71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy

Říká se, že závodění s auty z vás udělá milionáře, pokud začnete závodit jako miliardáři. A pokud ne? Pak se může stát, že na sklonku života skončíte jen s dluhy postaveni před nutnost prodat rodinné stříbro.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy

15.1.2020 | Mirek Mazal

71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Říká se, že závodění s auty z vás udělá milionáře, pokud začnete závodit jako miliardáři. A pokud ne? Pak se může stát, že na sklonku života skončíte jen s dluhy postaveni před nutnost prodat rodinné stříbro.

Automobilový závodník Mickey Thompson stanovil v roce 1960 nový rychlostní rekord 400 mph (644 km/h) za volantem vozu s pístovým pohonem. Vůbec první překročení hranice čtyř set mil v hodině vyburcovalo Boba Summerse k následnému posunutí hranic lidských možností ještě o kousek dál, což jen nakoplo další boj o titul nejrychlejšího stroje planety.

Mickey Thompson připravoval schopnější automobil Challenger II, který se měl prohnat po solné pláni v Boneville během roku 1968. Připravovaný pokus se nikdy neuskutečnil, protože první datum zhatilo špatné počasí a náhradního termínu se americký kaskadér nedožil. Rekordman s manželkou byli zavražděni a po manželském páru zůstal jen syn Danny a téměř připravený stroj uskladněný léta v garáži.

Danny Thompson se časem rozhodl pokračovat v tátově odkazu, dílčí úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Ovšem až v roce 2018 padl nový světový rekord v rychlosti speciálu s pístovým motorem. Challenger II se vzepřel fyzikálním zákonům zásluhou páru nitromethanových agregátů Hemi s atmosférickým výkonem pěti tisíc koní putující na obě nápravy.

Danny ve věku tehdy skoro 70 let připomněl slavné jméno otce, který by byl nadšený ze schopností pozemní rakety schopné uhánět průměrným tempem 725,5 km/h. Zesnulé rodiče by tolik nepotěšil způsob financování projektu: „Udělal jsem největší chybu, kterou můžeš udělat v motoristickém sportu. Půjčil jsem si peníze na závodění,“ odhalil pozadí splnění někdejšího snu dnes slavný potomek slavného otce.

Nyní už 71letý penzista tak musel prodat všechny cennosti, aby zaplatil narůstající pohledávky věřitelů. Poslední možností záchrany se stal legendární Challenger 2. Úzce protažený unikát modré barvy byl předán aukční společnosti Mecum, která dokázala vydražit originální stíhačku včetně přepravního kamionu a vozíku za 510 tisíc dolarů (11,5 milionu Kč). To zní jako spousta peněz, odhadní cena ale byla stanovena na 900 tisíc až 1,5 milionu USD (20,3 až 34 milionů Kč) a rezervní suma by běžně levnější prodej nedovolila. Danny ale nakonec v průběhu aukce kvůli omezenému zájmu odstranil spodní hranici a nechal auto prodat za jakoukoli cenu, které bude dosaženo.

Takový konec si asi nikdo z rodu Thomsonů nepředstavoval. Jistě známe i smutnější příběhy, přesto tento případ nejlépe připomíná, jak nevděčné závodění s auty bývá. Vypadá to jako svět plný peněz, někdo je ale do něj musí dostat ten někdo obvykle nejsou ani diváci, ani běžní sponzoři. I Mercedes musí těžce subvencovat svůj formulový tým, a to se bavíme o jedné z nejúspěšnějších stájí historie v nejvyšší lize motorsportu.


71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 1 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0171letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 2 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0271letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 3 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0371letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 4 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0471letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 5 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0571letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 6 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0671letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 7 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0771letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 8 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 0871letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 9 - Danny Thompson 2018 novy svetovy rychlostni rekord 09
Danny Thompson v téměř sedmdesáti letech zajel nový pozemský rychlostní rekord pro vozy poháněné pístovými motory

71letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 10 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0171letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 11 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0271letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 12 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0371letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 13 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0471letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 14 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0571letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 15 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0671letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 16 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 0771letý závodník musel pod cenou prodat svůj rekordní speciál, aby zaplatil dluhy - 17 - Challenger Dannyho Thompsona 2 v aukci foto 08
Projekt byl financován půjčenými penězi, které bylo potřeba splatit prodejem Challengeru II/small>

Zdroje: Jalopnik, eClassicAutos, HOT ROD Network@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše