Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané si patentovali nové řešení, které může zachránit manuální převodovky
1.10.2018 | Petr Prokopec
Manuální převodovky jsou dnes hlavně u výkonnějších aut druhem na vymření, o tom nemá smysl diskutovat. Může je něco zachránit? Nový patent ukazuje, že alespoň koncern GM si to myslí.
Není tomu dlouho, co jsme zmínili možný konec manuálních převodovek. Dle Josta Capita, šéfa vývoje sportovních modelů Volkswagenu, za tím nestojí ani tak pokles zájmu zákazníků, ale spíše iniciativa samotných automobilek. Se stále výkonnějšími motory, které prakticky pokaždé počítají s přeplňováním, je přenos výkonu na kola stále náročnější. Pokud k tomu přihodíte větší zranitelnost spojek i převodovek a tedy potenciálně drahé záruční opravy a vyšší papírovou spotřebu, je pochopitelné, proč výrobci dávají přednost automatům.
Změnit by to ale mohla automobilka, od které bychom to zrovna neočekávali. Nejde o žádnou evropskou značku, nýbrž o americký koncern General Motors. Ten v současné době pracuje na vývoji osmé generace Chevroletu Corvette, u kterého dojde k největší změně v celé historii modelu. Dojde u něj k přesunu motoru doprostřed vozu za kabinu. To je nejhorší možné umístění pro spolupráci s manuálem, proto GM musel vyrukovat s trikem, který může ručnímu řazení pomoci i u aut jiné koncepce.
Než se však k odhalení systému, jež nám dokonale vykreslují obrázky z patentového úřadu, dostaneme, musíme nejprve osvětlit poslední věty předchozího odstavce. Tedy ony problémy ve vztahu manuálu a motoru uprostřed/vzadu. Důvodem je skutečnost, že manuální převodovka je povětšinou usazena na přepážce oddělující kabinu od motorového prostoru a přímo před ní trůní hlavní válec. Ten je pak kabelem propojen s pomocným válcem na převodovce.
Jakmile tedy sešlápnete spojkový pedál, je vyvinut hydraulický tlak, který se přesouvá od hlavního válce k pomocnému, kde dojde k samotnému vypnutí spojky. Je přitom možné tento osvědčený a léta neměnný způsob použít i u aut, které mají motor uprostřed. Nicméně poté je narušena jistá posloupnost celého procesu a navíc je vyžadováno také delší propojení. Systém je tedy daleko náročnější, a proto také náchylnější na selhání.
Jelikož Corvette C8 přepřáhne z motoru vpředu na motor uprostřed, jevilo by se použití standardního manuálu (kterého se GM vzhledem k jeho popularitě u výkonných aut v USA) jako riskantní. Automobilka proto vyvinula „elektrický pomocný válec pro vozidla s ručním řazením“. Podstatou je senzor na spojkovém pedálu, který po jeho sešlápnutí vyšle signál regulátoru pomocného válce. K rozpojení spojky tedy dojde na základě pokynu počítače, bez nutnosti vedení hydraulických hadic.
Výhodou této koncepce je skutečnost, že umělá inteligence by převzala úplnou kontrolu nad vypínáním spojky, řidič by vydával pouze výchozí impuls. To zní jako ztráta kontroly nad autem a... ano, byl by to nevyhnutelný důsledek. Ale pořád jde o menší ztrátu kontroly než v případě automatického řazení a to se jeví být jedinou další alternativou. Za podobný nápad bychom tedy jako nadšenci měli být rádi, může pomoci přežít manuálům o mnoho déle, než si dnes myslíme.
Jsme tedy zvědavi, jak toto řešení - pokud po něm GM skutečně sáhne - bude fungovat v praxi. A jak moc zajímavé přijde konkurenci. Pokud i Volkswagen ví, že poptávka po manuálech trvá, jistě by se nerozpakoval použít obdobu nápadu amerického koncernu, stejně jako kdokoli jiný.
Americký koncern GM si nechal patentovat „elektrickou spojku“...
...kterou možná dostane osmá generace Chevroletu Corvette, u níž se motor přesouvá zepředu za hlavu řidiče. Pro zachování manuálního řazení i u moderních aut
to může být zásadní věc
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB