos se svým týmem málem vyhrál
Letošních 24 hodin Le Mans lze bez přehánění označit jako infarktový závod. Nejprve totiž musela odstoupit vedoucí Toyota, poté vedoucí Porsche. Chvíli se tak zdálo, že vítězem bude speciál nižší kategorie LMP2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva