Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani tahle věc není na Chironu jen pro parádu, říká šéfdesignér Bugatti
14.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron umí zapůsobit hlavně po technické stránce, nezajímavý ale není ani jeho vzhled. Šéfdesignér automobilky přesto říká, že byl diktován výkonem.
Bugatti Chiron stejně jako předchozí Veyron definují především čísla. Zmiňme nejvyšší rychlost 420 km/h, zrychlení z klidu na stovku pod 2,5 sekundy, schopnost „vycucnout“ 100litrovou palivovou nádrž za 12 minut či cenu startující na dvou milionech Eur (cca 54 milionů korun) bez daně. To ale ve výsledku nejsou jediné prvky, kterými může Chiron oslnit. Stejně jako třeba nový McLaren 720S se vyznačuje spoustou chytrých a neobvyklých řešení.
Tak jako britský supersport je vybaven na první pohled čistě designovými elementy, které jsou ale ve výsledku všechny funkční. Tvrdí to alespoň šéfdesigér Bugatti Achim Anscheidt, sám o sobě fascinující člověk. Francouzská značka podle něj sází na filozofii „forma následuje výkon“ (u McLarenu je to pro změnu forma následující funkci, jako třeba kdysi u BMW), a tak na Chironu prostě nenajdeme věc, která by na něm byla pro nic za nic.
Řeč je především o obrovité boční podkově, která na první pohled odkazuje na tradiční emblém Bugatti a nic víc. Ve skutečnosti je však celý boční prolis, od střechy až po práh, dalším aktivním aerodynamickým prvkem. Svým pojetím sbírá vzduch z okolí vozu a slouží co nejintenzivnějším dodávkám vzduchu do motorového prostoru, kde opětovně najdeme osmilitrový šestnáctiválec, jehož výkon vzrostl na 1 500 koní. A ten vzduchu potřebuje vážně hodně.
Anscheidt dále zmiňuje „díry” mezi čelními světlomety a maskou, čímž Chiron výrazně připomíná již zmiňovaný McLaren 720S. Ten má od přídě vedené kanálky, jež vedou čerstvý vzduch k nízkoteplotním chladičům. U Chironu jimi zachycený vzduch chladí brzdy, což je u dvoutunového vozu více než důležité. Mimo to ovšem mají vozu dodat vizuální sebevědomí i jistou modernost.
Už z dřívějška víme, že za funkcí míří i ne vždy kladně přijímané, minimalistické pojetí zadních světel spočívající prakticky v jediné tenounké linii - odvádění horkého vzduchu z motorového prostoru si něco takového žádalo. A pro parádu pochopitelně není ani obří zadní křídlo, které do 80 km/h zůstává očím zcela skryto, později ale slouží buď přítlaku ve vyšších rychlostech nebo jako vzduchová brzda při deceleraci.
Můžeme samozřejmě zpochybňovat, zda má každý detail skutečně až tak hluboce promyšlený tvar i účel, Anscheidt ale tvrdí, že ano a že navzdory oddanosti funkci stvořil i vizuálně nadčasový vůz s vědomím, že „tento druh auta může skončit v rukách potomků a vnoučat majitelů, pak je dlouhověkost designu pro každé Bugatti velmi důležitou vlastností“. Čas ukáže, jak se se na Chiron budeme dívat za pár let či dekád. Nelze ale očekávat, že by se z něj kdykoli stal jakkoli zatracovaný vůz - symbolem špičky automobilové produkce své doby už bude jednou pro vždy...
Bugatti Chiron má spoustu zákoutí, všechna ale mají svou funkci
Zdroje: Robb Report, Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 37 minutami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 3 hodinami - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 5 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 10:27 - Snowman000
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan