Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané si patentovali nové řešení, které může zachránit manuální převodovky
1.10.2018 | Petr Prokopec
Manuální převodovky jsou dnes hlavně u výkonnějších aut druhem na vymření, o tom nemá smysl diskutovat. Může je něco zachránit? Nový patent ukazuje, že alespoň koncern GM si to myslí.
Není tomu dlouho, co jsme zmínili možný konec manuálních převodovek. Dle Josta Capita, šéfa vývoje sportovních modelů Volkswagenu, za tím nestojí ani tak pokles zájmu zákazníků, ale spíše iniciativa samotných automobilek. Se stále výkonnějšími motory, které prakticky pokaždé počítají s přeplňováním, je přenos výkonu na kola stále náročnější. Pokud k tomu přihodíte větší zranitelnost spojek i převodovek a tedy potenciálně drahé záruční opravy a vyšší papírovou spotřebu, je pochopitelné, proč výrobci dávají přednost automatům.
Změnit by to ale mohla automobilka, od které bychom to zrovna neočekávali. Nejde o žádnou evropskou značku, nýbrž o americký koncern General Motors. Ten v současné době pracuje na vývoji osmé generace Chevroletu Corvette, u kterého dojde k největší změně v celé historii modelu. Dojde u něj k přesunu motoru doprostřed vozu za kabinu. To je nejhorší možné umístění pro spolupráci s manuálem, proto GM musel vyrukovat s trikem, který může ručnímu řazení pomoci i u aut jiné koncepce.
Než se však k odhalení systému, jež nám dokonale vykreslují obrázky z patentového úřadu, dostaneme, musíme nejprve osvětlit poslední věty předchozího odstavce. Tedy ony problémy ve vztahu manuálu a motoru uprostřed/vzadu. Důvodem je skutečnost, že manuální převodovka je povětšinou usazena na přepážce oddělující kabinu od motorového prostoru a přímo před ní trůní hlavní válec. Ten je pak kabelem propojen s pomocným válcem na převodovce.
Jakmile tedy sešlápnete spojkový pedál, je vyvinut hydraulický tlak, který se přesouvá od hlavního válce k pomocnému, kde dojde k samotnému vypnutí spojky. Je přitom možné tento osvědčený a léta neměnný způsob použít i u aut, které mají motor uprostřed. Nicméně poté je narušena jistá posloupnost celého procesu a navíc je vyžadováno také delší propojení. Systém je tedy daleko náročnější, a proto také náchylnější na selhání.
Jelikož Corvette C8 přepřáhne z motoru vpředu na motor uprostřed, jevilo by se použití standardního manuálu (kterého se GM vzhledem k jeho popularitě u výkonných aut v USA) jako riskantní. Automobilka proto vyvinula „elektrický pomocný válec pro vozidla s ručním řazením“. Podstatou je senzor na spojkovém pedálu, který po jeho sešlápnutí vyšle signál regulátoru pomocného válce. K rozpojení spojky tedy dojde na základě pokynu počítače, bez nutnosti vedení hydraulických hadic.
Výhodou této koncepce je skutečnost, že umělá inteligence by převzala úplnou kontrolu nad vypínáním spojky, řidič by vydával pouze výchozí impuls. To zní jako ztráta kontroly nad autem a... ano, byl by to nevyhnutelný důsledek. Ale pořád jde o menší ztrátu kontroly než v případě automatického řazení a to se jeví být jedinou další alternativou. Za podobný nápad bychom tedy jako nadšenci měli být rádi, může pomoci přežít manuálům o mnoho déle, než si dnes myslíme.
Jsme tedy zvědavi, jak toto řešení - pokud po něm GM skutečně sáhne - bude fungovat v praxi. A jak moc zajímavé přijde konkurenci. Pokud i Volkswagen ví, že poptávka po manuálech trvá, jistě by se nerozpakoval použít obdobu nápadu amerického koncernu, stejně jako kdokoli jiný.
Americký koncern GM si nechal patentovat „elektrickou spojku“...
...kterou možná dostane osmá generace Chevroletu Corvette, u níž se motor přesouvá zepředu za hlavu řidiče. Pro zachování manuálního řazení i u moderních aut
to může být zásadní věc
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry