Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aby se nezapomnělo: Elon Musk nesplní další ze svých slibů, o dva roky, možná pět
11.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Musk toho nasliboval tolik a splnil tak málo, že není lehké si vzpomenout, co všechno neklaplo. Jednu bláhovou, ale podstatnou věc si teď připomeneme.
Slibem nezarmoutíš. Toto pořekadlo musí mít Elon Musk napsáno nejen ve své kanceláři, ale nejspíše i doma, v autě a také na všech toaletách, které používá. Ještě se snad nestalo, aby se jeho odvážné automobilové vize změnily v realitu v ohlášeném termínu. Musk sám ostatně dodává, že „lepší je udělat něco dobře a přijít s tím později, než to udělat špatně, ale vyrukovat s tím dříve“. S těmito slovy lze jistě souhlasit, otázkou ovšem je, jestli by nebylo nejlepší udělat to dobře a ve stanoveném termínu. Zvlášť když si ten termín stanovil on sám.
Že se Muskovi některé problémy dařit ne a neřeší dokola připomíná třeba nižší kvalita aut značky. Leckdo řekne, že jde o dětské nemoci, takový Model S se ale vyrábí již pět let a jeho chyby i problémy v jeho výrobě měly být dávno vychytány. Zvláště když Musk nápravu problémů opakovaně sliboval. Přesto má mít i dnes po sjetí z montážní linky 9 z 10 vyrobených exemplářů zásadní nedodělky a musí proto na dodatečné modifikace. To Teslu stojí čas a peníze, navíc často ani poté nelze výsledek považovat za dokonalý. Nakonec, zkušenosti jednoho z majitelů jsme nedávno probírali
Dnes ale chceme připomenout v poslední době trochu opomíjené snahy automobilky o vývoj autonomního řízení, kterému Tesla od začátku hrdě říká Autopilot. A už tím slibuje více, než ve skutečnosti nabízí. Podstata je ale jinde - dle Muskových slov z roku 2015 měla technologie rychle dostát svému názvu a do konce roku 2017 být schopna opravdu autonomní jízdy. Teď jsme ale v polovině prosince a je nad slunce jasnější, že ani tento slib splněn nebude - Tesla stále může zákazníkům nabídnout pouze úroveň SAE2, navíc v posledním roce spíše přešlapuje na místě. S koupí nového Audi A8 dostáváte k dispozici autonomní řízení úrovně SAE3, ani to ale není skutečný autopilot, škála úrovní SAE má ostatně pět stupňů.
Musk tedy nedodrží další termín, na který se v mezičase (v záplavě jiných nesplněných termínů...) zapomnělo. Tím, že s jakousi formou autonomního řízení s hrdým názvem Autopilot vyrukovala Tesla dříve než tradiční značky, automobilce vyneslo nemalou pozornost publika. Z dlouhodobého hlediska lze ale tento krok beztak považovat spíše za špatný, neboť Autopilot je pořád jen o málo víc než adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruzích. A neschopností dostát svým slibům Tesla jen podrývá jeden z opěrných pilířů svého marketingu - proto o něm také teď skoro nehovoří.
V tomto ohledu je nutné dodat, že vlastně ani Audi vám po koupi nové generace A8 zatím autonomní řízení úrovně SAE3 nedposkytne, neboť jednotlivými aspekty naráží na legislativní mantinely. Značka proto dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět na různých trzích v jiném časovém období, tak jak zákon dovolí. Nicméně autopilota SAE2 již značka zcela hotového má.
Můžeme spekulovat, zda by Audi bylo v rámci této technologie tak daleko, kdyby ve výsledku nebylo právě Muska a Tesly. Podle mnohých šéf automobilky přichází s nereálnými cíli proto, aby motivoval lidi, kteří na nich pracují. A zároveň i proto, aby změnil století zaběhlý a tlačil konkurenci „tím správným” směrem. Nemusí to být nereálný pohled na věc, přesto je otázkou, jestli je to dostatečně ospravedlnění vyprávění pohádek vlastním zákazníkům, které něco takového vůbec nemusí zajímat. Nakonec, stížnosti klientů Tesly na nesplnění toho či onoho slibu nejsou nic mimořádného...
Autopilot je teď každopádně na druhé koleji, pozornost od tohoto i jiných slibů odtáhly nedávné premiéry elektrického tahače Semi a druhé generace Roadsteru. Stejně jako Muskův výstup na konferenci Neutral Information Processing Systems, kde sice nepřiznal své chyby, nicméně poněkud posunul své předpovědi, jež se týkají příchodu Autopilotu SAE5 - ten má teď dorazit za dva roky.
Tedy jinými slovy, v roce 2019 by Tesla měla představit technologii, která již zastane veškeré řízení a nebude potřebovat záchranu v okamžitém převzetí kontroly řidičem. Hardwarově by měly být všechny vozy značky vyrobené od konce minulého roku připraveny, nyní se prý čeká pouze na dokončení softwaru. Povíme si za dva roky, jak moc se nově slíbený termín podařilo naplnit. Máme ale pocit, že tou dobou budeme psát jen o dalším odkladu...
Tesla na letošek původně přislíbila Autopilot úrovně SAE5 i autonomní jízdu napříč Spojenými státy. Ani jednoho jsme se zatím nedočkali
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva