6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat

Koncern VW si bude muset pořádně utáhnout opasek. Z toho důvodu je v ohrožení řada hlavně sportovních projektů, reálné je i propouštění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat

8.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koncern VW si bude muset pořádně utáhnout opasek. Z toho důvodu je v ohrožení řada hlavně sportovních projektů, reálné je i propouštění.

Šéfa Volkswagen USA čekají senátoři, problematická jsou i nová auta

Ani dnešním dnem si neodpočineme od kauzy Dieselgate, což je vlastně logické. Celý skandál se totiž během pár hodin dostane na přetřes před americkými senátory, přičemž lze očekávat jak vystoupení šéfa tamního zastoupení Volkswagenu Michaela Horna, tak zástupců agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Ta již naznačila, že zabývat se nehodlá pouze samotným podvodem, ale také tím, kolik peněz německé automobilce vygeneroval. Od toho by se pak následně měla odvíjet výše pokuty.

Horn přitom již před samotným slyšením uvedl, že o problému se poprvé dozvěděl na jaře minulého roku, a to přímo od samotné EPA. Nicméně byl prý ujištěn, že inženýři značky důsledně spolupracují s agenturou na řešení. Jak ale již velmi dobře víme, dobře to pro Volkswagen nedopadlo - z dnešního pohledu primárně proto, že se ke svému pochybení stále nepochopitelně přiznal. Nyní se zkrátka zdá, že Němci měli dle slov doktora Plzáka zatloukat a zatloukat, neboť se nezdá, že by si k čemukoli pomohli, zato o mnoho přišli. Problémů mají nad hlavu, diesely dnes v USA stejně prodávat nemohou a Horn už potvrdil, že stažena byla i žádost o certifikaci EPA pro modely s TDI pro příští rok.

Ani novější modely tak zřejmě nejsou plně vyhovující, i když nepoužívají rodinu motorů TDI EA 189, nýbrž novou generaci, která by již s přísnějšími regulemi neměla mít problém. Nicméně se začíná špitat o tom, že nevyhovuje ani benevolentnějším limitům Euro 6. Minimálně ve Státech by tak turbodiesely mohly mít opětovně problém. Horn dodává, že i nyní mají motory specifický software, i když se tentokrát prý již nejedná o „odpojovací zařízení”, nýbrž elektroniku, která má být pouze dodatečným kontrolním zařízením a jako taková není v Americe nelegální. Zda ale jde o pravdivé prohlášení či náznak toho, že s koncem života motorů TDI EA 189 se přístup VW nezměnil, je prozatím ve hvězdách.


6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 1 - VW Group Michael Horn 016 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 2 - VW Group Michael Horn 026 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 3 - VW Group Michael Horn 03
Šéf americké divize Volkswagenu Michael Horn bude dnes tamním zákonodárcům vysvětlovat detaily kauzy Dieselgate. O těch se dle svých slov dozvěděl již na jaře loňského roku

Motory testy obcházely i v Evropě, „oprava” 1,6 TDI přijde až za rok

Řešit ovšem bude třeba i Evropu, kde byla prodána zásadní část z 11 milionů vozů osazených inkriminovanými dieselovými motory. Podle šetření Süddeutsche Zeitung byl totiž software aktivní také na Starém kontinentu, kde opětovně v rámci testu NEDC snižoval míru v laboratořích vypouštěných emisí NOx.

Volkswagen prozatím oficiálně nepřiznal, že by toto software dělal, i když se to dá očekávat - nejrozsáhlejší svolávací akce v dějinách značky se zdá být jasným vodítkem. Jak už jsme zmínili, zahájena bude v lednu 2016, přičemž podle nových informací nejspíše na řadu jako první přijdou dvoulitrové turbodiesely, u kterých bude potřeba pouze výměna softwaru.

V případě 1,6litrových pohonných jednotek bude servisní akce mnohem náročnější, kromě řídicí jednotky bude totiž třeba také zásah do mechanických komponentů. Jít by mělo o vstřikování či katalyzátory, jisté to ale zatím není. Nicméně na řadu mají tyto motory, v jejichž případě jde o 3,6 milionu kusů, až někdy v září příštího roku.

Žádné zmínky momentálně nemáme o 1,2litrových pohonných jednotkách, které jsou třetí kubaturou spadající do rodiny TDI EA 189. Těchto agregátů by ovšem mělo být v oběhu relativně malé množství, přičemž jakákoliv modifikace nebude až tak náročná. Nicméně událostem raději prozatím nebudeme předbíhat.

6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 126 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 286 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29
Motor 1,6 TDI se zřejmě musel pro dostátí normám přetvařovat nejvíce - čeká jej už potvrzená, ale zatím přesně nespecifikovaná hardwarová změna

Pokud VW nějaké projekty zastaví, vývoj Golfu 1,6 TDI to nebude

O poznání horší je to s výhledem do budoucnosti a projekty, které Volkswagen nemá dotaženy do konce. Jak totiž uvedl nový šéf značky Matthias Müller, automobilku čekají nemalé škrty. A to je další důvod, proč z celé Dieselgate nemít radost - v ohrožení se tím ocitají projekty, které jsou pro automobilové nadšence nejzajímavější a které Volkswagenu navzdory jeho pověsti nikdy nebyly cizí.

Otazník se tak nyní vznáší nad kupříkladu takovým Golfem R400, mnohokrát potvrzeným a při testech přistiženým vozem. Podobný stroj mající za cíl podpořit image VW a Golfu sice pro automobilku jistě má ekonomický smysl, sám o sobě ale zisky nejspíš generovat nebude. A v jakékoli excelové tabulce se ocitne na ráně jako jeden z prvních, stejně jako další podobné vozy.

Skandál by mohl pohřbít také novou generaci Volkswagenu Phaeton, jejíž smysl byl ostatně mnohými členy vedení zpochybňován už dříve. Pokud přitom nedojde k úplnému utnutí vývoje, pak lze očekávat alespoň odložení, ostatně by v případě tohoto vozu nebylo první.

Nejasnosti se vznáší také nad novým Bugatti Chiron, které si někteří už objednali. Chiron se měl ukázat v březnu příštího roku, ale stát se to prostě nemusí, však je i „politicky” problematické, aby koncern prezentoval svou nejdražší novinku zrovna ve chvílích, kdy bude v plném proudu zmiňovaná svolávací akce.

Pravdou je, že u těchto a dalších už veřejně známých projektů je úplné zastavení pravděpodobné relativně málo, odložení ale současné vedení VW v době bujících nákladů spojených s řešením Dieselgate ospravedlní relativně snadno. Mohlo by se ovšem stát třeba, že VW značku Bugatti celou odprodá, však už Veyron byl jedním z nejvíc prodělečných aut všech dob a nedá se očekávat, že by Chiron dostal Bugatti do černých čísel.

Dále jsou v ohrožení sponzorské a sportovní aktivity Volkswagenu, mezi něž patří účast v sériích Le Mans a WRC. V prvním případě nejspíše nakonec k žádnému omezení nedojde, neboť Porsche skandálem až tak dotčeno není a Audi též generuje koncernu nemalé příjmy. Rallye ale možná VW bude muset vystavit stopku, i navzdory třem titulům v řadě. Však Němci mají stále problém své úspěchy rozumně marketingově uchopit - vítězí, ale málokdo si koupi cokoli od VW proto, že jde o vůz od mistrů světa v rallye...

Co už nás jako automobilové nadšence trápit tolik nemusí, je možný konec plánů na příchod nízkonákladové značky. Ta sice mezi ostatní negativní důsledky až tak nezapadá, v tuto chvíli - ač již byla potvrzena - znamená jen velké náklady a VW si pořád není jistý, jestli bude umět extrémně levná auta prodat, byť by to mělo být jen v Číně.

A to, co nyní nutí Volkswagen k nemalým úsporám, může mít za následek i nepopulární propouštění zaměstnanců a dost možná i uzavírání továren. Aby přitom Volkswagen měl na své straně odbory, nesmí v dané chvíli zbytečně vyhazovat miliony Eur, což těžko bude věrohodně tvrdit, pokud bude na autosalonech na monstrózních koncernových večerech prezentovat novinky s multimilionovými cenovkami generující ještě větší ztráty...

Budoucích pár měsíců tedy bude pro německý koncern velmi zásadních, přičemž se nejspíše dočkáme jeho kompletní redefinice jeho směřování. Vše se přitom bude odehrávat pod taktovkou Hanse Dietera Pötsche, který byl včera potvrzen dozorčí radou jako nový šéf koncernu. Hlavní hybnou silou za celou transformací by ale mohla být šedá eminence v podání Ferdinanda Piëcha, který se nedávno s velkou pompou do Wolfsburgu navrátil.

Zrovna jeho osoba by ale mohla být zárukou toho, že o to zajímavé z dílen VW nepřijdeme - je to nadšený konstruktér a autor mnoha „bláznivin”, který navíc jistě má dost prostředků na to, aby si na svou stranu získal lidi, kteří mohou nyní VW ohrožovat především - politiky a regulátory, zákazníkům toho Volkswagen provedl pramálo...

6 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 7 - Ferdinand Piech historicke 036 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 8 - Ferdinand Piech historicke 116 věcí, co by VW mohl zabít kvůli Dieselgate: bude čeho litovat - 9 - Ferdinand Piech historicke 16
Je to paradox, ale návrat F. K. Piëcha by mohl být tím, co Volkswagenu neodolí ořezat „vše výjimečné”. Piëch si na těchto projektech vždy zakládal a nedá se očekávat, že by dovolit jejich úplné pohřbení za situace, kdy to nebude nevyhnutelně nutné

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše