„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou

Podceňovat americké sporťáky se vážně nevyplácí. Viper ACR řízený Dominikem Farnbacherem v tréninkové jízdě zajel čas blízký Porsche 918.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou

29.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podceňovat americké sporťáky se vážně nevyplácí. Viper ACR řízený Dominikem Farnbacherem v tréninkové jízdě zajel čas blízký Porsche 918.

Dodge Viper je na odchodu, montážní linky továrny na Conner Avenue v americkém Detroitu se definitivně zastaví 31. srpna. Nicméně veškerá produkce je již vyprodaná, vaše šance na pořízení tohoto výjimečného stroje mohou uspokojit jen dealeři že svých zásob. Je to smutné, zvláště když si uvědomíme, že Viper nezabily ani emisní regulace, ani nezájem zákazníků. Na vině je absence hlavových airbagů, které jsou ve Státech od září tohoto roku povinnou součástí všech nových vozů

V případě Viperu ovšem není navýšení bezpečnosti možné, airbagy se totiž do stávajících čelních sloupků nevejdou. Jejich rozšíření by pak pro změnu znamenalo narušení výhledu ven, což značka nepřipustí. Dodge ovšem naznačuje, že Zmije by se někdy v budoucnu mohla vrátit, i když nejspíše již pod kapotou nebude hostit desetiválec o 8,4litrovém objemu a dvouventilové technice, jehož kořeny sahají do 90. let minulého století. Tedy k první generaci.

Vzdálenější budoucnost ale nyní hoďme stranou, místo toho se zaměříme na přítomnost. Hned dva exempláře Dodge Viper se totiž nacházejí v pohoří Eifel, kde se nesnaží o nic jiného, než o zajetí rekordního kola. Počasí na Nordschleife je ovšem stejné jako u nás, tedy proměnlivé a pravidelně deštivé. Vůz tedy nakonec v pondělí, na kdy měl po jednu hodinu okruh pouze pro sebe, nemohl odhalit plný potenciál a pouze „trénoval“.

Během včerejšího dne se ovšem objevila skulinka, kdy na trati nebyl žádný provoz a její povrch byl sušší. Dominik Farnbacher tedy znovu usedl za volant, aby v rámci tréninkového kola dosáhl už tak působivého času 7 minut a 3,45 sekund. Viper tak za rekordem Lamborghini Huracán Performante zaostává o více než jedenáct sekund - tuto propast přitom nejspíše nepřeklene, rozhodně ji však hodlá v příštích dnech ještě zmenšit.

Jsme zvědavi, na jaký čas Farnbacher nakonec Zmiji stlačí. S vozem i zajížděním působivých časů má přitom nemalé zkušenosti, neboť v roce 2011 zvládl se čtvrtou generací Dodge Viper ACR obkroužit Ring za 7 minut a 12,13 sekundy. V té době přitom šlo o akci, jíž organizovala a platila samotná automobilka. Ta ale s pátou generací překvapivě do pohoří Eifel nezamířila.

Místo toho Dodge stanovil rekord pro produkční automobily na třinácti amerických okruzích, kde poráží i smetánku supersportů. Za výletem vozu na Ring pak stojí skupinka 378 fanoušků, kterým se povedlo nashromáždit sumu přes 160 000 USD (cca 3,58 milionu korun), aby se Viper mohl naposledy blýsknout. Do akce se zapojil i pneumatikářský gigant Kumho, stejně jako sponzorská společnost Prefix.

Texaské dealerství Viper Exchange pak navíc na akci zapůjčilo dva sériové exempláře, byť v ultra vzácné verzi GTS-R Commemorative Edition. Ta je přitom jistou nadstavbou nad tovární ACR, přihazuje však pouze specifický vzhled, technika počítající s výkonem 649 koní se nikterak neměnila. Pouze dříve příplatkové karbon-keramické brzdy jsou nyní součástí standardní výbavy.

Právě v této konfiguraci, tedy s atmosférickým motorem, jenž skrze manuál roztáčí pouze zadní kola (osazená do pneumatik Kumho Ecsta V720 o rozměru 355/30, vpředu pak o rozměru 295/25) zajel Farnbacher onen působivý čas. Přiblížil se tak na dostřel výkonu mnohem dražšího Porsche 918 Spyder, jehož osmiválec s elektromotorem pohání obě nápravy skrze automat.

Jak kolo s výsledným časem 7:03 probíhalo, se můžete podívat na nesestříhaném videu níže. Nechceme říci, že to byla bůhvíjaká pohoda, tak se čas okolo 7 minut na Ringu zajet nedá. Je ale vidět, že šlo skutečně o jízdu pojatou s lehkostí jako tréninkovou, Farnbacher často nedrží volant dvěma rukama ani v momentě, kdy by mohl a měl. Tohle auto má zjevně na víc. O kolik? To se nechme překvapit...


„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 1 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 01„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 2 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 02„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 3 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 03„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 4 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 04„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 5 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 05„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 6 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 06„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 7 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 07„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 8 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 08„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 9 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 09„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 10 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 10„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 11 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 11„Americkej kýbl” na Ringu skoro vyrovnal rekord Porsche 918, řízen jednou rukou - 12 - Dodge Viper GTS-R 2017 na Ringu 12
Zlomí Dodge Viper GTS-R Commemorative Edition nakonec rekord Ringu? To zatím není jisté, na lepší výkon než 7:03 má ale zcela nepochybně

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše